Visuellt sök

Visuellt sök skapar nya möjligheter för e-handlare

Det så kallade visuella söket skapar nya möjligheter för e-handlare som vill driva mer trafik och öka sin försäljning. Och vem vill inte det? I denna artikel tänkte jag därför berätta mer om hur du kan dra nytta av visuellt sök.

Men först – vad är visuellt sök?

Till visuellt sök hör de tekniker som låter användare göra sökningar med bilder istället för ord. Till exempel kan en användare ladda upp en bild av något han eller hon vill köpa och sedan presenteras med liknande produkter. Något som i Google kan se ut på följande sätt:

Visuellt sök - exempel

Bild från Wincher.

Sedan Google Lens introducerades under 2017, har det visuella söket blivit än mer intressant. Tack vare denna teknik kan användare nu göra visuella sökningar direkt via sin kamera. Låter det krångligt? Kolla då in denna video:

Visuellt sök = nya möjligheter

Nya söktekniker som Google Lens förändrar användarnas sökbeteende. Även om vi inte har sett mycket av det än, tror jag att det i framtiden kommer göras allt fler visuella sökningar. Ja, det kan till och med vara så att en betydande del av framtidens sökningar är visuella.

Det förändrade sökbeteendet medför i sin tur stora möjligheter för företag som vill öka både sin trafik och försäljning. Och vem vill inte det?

Låt mig med ett verklighetstroget exempel visa hur du som e-handlare kan dra nytta av det visuella söket:

Vi leker med tanken att Maja ska renovera sitt vardagsrum. Hon är därför på jakt efter inspiration och gör en sökning på Google Images. Efter ett tag får hon syn på en bild som fångar hennes uppmärksamhet:

Framförallt gillar hon det där toksnygga marmorbordet. Hon skulle troligtvis köpa ett, bara hon visste vart. Något som hon numera kan ta reda på genom att klicka på Google Lens ikonen som finns i högra hörnet:

Genom att sedan markera bordet blir hon presenterad med liknande produkter:

Nytt inom Google Lens – Style Ideas

Så nyligt som den 3:e oktober meddelade Google att man börjat rulla ut en ny uppdatering inom Google Lens – Style Ideas. En uppdatering som låter användare få idéer på hur de kan matcha särskilda klädesplagg.

Google Lens Style Ideas

Såhär beskriver Google själva hur den nya uppdateringen kan användas:

“So if you see a leopard print skirt you like on social media, take a screenshot and use Lens in Google Photos to see how other people have styled similar looks. See a winter coat that catches your eye in a store, but need some inspiration on how to rock it? Just open Lens and point your camera.”

Än så länge är denna uppdatering bara tillgänglig på den amerikanska marknaden. Det återstår att se när den når Sverige.

Så optimerar du dina bilder för visuellt sök

  1. Använd högkvalitativa bilder
  2. Ladda upp flertalet produktbilder – gärna från olika vinklar
  3. Lägg till alt-text på dina bilder
  4. Komprimera dina bilder
  5. Lägg till en sitemap för bilder

Sammanfattningsvis

Möjligheten att söka det du ser skapar helt nya möjligheter för e-handlare att öka såväl trafik som försäljning. Personligen tror jag att andelen visuella sökningar kommer att öka markant under de kommande åren, vilket innebär att e-handlare som anammar detta förändrade sökbeteende har mycket att vinna!