Förstå grunderna i SEO

Det är viktigt att förstå grunderna i SEO eller sökoptimering för att du ska kunna se din webbutik ranka riktigt bra på Google när någon söker efter dina produkter eller tjänster.

Och det spelar ingen roll om du är en liten förening, ett större företag eller en myndighet eller om du säljer till konsumenter eller till andra företag: alla tjänar på att synas bra på Google.

”Syns du inte, så finns du inte” sa man också förr i tiden när man pratade om reklam och i dagens läge är det minst lika sant, men det handlar om Google och det handlar egentligen bara om Google för mer än 95 % av alla sökningar på webben görs idag på Google – och syns du inte där så finns du inte.

I andra länder finns det en större variation av sökmotorer och Microsofts sökmotor Bing kan ha en större andel av sökningarna och i dom länder där Amazon finns görs många sökningar via det gränssnittet.

Och Google har till och med sagt att det inte är någon av de traditionella sökmotorerna som är deras största sökkonkurrent idag utan Amazon på de marknader där de är verksamma.

Men: den goda nyheten är att i Sverige är det i princip bara Google som gäller så läs den här och de andra två artiklarna om SEO och bra innehåll (del 2: så kallad on-site SEO) och länkar (del 3: så kallad off-site SEO) och du kommer få bra koll på vad du behöver göra med din webbutik för att synas bättre på Google – och därmed löpande få kvalitativ trafik utan kostnad.

SEO är inte svårt

En annan god nyhet är att SEO inte är speciellt svårt – det är verkligen hög tid att demystifiera sökoptimering.

Man kan ofta få en uppfattning att sökoptimering är väldigt komplicerat och att Google ofta ändrar hur de prioriterar och rankar sajter, vilket förvisso är sant, men de allra viktigaste delarna av SEO som ger mest resultat och mest pang för pengarna och som vi kommer gå igenom i den här och kommande artiklar är relativt enkla – det är inget trolleri eller magisk kunskap som behövs: det är din tid och ditt engagemang det handlar om.

Så om du jobbar strukturerat med de tre SEO-områden som beskrivs i den här artikelserien, så kommer du snabbt märka positiva resultat.

De tre områden inom SEO som vi kommer gå igenom här på Ehandelstips.se i tre delar i höst är:

  1. Första delen går igenom begrepp inom SEO och teknisk sökoptimering. Ja, vi börjar med det som låter svårt, men som inte alls behöver vara så komplicerat som det låter. Och har du den grundläggande tekniken på plats så kommer allt annat du gör för att lyfta din närvaro hos Google bli så mycket enklare.
  2. Andra delen efter teknisk SEO handlar om ditt innehåll och hur du strukturerar och presenterar ditt innehåll. Det brukar också kallas ”on-site” eftersom du jobbar med din egen webbplats eller din egen webbutik. Denna artikel kommer i oktober.
  3. Den tredje och sista delen är inriktad på ”off-site” SEO, det vill säga vad du får andra att göra för att framför allt länka till sig – helt enkelt det som sker utanför din sajt. Länkar är ju vid sidan av bra och relevant innehåll fortfarande det viktigaste i Googles ögon, men det ska vara relevanta och naturliga länkar – inte några spam-länkar eller länkar från andra tveksamma sajter. Nu för tiden gäller kvalitet före kvantitet. Den sista artikeln publiceras i november här på Ehandelstips.se.

Begrepp inom SEO

Men, innan vi drar igång då ska vi lära oss lite SEO-lingo, det vill säga några uttryck som du behöver kunna för att följa med i SEO-snacket.

Vi börjar förstås med SEO – vad är det här med sökmotoroptimering eller SEO som det förkortas?

SEO är en förkortning av sökmotoroptimering, eller search engine optimization, och med sökmotor menas som sagt idag framför allt i Google. I alla fall om du är verksam i Sverige.

Det var SEO och sökmotorer. Nästa viktiga uttryck är SERP eller SERP:en. SERP är en resultatsida på en sökmotor, och förkortningen står för Search Engine Result Page. Ofta pratas det om SERP:en, till exempel i meningar som ”nu finns nya funktioner i SERP:en” och då menar man att Googles träfflista på något sätt har förändrats.

Några sifferuttryck som vi kommer tillbaka till längre fram i denna artikelserie är 301 redirect och 404-sida.

301 redirect är en ompekning från en webbadress till en annan där tanken är att få med trafik och länkkraft från en icke-aktuell eller icke-existerande webbsida till en aktuell sida, en sida som finns.

404-sida är en felsida som dyker upp om du till exempel länkat fel i ett nyhetsbrev eller från en sida på din sajt till en annan, eller om besökaren skrivit in en felaktig adress som inte finns på din webbplats. Det är viktigt att du skapar just en anpassad 404-sida så att besökaren lätt kan navigera vidare och inte hamnar på en tom eller otydlig sida och i en återvändsgränd.

Ett annat ord som inte är specifikt för SEO utan som är viktigt för alla typer av webbsidor och webbutiker är CMS eller publiceringsverktyg.

CMS står för content management system och det är det verktyg du normalt använder för att ändra och lägga till bilder och text på din sajt. Helt enkelt ett viktigt publiceringsverktyg för dig som inte är programmerare, men som vill ändra på saker på din webbplats utan att behöva gå in i koden.

Det sista ordet som du behöver kunna och som används väldigt mycket är URL och URL är en webbadress, helt enkelt det som står i översta fältet på din webbläsare.

Hur funkar SEO?

Om man ska förenkla det Google och andra sökmotorer gör så använder de sig av ett program – en spindel eller web crawler eller en liten motor kan man också säga – som hämtar hem information från i princip alla världens webbplatser inklusive din webbplats.

Det kan vara text och bild som hämtas in, men även information om vilka länkar som går in och ut från webbplatsen och hur ofta och var ditt varumärke syns på andra platser på nätet.

Starka varumärken och starka avsändare börjar bli viktigare för sökmotorer i tider där man vill vara säker på att den som publicerar något är trovärdig avsändare. Så det är viktigt att du bygger ditt varumärke parallellt med att du satsar på SEO, så att du upplevs som en auktoritet i den bransch där du är verksam.

Sen gör sökmotorerna en prioritering utifrån detta och en massa andra parametrar för att försöka visa upp den allra mest relevanta träffen när någon sedan söker efter ett ord eller en fras.

Och det är det vi ska gå igenom i den här artikelserien: hur du får de viktigaste parametrarna på plats för att ranka bra på Google och löpande få trafik till din butik.

Teknisk SEO

Vi börjar med det som kallas teknisk SEO.

I webbens begynnelse fanns det många tekniska begränsningar som gjorde det svårt för Google och för andra sökmotorer att komma åt en webbplats.

Så ser det inte ut idag. Idag är de flesta sidor lätta att komma åt för Google och det handlar om vilket innehåll du har på dina sidor och hur du strukturerar detta innehåll, inte om en massa tekniska utmaningar i till exempel olika publiceringsverktyg eller CMS, som det ju också kallas.

Men: det finns fyra väldigt viktiga saker att tänka på ur ett tekniskt perspektiv, som du måste ha koll på idag och som du vill vara bättre på än dina konkurrenter.

Och det är att din webbutik måste vara mobilvänlig, den måste vara snabb, den måste vara användarvänlig och den måste vara säker.

Vi ska nu gå igenom dessa områden ett i taget, men mobilvänlig, snabb, användarvänlig och säker är en förutsättning idag för att din sida ska kunna lyckas bra på Google.

Om du har en långsam sida som inte laddar bra eller som inte presenteras bra på alla typer av enheter eller som erbjuder en dålig användarupplevelse, så kommer du ha det svårt att lyckas med SEO, oavsett hur bra innehåll du tar fram eller hur många länkar du lyckas attrahera till din sida.

Så, vi börjar med de tre första kraven – att vara användarvänlig, mobilvänlig och snabb  – och de hänger också ihop. Majoriteten av dagens internetanvändare kommer via en mobil enhet, så då måste din sida vara anpassad för mobilen och eftersom uppkopplingen på en mobil ofta är långsammare och användarna har dåligt tålamod och inte vill vänta länge på att din sida ska ladda så är hastigheten väldigt viktig.

Google har ju dessutom ett stort fokus på användarvänlighet och där är den tid det tar för en sida tar att ladda en viktig del: ju snabbare den laddas för en användare desto bättre. 2020 lanserade också Google sitt nya begrepp för att mäta användarvänlighet: Core Web Vitals

Du kan se hur Googles bedömer din webbplats användarvänlighet (eller Core Web Vitals) i Google Search Console (dvs. Googles verktyg för att hålla koll på och underhålla din webbplats placering i Googles sökresultat).

Du kan även se hur Googles bedömer din webbplats användarvänlighet i ”Google PageSpeed Insights”, som beskrivs nedan.

SEO och mobilen

Är du osäker på om din sida är mobilanpassad? Ingen fara, Google har ett bra verktyg på nätet där du kan testa sin sida. Det heter ”Google Mobile-Friendly Test”. Skriv in din sidas webbadress, eller URL som det ju också heter, så kommer du få fram ett resultat som visar hur bra mobilanpassad din sida är. Du kommer även få fram tips på hur du kan förbättra din sida för just mobila enheter.

När det gäller hur snabb din sida är att ladda så har Google ett verktyg även för det. Det verktyget heter ”Google PageSpeed Insights”. Här kan du testa din sidas laddningstid och även här kommer du få tips på hur du skulle kunna förbättra din sida och få den att ladda snabbare.

Du kan även se ditt resultat för ”Core Web Vitals”, som i huvudsak mäter tre saker: hur lång tid det tar att ladda den första delen eller det viktigaste innehållet på sidan (LCP),  hur lång tid det tar för sidan att laddas så pass mycket att man kan börja använda sidan (FID) och hur lång tid det tar innan den laddat färdigt och innehåll inte flyttar på sig eller hoppar runt (CLS).

Bilder är generellt tunga att ladda så det är viktigt att inte publicera produktbilder i för stort format. Det kan också vara intressant att att utnyttja moderna bildformat som det av Google framtagna WebP, som gör bilderna mindre än traditionella format.

En sak till: skriv gärna in dina konkurrenters webbadresser i de här verktygen också, så du har full koll på hur du ligger till i relation till dem. Ligger de bättre till än dig, så är det läge att prioritera den tekniska delen direkt.

Men gå in på Googles verktyg lite då och då för att kolla status på din sida, så du inte har halkat efter.

Innan vi i nästa artikel ska gå in på innehållet på din sida, så har vi en teknisk aspekt kvar: din sida måste vara säker, det vill säga använda https:// istället för bara http://

Det handlar om att din sida ska använda ett https-certifikat eller SSL-certifikat som gör det svårare för någon extern part att komma över information som överförs mellan dig och till exempel en webbutik. Google varnar också i sin webbläsare Chrome för webbsidor som inte använder sig av https.

Så se till att skaffa ett https-certifikat om du inte har det. Det kan din egen IT-avdelning eller din teknikleverantör hjälpa dig med.

 

Detta är ett omarbetat och uppdaterat utdrag ur ljudboken SEO för alla, som finns att lyssna till på BookBeat | Nextory | Storytel  eller på AdLibris och Bokus.

Vi har under hösten 2021 publicerat ytterligare två artiklar om SEO, så att hela ljudboken SEO för alla finns tillgänglig på Ehandelstips.se.

Förstå grunderna i SEO: vad är on-site SEO? (del 2)

Förstå grunderna i SEO: vad är off-site SEO? (del 3)