Nya tider, nya kriterier – Förstå vad dagens e-handelsköpare vill ha

Dagens e-handelsköpare har ändrat sina beteenden, vilket betyder att du som vill sälja din e-handel måste byta strategier för att hänga med. Snarare än tillväxt och stora visioner så är det idag kvalité och lönsamhet som lockar flest köpare.

Att göra sin e-handel attraktiv för en företagsförsäljning är inte alltid enkelt. Det kräver en tydlig förståelse av e-handelsbranschen, dess kunder och dess trender. Så vad är det som gör en e-handel attraktiv idag?

Vi har sammanställt de fem mest attraktiva kvalitéerna för e-handelsköpare nedan, så att du ska få de bästa möjligheterna till en värdig affär.

1. Lönsamhet – en evig prioritet

Lönsamhet har alltid varit en viktig faktor vid e-handelsköp, men idag är det om möjligt viktigare än någonsin.

För att vara så attraktiv som möjligt bör du kunna visa upp bruttomarginaler om 50% och uppåt tillsammans med en vinst om 10–20% på sista raden. Dessa marginaler jämförs sedan med diverse kapitalmått, så som eget kapital eller totalt kapital, för att göra en lönsamhetsbedömning.

För att vara så attraktiv som möjligt bör du kunna visa upp bruttomarginaler om 50% och uppåt tillsammans med en vinst om 10–20% på sista raden

2. Egna varumärken i fokus

Vidare så letar allt fler köpare efter e-handlar som inte bara agerar som återförsäljare, utan även erbjuder egna produkter under ett unikt varumärke. Detta är en ny förändring på marknaden, och som är lätt att missa.

Investerare värdesätter nu unika varumärken, men det krävs mer än bara en storsäljande produkt, eller ”high runner”-produkt. Att ha en produktlinje som konsekvent presterar bra gör e-handelsplattformen mer attraktiv för potentiella köpare.

3. Bevisad global skalbarhet

Globaliseringen har gjort hela världen mer tillgänglig. Därför förväntas nu e-handelsplattformar demonstrera globala expansionsmöjligheter för att kunna uppnå optimala affärstransaktioner.

Om en e-handel har lyckats väl på flera internationella marknader så anses detta bevisa företagets kvalité och möjligheter till framtida tillväxt.

4. Vikten av organisk tillväxt

Att synas där kunderna finns är ett måste för alla e-handlar, men processen att ta sig dit har förändrats. Tidigare har flera e-handlar använt sig av betalda annonser, eller ”paid ads”, för att nå dessa positioner, men e-handelsköpare prioriterar idag bort detta för allt istället leta efter organisk tillväxt.

Denna beteendeförändring beror bland annat på de stigande klickpriserna. Kostnaderna för betalda annonser, som Google Ads, har stigit på grund av ökad konkurrens, vilket potentiellt kan påverka lönsamheten negativt. Därför har organisk tillväxt blivit en avgörande komponent.

5. Hållbarhet som attraherar

Precis som med de flesta marknader så dras även e-handelsköpare till hållbara verksamheter. Att kunna visa på cirkularitet, miljö och kvalité, exempelvis genom återvinning och/eller återköp av begagnade produkter, höjer företagets konkurrenskraftighet.

Genom att vara ansvarstagande gentemot företagets resursanvändande och produktens livscykel så höjer du därmed chanserna för en god affär.

Förbered för företagsförsäljningen

Många tycker det är svårt att objektivt utvärdera och utveckla sin e-handel inför en företagsförsäljning. Att få en objektiv värdering innan du säljer ditt företag kan vara nyckeln till din bästa affär. Fundera därför på att anlita en firma som kan hjälpa dig hitta hålen i din e-handel innan du börjar sälj-processen.

I Am Growth kan hjälpa dig med din försäljning