Så lyckas du med dina produktbeskrivningar

Att använda välformulerade produktbeskrivningar till dina produkter kan det leda till både ökad försäljning men även högre positioner i sökresultatet. Här kommer mina bästa tips och trix för att lyckas med sina produktbeskrivningar.

 

Som e-handlare har du säkert koll på att det är viktigt att dina beskrivningar är unika och välformulerade. Genom att skapa en beskrivning till varje produkt så ökar din chanser att attrahera rätt målgrupp. Detta kan i sin tur förbättra dina positioner hos sökmotorerna och även öka din försäljning. Alltså är det en ganska liten insats som kan generera ett betydande resultatet för din webbutik.

Varje beskrivning bör vara unik 

En faktor som är viktig när det handlar om produkttexter är att varje beskrivning är unik. Det bör vara en beskrivning till varje produkt. Unika produkttexter är viktigt för att få bättre placeringar i sökresultatet, ur ett SEO-perspektiv. Det här gäller samtliga texter i webbutiken. 
Hur dubbelkollar man då att produktbeskrivningen är 100 % unik? Det finns flera verktyg som går att använda för detta, vi rekommenderar Copyscape. Det kostar lite (ungefär 10 öre per 200 ord) men finns det flera produkter som alla ska ha en egen beskrivning är det definitivt värt pengarna.

Försök att inte ha allt för tekniska beskrivningar

Det är ganska vanligt med produktbeskrivningar som är för tekniska. I en produkttext är det bättre att lyfta fram de bra egenskaperna. Till exempel, vad innebär dessa egenskaper för en kund? Vilka känslor kan den framkalla och varför är produkten bra?

 

En bra lösning på detta är att ha en sektion som exempelvis kallas för “Produktbeskrivning” och en sektion som kallas för “Teknisk beskrivning”. I den tekniska delen kan man använda alla de tekniska specifikationerna och ett tips är att stapla dem i punktform. På det sättet blir det lättläst för kunden samt enkelt att hitta något specifikt som denne kanske söker efter

Lättlästa produktbeskrivningar

Det är nog ingen nyhet att produktbeskrivningar bör vara lättlästa, detta med hjälp av underrubriker och styckeindelningar. Punktlistor är också kanonbra för att göra det mer överskådligt och lättläst. Om du använder WordPress och Woocommerce till din webbutik kan du enkelt installera tillägget Yoast. Tillägget kontrollerar läsvänligheten på alla dina texter och om det finns förbättringar tipsar den om det. 

Tydliga USP:ar (Unique Selling Points) 

Om du inte säljer en produkt som är helt unik i sitt slag, är det väldigt hård konkurrens. Därför är det viktigt att berätta varför en besökare ska handla just hos dig. Presentera dina USP:ar på ett tydligt sätt, exempelvis i punktform. Vanliga USP:ar kan vara:

 

  • Fri frakt och fria returer
  • Öppet köp
  • Säkra betalningsalternativ
  • Certifieringar som till exempel Trygg E-handel

Lycka till med dina produktbeskrivningar! Om du vill ha hjälp att skriva texter till dina produkter kan du alltid kontakta mig på Norrlands Webbyrå.