Som e-handlare vill du att dina produkter har så hög synlighet som möjligt på sökmotorers resultatsidor. Ett viktigt verktyg för att lyckas med det är strukturerad data.
Strukturerad data är något som hjälper sökmotorer att bättre förstå din produktinformation, och på så sätt kunna presentera den på ett tydligt och engagerande sätt. Det är därför en viktig del av sökmotoroptimering för dina produktsidor.
Vad är strukturerad data och schema markup – och varför är de viktiga?
Strukturerad data är ett standardiserat format för att organisera och märka upp innehållet på din webbplats. Det kan användas för både text och bild. För produkter kan det gälla detaljer som pris, lagerstatus och kundbetyg. Strukturerad data implementeras med ett kodspråk som kallas schema markup. Det baseras på en standard från Schema.org och gör att Google kan tolka din information korrekt, och visa detaljerna i sökresultaten som utökade sökresultat, så kallade ”rich snippets”.
Att använda schema markup för att strukturera din produktdata hjälper dig alltså att synliggöra viktiga produktattribut direkt i sökresultaten. Det kan öka både synlighet och klickfrekvens, eftersom potentiella kunder får tydligare information.
Google godkänner tre olika format för implementering av schema markup: JSON-LD, Microdata eller RDFa. De rekommenderar JSON-LD, som är det absolut vanligaste formatet.
De senaste åren har Google tryckt mer och mer på vikten av strukturerad data i sin kommunikation. Det är en signal om att det är något som blir allt viktigare för att få organisk synlighet i sökresultaten.
Strukturerad data för produkter
Det finns många olika sorters schema för strukturerad data, för alla möjliga sorters innehåll. Några exempel är:
- Artiklar
- Bilder & video
- Breadcrumbs
- Evenemang
- FAQ
- Organisation
- Produkter
För e-handlare är det strukturerad data för produkter som är mest intressant, även om annan strukturerad data också kan vara aktuellt. Produkt-schema är grunden för att visa produktinformation i sökresultaten, som produktnamn, beskrivning, pris och varumärke.
Recensioner och erbjudanden
Med hjälp av produkt-schema kan du visa ett genomsnittligt kundbetyg för enskilda produkter. Schema för erbjudanden (offer) låter dig bland annat visa lagerstatus och eventuella rabatter.
Produktvarianter
Google arbetar kontinuerligt med att godkänna nya sorters strukturerad data. Under 2024 har produkt-schema utökas med produktvarianter, något som kallas hasVariant. Syftet är att enklare kunna visa variationer som färg, storlek och produkttyp. Här är det viktigt att säkerställa att varianternas specifika attribut, som färg, storlek och pris, anges korrekt.
Vill du fördjupa dig kring strukturerad data finns en bra introduktion hos Google Search Central. Där hittar du även en lista med alla sorters strukturerad data som Google godkänner.
Så implementerar du strukturerad data
Att lägga till strukturerad data kan verka krångligt, men det behöver det inte vara. För manuell implementering krävs förstås viss teknisk kunskap, men som tur är finns det verktyg som automatiserar processen.
I CMS som WordPress och Shopfiy finns plugins och appar som gör det väldigt enkelt att lägga in strukturerad data. Många SEO-plugins genererar automatiskt strukturerad data, men vill du göra ändringar eller komplettera går det att göra via olika inställningar.
Om du är bekväm med att redigera i HTML-kod kan du lägga till schema markup manuellt direkt i koden. Det finns en rad verktyg som genererar strukturerad data åt dig. Då är det viktigt att först testa koden med Googles Rich Results Test för att säkerställa att allt fungerar som det ska.
Har du utvecklare eller en byrå som sköter din webbplats, kolla med dem att ni använder strukturerad data så mycket som det går och är lämpligt utifrån din e-handels specifika förutsättningar.
När din strukturerade data är på plats kan du följa upp den i Google Search Console. Här kan du kontrollera att implementeringen av schema markup är godkänd och fungerar som den ska.