Prenumerations- och månadsboxar är något som blivit väldigt populärt den senaste tiden och det tillkommer nya boxar på marknaden med korta mellanrum. Hittabox.se är en ny tjänst med avsikt att samla Sveriges alla boxar så att kunderna lättare ska hitta rätt.
Men vad är det egentligen som gör om en månadsbox blir populär eller inte? Glossybox har lyckats nå ut till många medan Elegantbox verkar ha gått i graven.
Jag frågade fem box-entreprenörer vad som krävs för att skapa en bra box. Här är deras bästa tips till dig som funderar på att starta en egen boxprenumerationstjänst.
Hitta en bra e-handelsplattform
– Se till att hitta en bra e-handelsplattform som stödjer månatliga betalningar och jobba hårt med innehållet i boxen. Vi lade ner ganska många månader på att knyta upp leverantörer innan vi började marknadsföra. Det krävs för att få riktigt bra innehåll och utan innehåll är du inte relevant för dina kunder, menar Niklas Aldén på BodyBox.
– Det kan även vara bra att se över marknaden för om det finns plats för just din box och dess innehåll. Försök nischa dig och separera dig lite från andra så att du sticker ut, säger My och Niklas Persson som har grundat Kattbox.
Design & innehåll är viktigt
Designen och utformningen av boxen är också en viktig framgångsfaktor.
– Det första tipset till de som vill skapa en egen box är att verkligen tänka igenom designen och utformningen av boxen. Det kan vara helt avgörande för hur stor försäljning du kommer att få, säger Erik Andersson på SpaBoxen.
SpaBoxen började som ett UF-företag men efter fantastisk respons har Erik valt att låta företaget leva vidare och han ser mycket positivt på boxmarknaden i Sverige.
My från Kattbox påpekar att hemsidan också är viktig:
– En vanlig fallgrop kan vara att man inte tänker på ens webbplats och box ur kundens perspektiv. Man måste kanske inte ha den mest perfekta och dyra designen på sin sida i början, men den bör heller ej se ut som att den är gjord på 90-talet.
Lyfta fram det unika med din box
Erik anser att det gäller att hitta något som skiljer din box ifrån de andra och det inte behöver inte vara någon jättestor grej.
– Se till att verkligen lyfta fram boxen så att kunderna vet varför de ska välja just din box, säger han.
Tobias Hallberg är en av medgrundarna till Bean Portal som erbjuder prenumeration på lyxigt kaffe.
– Låt det ta tid innan kunderna kommer. Jag tror det är svårt för många att hoppa på en prenumerationsbox utan att veta att den är bra. Om du själv prenumererar på en box, fråga dig själv varför och vad som gjorde att du tog steget att börja prenumerera, menar Tobias.
Det kan verka smidigt att ”bara” starta upp en boxprenumeration och att ha lyxen att veta vilka kunder som finns, men det finns också fallgropar.
Planera för förändringar
– Eftersom produkten ändras varje månad måste man vara beredd på förändringar och kunna hantera dessa fort. Lika mycket som man måste ha en bra plan för utveckling framåt måste man ha en genomtänkt plan för om inget går som man har tänkt, anser Ingemar Johansson som är medgrundare av The Fitness Box.
Tobias från Bean Portal håller med:
– Det krävs mycket planering. Istället för att skicka ut en produkt till kunden vid beställning så ska alla boxar skickas samtidigt. Det tar mycket längre tid än vad du kan tro att packa och skicka alla boxar på en och samma gång. Samtidigt så minskar tidsåtgången per box avsevärt jämfört med att skicka ut produkter vid beställning.
– Eftersom kaffe är en färskvara gäller det för oss att skicka ut kaffet så fort vi får det från rosteriet. Om din prenumerationsbox inte innehåller en färskvara gör det planerandet enklare, och du kan förbereda boxarna som ska skickas veckor i förväg, tipsar Tobias.
Se över vinst & kostnader
Erik från SpaBoxen påpekar att det är viktigt att se över vinstmarginalen för att kunna överleva i längden.
Det är lätt att kostnaderna sticker iväg, speciellt om man satsar på att ha premiumkänsla på boxen. Då blir det mycket runtomkring som kostar pengar och det gäller att ha koll på det innan man sätter ett pris på boxen, säger Niklas på BodyBox.
Instagram – den främsta kanalen i sociala medier
Vilka sociala medier-kanaler är bäst att marknadsföra sin box i? Box-entreprenörerna säger samstämmigt att Instagram är den främsta kanalen och att blogginlägg och Facebook kommer därefter.
– Inom boxvärlden skulle jag nog säga att Instagram är den sociala media-kanal som påverkar mest, tätt följt av blogginlägg. Via Instagram är det enkelt att nå ut till nya helt gratis och genom att använda en egen hashtagg kan kunder och ambassadörer enkelt visa både produkter och boxen på sina olika sidor. Tänk fenomenet ”Brand Community” där kunderna känner en sådan tillhörighet till företaget och marknadsför produkten helt på egen hand. Genom ambassadörer via sociala medier kan man komma en bra bit på väg till just en ”brand community” då de enkelt förmedlar en känsla till nya potentiella kunder som blir intresserade och nyfikna, anser Ingemar Johansson på The Fitness Box.
Tobias på Bean Portal har liknande erfarenheter:
– Vår viktigaste kanal är Instagram och jag tror det är gemensamt för många som säljer boxprenumerationer. Flera av våra prenumeranter tar gärna bilder på sin box för att lägga upp på Instagram. Vi använder oss också av Facebook, men där har vi inte alls lika många följare. Vi försöker lägga upp eller skriva något varje dag.
Likaså Erik på SpaBoxen:
– Eftersom nästan all vår marknadsföring sker via sociala medier är det ett område som jag satsat riktigt hårt på för att synas i, dels i vårt eget flöde, men även hos andra personer som kan vara allt ifrån kunder till bloggare. Att nå ut, synas och skapa ett förtroende hos följarna är otroligt viktigt för att komma till ett avslut med en påbörjad prenumeration eller såld box. Den viktigaste kanalen i dagsläget är Instagram, tätt följt av Facebook.
– Våra prenumeranter finns på Instagram och Facebook så där finns även vi. Vi bygger även mycket samarbeten med påverkare och ambassadörer för att få en naturlig spridning. Det funkar inte att köpa reklamplatser idag, det gäller att vara relevant och skapa organisk trafik. Om vår produkt är bra kommer folk att sprida den vidare, transparens funkar helt klart bäst idag, säger Niklas på BodyBox.
Niklas från Kattbox instämmer:
– Vi på Kattbox gillar Facebook och Instagram för vår personliga kontakt. Vi vill gärna att våra kunder ska vara delaktiga på ännu fler sociala medier som då får ”meowpoäng” som tack. Meowpoängen kan sedan användas för att växla in till gratis boxar.
Sammanfattning med tips för dig som vill starta en egen boxprenumeration
- Hitta en bra e-handelsplattform.
- Satsa på boxens design.
- Innehållet är viktigt!
- Lyft fram det unika med just din box.
- Låt det ta tid att bygga upp med många prenumeranter.
- Planera men var beredd på snabba förändringar.
- Se över vinst & kostnader för att bli långvarig.
- Ha en egen hashtagg kunderna kan använda.
- Skaffa ambassadörer och marknadsför boxen på Instagram, Facebook och i blogginlägg.
- Undersök om ett poängsystem för kunderna kan passa din box.
Lycka till!