Dags att komma igång med mailutskick? Kul! Email marketing är absolut något alla e-handlare bör ha med i sin marknadsföringsstrategi. Det är en välbeprövad metod känd för att ge hela 4200% ROI i snitt, enligt HubSpot. Vilket gör det till en av de absolut mest effektiva marknadsföringsmetoderna. 

Men, en förutsättning för att lyckas är givetvis att du har en lista med mottagare att skicka dina utskick till. Därför kommer jag i denna artikel att dela med mig av 3 effektiva tillvägagångssätt som kommer få din lista av prenumeranter att växa. 

 

Börja med att skapa ett formulär på startsidan 

Det första ni behöver göra för att komma igång är att skapa ett formulär som ni med fördel lägger i footern eller längre ner på startsidan, där besökare kan signa upp sig på. Även om ni inte vet exakt vad era utskick ska innehålla just nu så skadar det ju inte att omvandla besökare på hemsidan till prenumeranter som ni kan nå ut till senare. 

Bra att tänka på! Förtydliga i ert formulär vad ni avser att använda deras mailadresser till, så att de är medvetna om att ni kommer göra utskick. 

 

1. Ge en rabattkod i utbyte mot en signup 

En väldigt vanlig och populär metod för att få fler av besökarna att signa upp sig på en maillista är att erbjuda en rabattkod i utbyte mot en mailadress. Det kan till exempel vara 20% rabatt på kundens nästa köp om de lämna ifrån sig sin mail. Beroende på vilken typ av e-handel du har så passar kanske vissa rabattkoder bättre än andra.

Tips! Tänk på vart på hemsidan som formuläret ska vara synligt. Antingen placerar man det längst ner på startsidan i footern och/eller i varukorgen. Så om en kund är osäker på om de ska genomföra köpet, så kanske det formuläret får dem att klicka på “beställ”. 

Tänk på! Även om detta är en effektiv metod så betyder det inte att den är bäst i det långa loppet. Många besökare kommer att signa upp sig på maillistan enbart för koden, och därefter avprenumerera. Med det sagt bör man tillsammans med denna metod även implementera andra sätt att fånga in besökares mailadresser. Som kanske mynnar ut i mer långsiktiga relationer. 

 

2. Samla in mailadresser i samband med köp 

När ett köp genomförs är det normalt att man samlar in email för att kunna skicka ut information om köpet till kunden. Här har ni ett guldläge att be om tillåtelse att få göra reklamutskick till kunden. Men kom ihåg att alltid följa GDPR och tydligt kommunicera med kunden att ni kommer att göra utskick som är i marknadsföringssyfte. Gör ni inte det så riskerar ni inte bara att bryta mot GDPR, utan även att få fler avregistreringar och fler missnöjda prenumeranter. Detta på grund av att de inte visste att de signade upp sig för marknadsföringsutskick från er.

Implementera en knapp som kunder kan kryssa i när de genomför sitt köp. Här kan ni lägga till incitament till varför personen ska godkänna era utskick. Det kan till exempel vara:

 

  • Missa inte kampanjer och förtur till reor.
  • Ta del av erbjudanden och förmåner genom att gå med i vår kundklubb.
  • Bli medlem och få fri frakt!

 

H&M är ett bra exempel på hur man med enkla medel kan samla på sig mailadresser. De erbjuder fri frakt till alla som blir medlemmar hos dem, det vill säga, som lämnar ifrån sig sin email bland annat. Och som många känner till så är just fraktkostnader en pain-point som får många att avstå från att genomföra sitt köp. 

I detta exempel trycker H&M på vilka förmåner du går miste om när du inte blir medlem. Denna ruta kommer upp när du är på väg till kassan. Och ärligt talat är det väl svårt att motstå 10% samt fri frakt i utbyte mot enbart min mailadress? 

 

3. Samla in mailadresser i samband med lanseringar eller reor

Ska ni snart lansera en ny produkt eller har ni en stor säsongsrea som startar inom kort? Utnyttja tillfällen som dessa att samla in mailadresser. Det kan till exempel vara att ni enbart öppnar upp rean för personer som är med i er medlemsklubb. Eller att ni snart lanserar en produkt där medlemmarna får ta del av produkten först av alla. Känslan av att vara först att få ta del av något lockar många människor att registrera sig. 

Ett bra exempel är Acne som tydligt visade upp en pop-up rea som enbart skulle pågå under 48 timmar. Där du som registrerat dig skulle få besked om när den sätter igång först av alla. Källa Acne-bild: www.yieldify.com

 

2 saker att tänka på när du har en maillista

När du väl har en maillista så finns det särskilt två saker som kan vara bra att ha i åtanke. 

 

1. Majoriteten av din lista kommer att avprenumerera 

Cirka 33% av alla dina prenumeranter kommer att avregistrera sig varje år. Det är en hög siffra som kan låta mer skrämmande än vad den faktiskt är. Men i takt med att fler signar upp sig, så kommer även många att avregistrera sig. Det är helt naturligt och något som man får räkna med. 

 

2. Se över prenumeranterna i din maillista kontinuerligt

Det är en god idé att rensa bland dina prenumeranter då och då. Det är absolut eftersträvansvärt att ha en stor lista med prenumeranter. Men antalet prenumeranter innebär automatiskt inte att ni har en stor lista med engagerade mottagare. För att undvika att till exempel hamna i skräpposten för att mottagare inte öppnar era mail eller raderar dem direkt, så bör ni ta bort inaktiva adresser kontinuerligt. Rensa upp i listan 1-2 gånger per år för att hålla listan ren från inaktiva och ogiltiga mailadresser. 

 

Listan med tillvägagångssätt på hur man som e-handlare kan samla in mailadresser kan göras lång. Däremot valde jag att lyfta just dessa tre tillvägagångssätt då de är relativt enkla att börja med på en gång. Om ni idag inte samlar in mailadresser överhuvudtaget det vill säga. Men med det sagt, testa er fram och undersök vilka tillvägagångssätt som passar just er e-handel, era besökare och kunder.