SEO-tips för 2022

Inför varje nytt år dyker det upp många artiklar som fokuserar på vad som är nytt och viktigt att tänka på när det gäller sökmotoroptimering. De är ofta framåtriktade och beskriver en framtid av mycket mer sökningar via röst (voice search) och trenden är förvisso tydlig:  Juniper Research uppger att 55 % av amerikanska hushåll kommer äga en smart högtalare 2022.

Men betyder det att du ska lägga dina SEO-resurser på att optimera för röstsök under 2022? Knappast, även om Siri och Google Assistant och Alexa från Amazon är här och trenden är klar så finns det viktigare saker att göra just nu – även om det är bra att bevaka och känna till de trender som växer.

För att undersöka vad som är viktigast att hugga tag i kring din sökoptimering under 2022 har vi ställt frågan till några av Sveriges mest namnkunniga SEO-proffs: vad är viktigast att göra kring SEO under 2022?

Holistisk SEO med användaren i fokus

Först ut är Ulrika Viberg, grundare och ägare till SEO-byrån Unikorn. Ulrika har jobbat i sökbranschen sedan 2007, internt och som konsult på några av de största företagen i världen, som eBay, Rocket Internet och Omnicom Media Group.

För Ulrika är det helheten som är viktigast och att undvika separata idéer och strategier:
” – 2022 kommer bli året då vi inte längre gör SEO som fokuserar på isolerade taktiker, utan då vi mer och mer kommer se väl utförd holistisk SEO med användaren i fokus!

Såklart, kommer den grundläggande SEO:n fortfarande alltid vara viktig med bra teknik i botten, sajtstruktur och on-page, men där lösningar handlar mer om hur vi kommunicerar med kunder och användare och svarar på deras sökintentioner. Med den här användarfokuserade SEO:n har omnikanaltänket en given plats, i samarbete med design och UX.”

Korrekt mätning för att förstå trafiken från Google

Staffan Ragnö, Senior Partner på SEO-byrån Firstly, vill trycka på vikten av att uppsatt mätning är korrekt och att du därmed förstår trafikflödet från Google fullt ut:
” – Det här kan kanske kännas som ett lite oinspirerande råd när man, så här en bit in i det nya och lovande året, troligtvis är som bäst i fart med att identifiera nya guldkorn i sökbeteenden, punktmarkera hårt förvärvade Core Web Vitals-scores och skriva nya och inspirerande och länkdrivande artiklar.

Bara den senaste månaden har jag stött på flera fristående situationer där det resultat som uppmätts, som antingen uppfattats som en stor motgång (”jädrans Core-uppdateringar…”), eller plötslig oförklarlig framgång (”Antar att CLS är den enskilt viktigaste rankingfaktorn 2022!”) visat sig bero på att något är eller har varit fel i mätningar.

Mitt tips är därför: bit i det sura äpplet och gör en ordentlig validering av att allt i era mätningar fungerar korrekt. Lägg några minuter på att kontrollera cookie-consent pop-ups (som i värsta fall på ett felaktigt sätt hindrar mätning av klick in från SERP) och att korrelationen mellan medium Organic till (det så gäckande) Direct/None är… rimlig. Har antalet Clicks i Google Search Console ökat med 11% YoY, men antalet Sessions i GA dalat med 40%?

Se till att lära dig skillnaderna mellan hur de olika KPI:erna mäts rent tekniskt, om statistik stämmer överens mellan era olika datakällor och vad det därefter betyder i relation till ert planerade SEO-arbete. Se det som att ni lämnar in era webbplatser på årlig besiktning. Det är värt det!“

Google och titlar – vad du bör och inte bör göra

Andreas Eriksson arbetar som SEO-specialist på SQLI Nordics (tidigare Star Republic). Under 2022 ser Andreas att det är viktigt att se över titlarna (som alltid en viktig SEO-parameter) i ljuset av att Google ändrat sin hantering av titlar senaste halvåret:
” – I slutet av augusti 2021 genomförde Google en uppdatering där de mer frekvent började skriva om titlar istället för att visa den titel som sajtägaren angett. Så vill man ha koll på vilken rubrik Google väljer att visa upp i sökresultatet framöver, så gäller det att ha koll på detta.

Många SEO-verktyg som exempelvis Ahrefs har lagt till funktioner där man kan se vilka titlar som Google har valt att skriva om. Det skall dock sägas att det inte ska ha någon påverkan på ranking om Google väljer att skriva om eller inte utan det är mer en visuell skillnad på hur rubriken i sökresultatet ser ut.

Det finns några återkommande fall där Google i hög grad nu väljer att göra omskrivningar. Den ena är när titeln är för lång (vanligtvis över 60 tecken, dock beroende på pixelbredd) och då trunkeras av Google. Efter uppdateringen är det nu hög risk att Google väljer att skriva om den och till exempel använda sig av H1:an (huvudrubriken) istället. Så vill du ha kontroll över hur den visas se till, så den inte trunkeras.

Det andra fallet är när man väljer att dela upp titlar med hjälp av ”|”. Där väljer Google nu i hög grad att göra en omskrivning och kanske ta bort någon av delarna. Eller helt enkelt ignorera den totalt och skapa en egen titel med hjälp av innehåll på sidan. Detta verkar ske i högre grad än när man delar av med ”,” eller med ”-”. Så vill man undvika en omskrivning av Google så bör man undvika uppdelning med ”|”.

Förbättra användarupplevelsen löpande och uppdatera ditt innehåll

Christian Rudolf, Founder & CEO på SEO-byrån Topdog med en lång bakgrund inom SEO bland annat i spelbranschen, bjuder på två SEO-tips, ett kring användarupplevelsen, som även Ulrika Viberg var inne på, och ett kring uppdaterat innehåll:
” – Förbättra användarupplevelsen löpande – det investeras för lite i UX – löpande förbättringar i användarupplevelsen kan ge en bättre upplevelse och därmed en bättre placering hos Google. Nöjda användare som enkelt hittar det de söker efter premieras av Google.

Plus: innehåll åldras, nya förutsättningar, nya regler (som nya uppdateringar hos Google osv) tillkommer, vilket gör att innehåll inte längre är lika relevant och därmed inte är lika relevant för Google att placera högt upp i sökresultaten . Att gå tillbaka till gammalt innehåll, uppdatera innehållet och säkerställa att det är relevant för det nya året har en positiv effekt på synlighet och ranking för den artikeln.”

Summering av de bästa SEO-tipsen för 2022

Ska man summera de tips som våra SEO-proffs bjuder på, så är det tips inom alla kategorier av SEO: teknisk SEO, on-page SEO och off-page SEO, dvs. sånt som kräver utveckling (som förbättrad navigering), sånt som du själv kan göra på din egen sida (som att gå igenom dina titlar) och sånt som du måste förmå eller engagera andra att göra utanför din egen sida (som att löpande attrahera externa länkar, till exempel genom att uppdatera ditt innehåll och låta potentiella webbplatser för länkning veta om det).

Och alla tips är väldigt genomförbara, som du kan ta tag i här och nu, och inte något som kommer vara viktigt om ett antal år.

Så se till att under 2022 jobba med användarupplevelsen på sidan, på att få helheten att hänga ihop, på att din mätning är korrekt uppsatt, på att dina titlar syns på Google som du vill att de ska synas – och glöm inte att löpande uppdatera äldre innehåll (som på det sättet kan hållas fräscht och fortsätta att generera organisk trafik och externa länkar över lång tid). Så kommer du se att din SEO utvecklas positivt i år!

Användarupplevelsen är ju också en viktig del när det gäller Core Web Vitals, som Staffan nämner i sitt tips, det vill säga Googles metod för att bedöma användarupplevelsen på webbplatser och som rullades ut i större skala under 2021.

Mitt eget SEO-tips för 2022? Håll er uppdaterade kring SEO, det är ett rörligt mål och det händer saker hela tiden. Lyssna på poddar, läs bloggar och böcker, delta på event och seminarier. Och inte minst: prata med andra som också jobbar med SEO för att höra vad de gör och har gjort och dela erfarenheter med varann.

Men våga även ha lite is i magen: du behöver inte göra allt på en gång.

SEO-begrepp som nämns i artikeln

Ahrefs: välkänt SEO-verktyg som till exempel hjälper dig att analysera innehåll och länkar.

Core Web Vitals (CWV): Googles sätt att bedöma användarupplevelsen på webbplatser, som består av tre olika mätetal: LCP (tid att ladda det viktigaste innehållet), FID (tid innan du kan interagera med sidan) och CLS (tid för sidan att bli stabil och inte ladda nytt innehåll).

Omnikanal: en konsekvent kundupplevelse över flera kanaler, som i butik och på nätet, där dessa kanaler är integrerade och fungerar tillsammans.

SERP: en resultatsida på en sökmotor, står för Search Engine Result Page.

Titel: alla webbsidor har en titel, som syns på fliken till ett nytt fönster i webbläsaren och som även utgör texten i den klickbara länk som Google och andra söktjänster presenterar i sina träfflistor.

UX: står för User Experience eller användarupplevelse, UX kallas ofta även UX-design eftersom det ofta handlar om designarbete som kan förbättra användarupplevelsen av en produkt eller en tjänst.

Voice Search: sökning via rösten innebär att du istället för att skriva in din sökning i ett sökfält helt enkelt säger den högt som ett röstkommando, till exempel till Siri om du har en iPhone eller till en smart högtalare som Google Assistant.

Vill du lära dig mer om SEO?

Vi har publicerat ytterligare tre artiklar om SEO, för att du ska kunna sätta dig in i grunderna i sökmotoroptimering på ett enkelt och pedagogiskt sätt.

Förstå grunderna i SEO: begrepp att kunna och teknisk SEO? (del 1)

Förstå grunderna i SEO: vad är on-site SEO? (del 2)

Förstå grunderna i SEO: vad är off-site SEO? (del 3)

Dessa tre artiklar är ett omarbetat och uppdaterat utdrag ur ljudboken SEO för alla, som finns att lyssna till på BookBeat | Nextory | Storytel  eller på AdLibris och Bokus

Boken SEO för alla finns också som utökad distanskurs med rörligt material, uppgifter och quiz efter varje kapitel: SEO-kurs på distans (använd koden seokurs10 så får du 10 % rabatt).

Läs mer om denna utbildning som kan ta din e-handel till toppen