Påverkar BERT dina texter?

Googles senaste uppdatering, BERT, har kallats för den ”största uppdateringen på länge”. Behöver du ändra något i dina texter för att följa rekommendationerna från BERT eller är det bara att jobba på som vanligt? Det beror på hur du tidigare jobbat med SEO.

Googles uppdatering BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) är enligt Google den största uppdateringen som skett på fem år. En förändring som kommer att påverka 10 % av de sökningar som sker i USA vilket SEO-konsulten Björn Bydén anger vara ”väldigt mycket.

Vad påverkar BERT?

Framförallt är det sökningar i meningar och andra fler-ords-sökningar som kommer påverkas. Google blir helt enkelt bättre att se helheten i sökningen och koppla ihop prepositioner med övriga ord. På detta sätt kan sökmotorn tydligare förstå intentionen i sökningen.  Istället för att presentera ett sökresultat som baseras på enstaka ord ska sökmotorn förstå sammanhanget.

Det kan alltså jämföras med hur vi människor lär oss språk. En nybörjare kommer uppfatta enstaka ord och dra en slutsats från vad man förstår. Men det kan i vissa fall bli helt fel då man inte förstår helheten i meningen. Men med djupare kunskap inom språket kommer man förstå vad som sägs – utan att fokusera allt för mycket på enstaka ord.

Hur påverkas texten?

Egentligen är BERT ingen nyhet.  Sökmotorn har alltid utvecklats mot att möta sökintentionen hos de som använder deras tjänst. Det är grunden för hela sökmotorn. Att kunna leverera ett svar på en fråga. Ett så relevant svar som möjligt.

Med BERT säger de att sökintention ”väger ännu tyngre”. En förstärkning snarare än en förändring av Googles algoritmer.

Gränsen mellan SEO-skribent, contentwriter och copywriter kanske suddas ut.

Magnus Äng på Ranktrail skriver att ” Ditt arbete med sökmotoroptimering (SEO) kommer att förändras, framförallt då dina texter som du kommer att skapa.” Han påpekar att du kan bli mer ”fri i ditt uttryck”. Istället för en extremt ”SEO-anpassad” text så kan copywriters skriva mer användarvänligt och fritt utifrån ämnet. Gränsen mellan SEO-skribent, contentwriter och copywriter kanske suddas ut. Även om vissa aldrig skulle erkänna det.

Det handlar inte om att fokusera på ett enda ord och skapa en text utifrån det. Istället att skapa en helhetskänsla i en text som svarar på frågor och är användarvänlig. Har vi hört det förr?

Att möta intentionen, frågan som ställs i sökningen, blir med BERT ännu viktigare. Genom att möta upp med relevanta svar ges mer trafik och framförallt relevant trafik, dvs. konverteringsgraden kan öka.

Måste jag ändra mitt sätt att jobba?

Ja – Det påverkar hur du ska jobba med texter

Du anser att texter är viktig och att fokus bör ligga på ett sökord per text/sida. Grundtanken är god men ligger för stort fokus på sökordet blir det en klassisk ”SEO-text” som bara läggs ut på hemsidan för att ”det behövs text”. Jobbar du så här finns fördel att du ändrar din syn på texter.

Gör det så stor skillnad? Med tre olika tester har vi testat med att ta bort ”utfyllnadstext” och istället lägga in instruerande och guidande texter. Vid alla tre tillfällena har positionerna förbättrats. Med BERT kan det bli ännu viktigare och tydligare ändring.

Nej – Det påverkar inte hur du ska jobb med texter

Du jobbar med användarnas sökintention i fokus när du bygger din E-handel. Du har redan optimerat alla dina texter , jobbar regelbundet med att skapa EAT (expertis, auktoritet trovärdighet) och gör A/B-tester för att skapa en användarvänlig sida. Bra! Fortsätt med det. Då är bara Googles uppdatering en BERTräftelse på att du jobbar åt rätt håll…

Personlig erfarenhet

Hur Googles uppdateringar påverkar SEO-arbetet låter jag SEO-konsulter svara på. Men den erfarenhet jag har av hur texter rankar utifrån dess utformning befäster ännu mer att BERT är en förstärkning av redan befintlig inriktning hos Google.

  1. Texter som svarar på många frågor rankar bättre

En text som svarar på många frågor kring ämnet (inte nödvändigtvis med FAQ) verkar ranka bättre på huvudsökordet. En SEO-konsult sa till mig för ca 6 år sedan att Google kommer bli mer ”tematisk” och jag kan bara hålla med.

  1. Hellre förklarande svar än säljande

En säljande text svarar sällan på frågor inom ämnet. Det gör fakta och instruerande texter. Det kan vara en orsak till att jag upplever att lite ”stelare” texter rankar bättre än säljsnack.

  1. FAQ flyttar in

2019 var året då FAQ minst sagt fick ett nytt liv. Vanliga frågor presenteras i samband med produkter och under olika kategorier och tjänster. Genom att lägga frågor och svar direkt på produktsidan svarar man automatiskt på flera sökintentioner. Dessutom finns ju fördelen att frågorna kan markeras upp så att de syns direkt i Serpen.

Här nedan visas ett exempel på en text som vi skrivit till Lånen.se där frågorna markerats upp mot Google som just frågor och svar. Som bilden visar tar de betydligt större plats i Serpen, drar till sig klicken och skapar trafik genom att möta upp sökintentionen. På denna punkt ser jag att många E-handlare inte riktigt hängt med.

Kommer BERT påverka mig i mitt skrivande? Ja delvis eftersom han snart pryder mitt skrivbord på kontoret och påminner mig om att ”content is king”. Kanske ännu mer nu än någonsin.

(Bert – Senast anställd efter Pingvinen och Pandan)

 

Läs mer om BERT

https://www.sokmotorkonsult.se/seo/har-kommer-bert

https://www.ranktrail.se/seo/bert-forandrar-din-sokmotoroptimering/

https://muppet.fandom.com/wiki/Bert

/Johan Hummelgård – Contentwriter, SEO-skribent och copywriter  (välj själv)