Problem med trasiga eller borttappade paket?

Vi har alla hört skräckhistorierna om hur våra paket behandlas när de väl har lämnat lagret och fraktfirmorna tar över. En del företag syns mer i pressen än andra där paket slängs omkring hur som helst medans andra sköter sitt jobb perfekt. Hur ska man då göra för att vara säker på att man har den bästa möjligheten att få fram sitt paket till kunden lika helt och fint som det var när det lämnade lagret?

Det finns givetvis inga enkla svar på detta och det finns inget företag som kan garantera att paketen kommer fram oskadade till 100%, en lastbil kan vara med i en krock, ett paket kan omedvetet levereras fel med mera men några få tips och råd finns det ändå.

 1. Ju större ni är desto mer har ni att säga till om

Money talks, så även i denna bransch. Det är tragiskt att det ska behöva vara så men om man är en kund som skickar många paket så tjänar givetvis fraktföretagen mer på dig totalt än om du är en liten aktör och de vill givetvis behålla dig (och dina pengar) så de drar åt sig öronen mer om en stor aktör börjar skälla än en mindre. Med det sagt så behöver det inte vara kört för mindre aktörer ändå.
Jag tror mer att man ska anpassa sig efter storleken på fraktföretagen efter hur mycket man skeppar. Anlitar man ett mindre fraktföretag så blir man oftast en större kund hos dem och man får mer att säga till om. Det gäller dock inte att välja ett för litet fraktföretag då er volym kan bli problem för dem att klara av. Att söka runt vad som finns och jämföra fraktföretagen är alltid bra.

 

2. Gå ihop med andra aktörer

Hänger delvis ihop med punkt 1 om att ju större man är desto mer har man att säga till om. Är man inte tillräckligt stor själv så kan man alltid höra med sina grannar (och till och med konkurrenter) om att gå ihop och skriva fraktavtal, då ökar man upp den totala volymen och man får mer att säga till om. Sedan blir det oftast lite billigare frakter om man kan förhandla om stora volymer.
Ett annat alternativ är att förlägga sitt lager hos någon större aktör där de redan har bra fraktavtal och man kan på så sätt få ta del av deras avtal och priser. De kan även ta eventuella diskussioner med fraktföretagen.

 

3. För en diskussion med fraktföretaget

Kommunikation är alltid viktig och det kan finnas saker man kan göra för att underlätta för dem som kör ut era paket. Visar man att man är villig att ändra sig något för att de ska få ett enklare flöde så har de svårare att bete sig som svin tillbaka. Skulle de ändå bete sig som illa, byt aktör!

 

Hur vi på Cross Nordic Logistics har löst det

Vi är som många av er vet ett 3PL-företag som distribuerar åt diverse olika kunder. Vi tillhör kategorin större aktörer och vi har därför anpassat oss till att samarbeta med stora aktörer inom frakt. Givetvis uppstår problem ibland men vi har dedikerad personal hos oss som enbart jagar fraktpriser, förhandlar fraktavtal, kommunicerar med fraktföretagen, effektiviserar flöden med mera. Detta gör att våra samarbetspartner vet att vi gör det vi kan för att underlätta för dem och därför går det allt som oftast smärtfritt. Snabb och rak kommunikation med dem har många gånger lett till att vi löser problem nästan innan de dyker upp.

Vi har för tillfället till och med personal från ett stort fraktföretag hos oss som gör sin första sortering direkt hos oss. Vilket gör att våra paket inte behöver flyttas om, eller omsorteras någon annanstans. Nya kunder till oss får alltid möjligheten att använda sig av våra fraktavtal och de flesta tackar ja till det då de har möjlighet att sänka sin fraktkostnad och behöver inte längre ta diskussioner med fraktföretagen.

 

Skulle ni ha några frågor om detta eller är mer intresserad av hur vi har löst det och vilka vi är så klicka in på www.crossnordic.se eller kontakta mig.