Den 28 juni 2025 implementeras EU:s nya tillgänglighetsdirektiv i svensk lagstiftning vilket innebär att din e-handel måste vara anpassad för personer med funktionshinder för att inte riskera böter.
EU:s nya tillgänglighetsdirektiv, European Accessibility Act, syftar till att göra digitala produkter och tjänster mer tillgängliga för personer med olika funktionshinder som exempelvis synnedsättning, hörselnedsättning och motoriska svårigheter.
Direktivet påverkar digitala produkter och tjänster som exempelvis e-handelsplattformar, appar och andra digitala lösningar med undantag från vissa företag och verksamheter.
Företag som inte följer lagstiftningen från och med den 28 juni 2025 kommer att riskera sanktioner i form av böter eller krav på rättelse.
Om ditt företag har färre än tio anställda eller omsätter mindre än 2 miljoner euro kommer ni inte att beröras av lagstiftningen.
Det kan dock finnas andra fördelar med att tillgänglighetsanpassa din e-handel, exempelvis för att förbättra er sökmotoroptimering, minska avvisningsfrekvensen och öka konverteringsgraden.
Det innebär att du inte bara tillgänglighetsanpassar din e-handel för att följa den nya lagstiftningen utan även för du har att vinna på att förbättra användarupplevelsen för fler potentiella kunder.
Så säkerställer du att din e-handel är tillgänglighetsanpassad
Det nya direktivet kräver att din e-handel anpassas utifrån den europeiska tillgänglighetsstandarden ”EN 301 549” som baseras på Web Content Accessibility Guidelines.
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) innehåller en uppsättning riktlinjer som du behöver följa för att försäkra dig om att din e-handel är anpassad för personer med funktionshinder.
Riktlinjerna innehåller fyra viktiga delar:
- ”Percivable” – innehållet måste vara tillgängligt för alla sinnen. Exempelvis innebär det att du behöver texta eventuella videoklipp som finns på er webbplats eller i era annonser.
- ”Operable” – användarna måste kunna interagera med webbplatsen utan att exempelvis använda mus.
- ”Understandable” – innehållet måste vara enkelt att förstå.
- ”Robust” – innehållet måste vara kompatibelt med olika tekniker, exempelvis skärmläsare.
Kortfattat kommer det innebära att fler webbplatser kommer att gå från att fokusera på design och estetik till att istället prioritera användarvändlighet och tydlighet.
I praktiken innebär det här exempelvis att:
- Alla produktbilder måste ha ALT-texter för att kunna läsas av skärmläsare.
- Produktbeskrivningar måste vara tydliga och strukturerade. Undvik information som är underförstådd och sträva efter att använda klarspråk.
- Betalningsflödet måste fungera utan mus och det ska vara tydligt vilket fält som är aktivt för stunden.
- Formulär ska kunna användas med ”autofyll” för att göra hanteringen av formulär så enkel som möjlig för personer med funktionshinder.
- Rubriker och text måste ha en tydlig konrast mot bakgrunden. Undvik dekorativa och svårlästa typsnitt.
- Feedbacken vid fel i formulär ska vara tydlig – undvik att exempelvis skriva ”Ett fel uppstod” eller ”Fel i formuläret”. Skriv istället ”Fel i fältet för kortnummer”.
- Knappar och element rekommenderas att vara minst 44×44 pixlar.
- Knappar och ”Läs mer”-länkar ska vara tydliga – skriv ”Läs mer om våra fraktvillkor” istället för bara ”Läs mer”.
- Texta alla videoklipp som ni publicerar på webbplatsen och i organiska och betalda inlägg i sociala medier.
Det här är bara några exempel på hur du behöver tillgänglighetsanpassa din e-handel.
I Web Content Accessibility Guidelines kan du fördjupa dig kring vilka åtgärder som du behöver vidta.
Det här kan du göra nu
Fördjupa din kunskap kring Web Content Accessibility Guidelines för att förstå hur din e-handel kommer att påverkas.
Installera tillägget WCAG color contrast checker till Google Chrome som hjälper dig att identifiera element på din e-handel som inte har tillräckligt tydlig kontrast.
Om du inte redan textar era videoklipp så rekommenderar jag att hitta ett verktyg som kan hjälpa dig att transkribera och texta alla era videoklipp, exempelvis ScriptMe.
Försäkra dig om att text och navigation är tydlig och att ingenting på webbplatsen är underförstått utan använd klarspråk överallt.
Läs mer och håll dig uppdaterad om tillgänglighetsdirektivet
EU-kommissionens officiella sidor om European Accessibility Act
Prenumerera på Nivides nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om tillgänglighetsdirektivet