Det nya året närmar sig med stormsteg. Jag tänkte därför blicka framåt och dela med mig av  en handfull saker som jag tror kommer vara viktiga för att lyckas med den digitala marknadsföringen under det kommande året.

1. Optimera dina bilder för visuellt sök

Visuellt sök har möjligheten att revolutionera hur användare hittar nya produkter och använder sökmotorer. Även om tekniken inte är särskilt välanvänd i dagsläget, tror jag att allt fler kommer att börja använda den i framtiden.

Genom att optimera dina bilder för visuellt sök redan nu, skapar du således ett försprång gentemot dina konkurrenter. Om du vill lära dig mer om vad visuellt sök är och hur du går tillväga för att optimera dina bilder, rekommenderar jag dig att läsa min tidigare artikel ”Visuellt sök skapar nya möjligheter för e-handlare”.

Du kan också kika in nedanstående videoklipp, i vilket Google presenterar sin teknik för visuellt sök – Google Lens.

2. Använd videos i din marknadsföring

Under de senaste åren har vi sett hur video och rörligt innehåll har blivit allt viktigare för att lyckas med digital marknadsföring. Bland mycket annat har vi sett hur video generar mest engagemang på sociala medier, samtidigt som de tagit allt större plats i Googles organiska sök:

Video i Googles organiska sök

Det finns ingenting som tyder på att denna trend kommer att vända, snarare tvärtom. Se därför till att göra videos till en betydande del av din marknadsföringsstrategi. Det kommer hjälpa dig att lyckas med såväl sociala medier som sökmotoroptimering (SEO) under det kommande året.

3. Ta hjälp av dina kunder (för att ingjuta förtroende)

Dagens konsumenter blir allt mer medvetna. De efterfrågar bland annat mer information om produkters framställningsprocess och deras miljöpåverkan. I allt större utsträckning vill de också veta hur andra har upplevt en produkts kvalitet och funktionalitet, innan de genomför ett köp.

”But to Gen Z, who are more grounded in realism, it seems fake. […] They want to know what real people think before making a purchase.”

Casey Ferrell

Ett bra tips är därför att använda dig av användargenererat innehåll i sociala medier, men också på din webbplats. Komplettera dina produktbilder med bilder från dina kunder. Gör det också möjligt för dina kunder att lämna recensioner på respektive produkt.

Se exempelvis hur Zalando arbetar med recensioner på sina produktsidor:

Recensioner på produktsidor

Intresserad av att öka antalet konverteringar? Läs då min artikel ”7 tips för att öka konverteringsgraden på din webbplats”.

4. Boosta försäljningen med ”Shoppable posts”

Så mycket som 130 miljoner (!) Instagramanvändare klickar på så kallade Shoppable posts varje månad, enligt siffror från Instagram. En siffra som har ökat markant sedan funktionen introducerades i mars 2018, och som troligtvis kommer att fortsätta öka framöver.

För att boosta försäljningen av dina viktigaste produkter, rekommenderar jag dig därför att använda Instagram Shopping i större utsträckning:

Exempel på Instagram Shopping

Bild från Shopify.com

5. Glöm inte bort det mest grundläggande

En sak är säker inom digital marknadsföring – trender kommer och går. Det gäller därför att ständigt hålla sig á jour med vad som händer inom branschen och anpassa sin marknadsföringsstrategi efter detta.

I samband med detta är det däremot lätt hänt att man tappar fokus på det mest grundläggande, däribland hur man utformar sin webbplats och dess innehåll för att tilltala såväl användare som sökmotorer. Se därför till att inte glömma bort dessa grundläggande tips för att ranka din e-handel i sökmotorerna!

Avslutningsvis

Där har du det – fem tips för att framgångsrikt marknadsföra din e-handel under det kommande året. Förhoppningsvis kan du använda dessa tips i praktiken och därigenom driva mer trafik och skapa nya affärer.