Onsdagen den 27:e maj offentliggjordes juryn bakom Svenska SEO-priset 2020 vilka ska bedöma svenska sajters SEO-resultat. Juryn leds av ordförande Henrik Vikström. I juryn finns tungviktare och SEO-experter såsom Joakim Trolle, Vincenza La Starza, Ulrika Viberg, Jorge Castro, Fedja Porobic och Emilia Nilsson. Gemensamt för jurymedlemmarna är gedigen erfarenhet av SEO och en ambition att utveckla SEO-branschen.

Samtidigt öppnas den publika nomineringen upp för allmänheten att nominera sajter vars organiska synlighet överträffat förväntningarna. Svenska SEO-priset delas årligen ut till 25 kategorier med Pixel Nordic som huvudsponsor. Allmänheten kan nu vara med att nominera Sveriges synligaste sajter inom följande kategorier: Apotek och hälsokost, Barn & Leksaker, Bil & motorfordon, Byggvaror, Böcker & Tidningar, Digitala Hälsotjänster, Djur, Elektronik, Finans & försäkring, Kläder & mode, Social impact, Kontorstillbehör, Mat, Möbler & heminredning, Presenter, Resor, Skor, Skönhet, Sport & fritid, Media & underhållning, El & Energi, Utbildning, Årets raket, Mjukvara & Teknik samt Nyheter & tidningar. 

“Genom Svenska SEO-priset 2020 vill vi belysa svenska sajter som genom att man genomfört ett grundläggande och ibland exceptionellt SEO-arbete under föregående år, rankar bra i det organiska sökresultatet idag”, säger Henrik Vikström, Ordförande, Svenska SEO-priset 2020.

I en intervjuserie kommer ni att få chansen att lära känna jurymedlemmarna och framförallt få ta del av deras bästa SEO-tips.