Som e-handlare finns både en och två utmaningar när det kommer till SEO. Om du har återförsäljare blir listan genast längre. Plötsligt konkurrerar man med sig själv i sökresultatet.

I detta inlägg belyser jag vanliga utmaningar med återförsäljare och hur du hanterar dem, för att på ett strategiskt sätt maximera synligheten i sökresultatet. 

1. Dela unikt innehåll

Google vill erbjuda en så bra användarupplevelse som möjligt i sökresultatet. Tio identiska sidor från samma eller olika domäner kommer därför inte ranka på Googles förstasida, eftersom det just inte kommer ge användaren en bra upplevelse. Ta dig därför tiden att förse återförsäljare med unikt (eller åtminstone lite annorlunda) innehåll för dina produkter, så att ni alla kan ranka med era produkter på ett relevant sökord. 

2. Syndikera rätt

På tal om icke unikt innehåll. Många större e-handelsföretag med hängivna återförsäljare använder sig av syndikerat innehåll. En potentiell risk är att starkare domäner kommer rankar bättre än er med innehållet. För att minska risken, se till att alla som använder ert innehåll refererar till er som originalkälla och länkar till er. Det ger Google en tydlig signal att det är ni som är originalet. Om ni har möjlighet att publicera innehållet lite tidigare än era återförsäljare, så att Google hinner indexera er först, så är även det fördelaktigt.

Google själva säger såhär:

“Syndicate carefully. If you syndicate your content on other sites, Google will always show the version we think is most appropriate for users in each given search, which may or may not be the version you’d prefer. However, it is helpful to ensure that each site on which your content is syndicated includes a link back to your original article.”

3. Utbilda era återförsäljare

Alla återförsäljare som ni samarbetar med har kanske inte stenkoll på hur SEO fungerar eller hur man kan optimera en sida. Ett tips är att sammanställa en enkel SEO-guide till dem med hur de t.ex. kan optimera metadata och innehåll för att förbättra möjligheten att börja ranka. Det kommer uppskattas av dem, och gynna er!

4. Pitcha sökord till återförsäljare

Sökord relaterade till bäst i test, recensioner och omdömen är väldigt populära, men är sällan helt naturliga eller trovärdiga att optimera mot som varumärke. Detta är ett utmärkt tillfälle att uppmuntra återförsäljare att jämföra och utvärdera olika produkter i ert utbud och därmed få dem att ranka på relevanta sökord åt er. 

Gör en sökordsanalys för att identifiera vilka termer som är aktuella för just era produkter, skapa innehållsförslag och bolla det med er återförsäljare. Målet är att de rankar på fler sökord, driver in mer trafik och säljer mer av era produkter. Win win!

Bonustips! Söktermer kopplade till recensioner är även väldigt populära för videoinnehåll på YouTube. Något värt att utforska?

5. Implementera strukturerad data

Samtidigt som ni vill att era återförsäljare rankar bra och sälja era produkter, så vill ni ranka bäst av alla! Stick ut i sökresultatet mot era återförsäljare genom att implementera strukturerad data för produkter. Plötsligt tar ni mer plats och uppmärksamhet i sökresultatet, samtidigt som ni erbjuder mer värde för potentiella kunder redan innan de kommit in på er sida. Med strukturerad data för produkter kan ni t.ex. visa pris, tillgänglighet och recensioner kopplat till produkten direkt i sökresultatet och öka chansen att få ett klick!

strukturerad data för en produkt

Nyfiken på att lära dig mer?

Vill du ta del av fler tips och tricks för hur du maximerar din SEO? Då vill jag rekommendera ett gratis webinar på temat “SEO för e-handlare” fullspäckat med värdefulla tips. Bla. går jag igenom:

  • Vad du kan optimera – från innehåll till tekniska aspekter
  • Best practices för kategorisidor och produktsidor
  • Vad du kan (och borde) automatisera
  • Verktyg för uppföljning

Nyfiken? Du hittar webinaret här – helt gratis!