Instagram är en app och bildtjänst som växer mycket kraftfullt och den ligger idag tvåa, näst efter Facebook. Enligt den senaste rapporten från IIS, Svenskarna och Internet 2015, är Instagram den sociala medier-kanal som har vuxit mest av alla. Idag använder 40% av internetanvändarna Instagram och det ser ut att öka. Instagram måste därför anses vara en viktig kanal för många e-handlare att synas i.
Här är knepen som ökar dina chanser att lyckas:
Snygg profil
Se till att profilen är snygg och innehåller länk direkt till webbshoppen. Välj butikslogotypen som profilbild och skriv en kort men slagkraftig och informerande text om din butik.
Inspirerande bilder
Tänk produkter i inspirerande miljöer snarare än produktbilder från webbshopen. Användarna är på Instagram för att inspireras. När de blir inspirerade blir de köpsugna. Enligt en undersökning Curalate nyligen gjorde fastställdes det att ljusa bilder med med många färger, gärna blått, gav mest engagemang. Helst lite bakgrund och låg färgmättnad.
Använd hashtaggar
Använd några relevanta hashtaggar vid varje publicering. Testa dig fram vilka som fungerar bäst.
Unik hashtag
Använd en unik hashtag och informera dina kunder om denna – också utanför sociala medier. Låt den synas tydligt utanpå och inuti emballaget.
Reposta kundens uppdatering
Missa inte att reposta (återpublicera) fina bilder som kunderna publicerar, men glöm inte att tagga kunden för att visa var bilden kommer ifrån. Appen Repost hjälper dig med detta.
Tävlingar
Anordna tävlingar då och då, men se till att de följer gällande lagar och regler. En tävling måste bygga på att den tävlande ska göra en prestation och att det vid tävlingens start är tydligt hur bidragen kommer att bedömas. Lägg ut en del tävlingar på Instagrammare med relevanta följare.
Rörlig bild
Ta tillvara på möjligheten att ladda upp en rörlig film på några sekunder. Då har du möjlighet att visa nya produkter, presentera vinnare i tävlingar eller visa snabbt vad som händer bakom kulisserna.
Var aktiv
Självklart måste du uppdatera med jämna mellanrum men glöm inte att besvara frågor följarna ställer, att själv följa intressanta konton, gilla och kommentera. Här har du chansen att visa på bra kundservice vilket kunderna gillar.
Lycka till!