Optimismen är stor inför årets julhandel på internet bland både konsumenter och företag. Det visar en ny undersökning från Posten. Julhandeln på internet väntas att slå rekord i år med bred marginal och gå betydligt bättre än den traditionella detaljhandeln.
Var tredje svensk tror att de kommer att handla julklappar på nätet till ett sammanlagt värde av 4,1 miljarder kronor.
I år tror 34 procent av Sveriges konsumenter att de kommer att handla julklappar på nätet för i genomsnitt 1 711 kronor. Ytterligare 30 procent har ännu inte bestämt sig. Andelen som tror att de ska e-handla julklappar är ungefär lika många som förra året. Då handlade 35 procent av konsumenterna julklappar på internet för i genomsnitt 1 230 kronor.
– Förtroendet för e-handeln blir allt större och leveranserna sker allt snabbare. Det gör att fler konsumenter väljer att slippa trängas i butiker och istället köper sina julklappar på nätet, övertygade om att varorna levereras i god tid före julafton, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.
Även e-handelsföretagen är optimistiska inför årets julhandel. Sex av tio företag tror att försäljningen kommer att öka jämfört med förra året, bara var tionde tror på negativ försäljningsutveckling. Tre av tio företag tror att försäljningen ökar med mer än 20 procent. Bland företag som säljer kläder på nätet tror 42 procent att deras försäljning kommer att öka med mer än 20 procent.
Fyra av tio konsumenter tror att de kommer att köpa merparten av sina e-handlade julklappar mellan den 1-9 december.
Nästan vartannat e-handelsföretag lovar dock att de kan leverera före jul om beställningen sker den 18 till 20 december. Vart fjärde företag lovar till och med leverans före julafton om beställningen sker senast den 20 december.
Favoritjulklapparna att handla på nätet är böcker, filmer och leksaker. På männens inköpslistor står även hemelektronik och dataspel, medan kläder och kosmetika står på kvinnornas listor.
– Favoriterna på konsumenternas inköpslistor är varor som passar väldigt bra att e-handla. Det är lätt att få en överblick av utbudet, att jämföra priser och få julklapparna levererade ända hem av brevbäraren, säger Arne Andersson.
Enligt e-barometern, som Posten ger ut tillsammans med Svensk Distanshandel och HUI Research, har e-handeln med varor under första halvåret i år haft en tillväxt om 13 procent.
Mycket tyder på att tillväxten blir ännu kraftigare när 2012 ska summeras.