UGC – Nyckeln till starka varumärkesrelationer

Under 2024 har User-Generated Content (UGC) utan tvekan blivit ett modeord inom världen för marknadsföring. Om du inte har hört talas om det ännu, är det nog på tiden för att inte missa en av de mest framgångsrika strategierna inom varumärkeskommunikation.
UGC har förändrat hur varumärken knyter band med sina målgrupper, utmanar traditionella produktionsbolag och omdefinierar landskapet för innehållsskapande.

Låt oss utmana traditionell produktion 

Alla som någon gång jobbat på produktionsbolag, eller anlitat ett, vet hur mycket tid, arbete och pengar som går åt för att skapa en enda liten video. Logistiken blir lätt överväldigande—tänk utrustning, personal, platser, redigering för att bara nämna några delar. Traditionell produktion är både resurs- och tidskrävande, vilket ofta begränsar mängden innehåll ett varumärke eller bolag har möjlighet att producera.

UGC är verkligen game changer i detta, ett sätt för varumärken att generera en stor mängd högkvalitativt innehåll med en bråkdel av investeringen. Genom att identifiera kreatörer som passar in med ditt varumärke, ta fram en brief och låt dem hantera produktionen. Det är produktivt, kostnadseffektivt och tillåter skalbarhet på en helt annan nivå.

Genuin marknadsföring

UGC har också något annat som i dagens samhälle är otroligt viktigt i marknadsföring – autenticitet. Idag när konsumenter är alltmer skeptiska till polerat, företagsproducerat innehåll, framstår UGC som en mer genuin form av kommunikation. Det är innehåll skapat av människor—för människor, se det som modern digital word-of-mouth marketing, vilket är kärnan till ett lyckat varumärkesbyggande. UGC har gång på gång visat sig generera både högre engagemang och ROI, och ger genuina relationer med konsumenterna. 

Hur gör man då..?

Potentialen med UGC är som ni säkert redan förstått stor, men som med alla strategier beror framgången på hur väl du genomför den. Här är några tips för att säkerställa att dina UGC-initiativ träffar rätt:

1. Utforska och experimentera
Om du är helt ny med UGC, var inte rädd för att utforska olika format och koncept. Oavsett om det är video, foton, recensioner eller något annat så kommer experimenterandet hjälpa dig hitta vad som resonerar bäst med just din målgrupp och vad som ger mest resultat.

2. Säkra alla rättigheter
En av de största fördelarna med UGC är dess mångsidighet. För att fullt ut dra nytta av detta är det dock avgörande att säkra nödvändiga rättigheter för materialet som kreatörerna skapar. Detta gör att du kan återanvända och distribuera innehåll över flera kanaler, vilket maximerar dess värde.

3. Våga, våga, våga!
UGC handlar om att ge relaterbara och genuina perspektiv, för att uppnå nya resultat måste du också vara öppen för att prova nya saker. Uppmuntra kreativitet hos kreatörerna och var inte rädd för okonventionella idéer. Innovation leder ofta till det mest effektfulla innehållet.

4. Brief är A & O
Tydliga och koncisa briefer kommer att väga tungt för en lyckad UGC-kampanj. Tänk noggrant igenom dina mål—vad vill du att innehållet ska uppnå? Vilken känsla och vilket format behöver du? Sätt tydliga riktlinjer för att säkerställa att det innehåll som produceras överensstämmer med ditt varumärkes identitet och mål.

UGC ett smart och effektivt drag för dagens marknadsföring, slipp dyra produktionskostnader

BOSCH är en kund vi jobbat med länge och under 2024 har de tillsammans med oss på Relatable satsat mycket på UGC, hela projektet omfattar en kombination av UGC i olika format, influencer marketing i sociala medier och podd, AIGC, samt digital annonsering som tillsammans ska bygga bred kännedom under året. Det stora i detta projekt är att de säkrat rättigheter till innehållet på global nivå i flertalet år framåt, vilket betyder att projektet kommer kunna leva länge, och att varje marknad inte behöver producera på eget håll.

Det UGC-producerade materialet har använts i flertalet av BOCH’s kanaler, bland annat på deras Instagram där flera videos blivit virala med miljontals visningar, och de har sett ett stort lyft i jämförelse med tidigare material.

Stillbilder från UGC-kampanj med BOSCH och Relatable.

Sammanfattningsvis är UGC ett smart och effektivt drag för dagens marknadsföring, slipp dyra produktionskostnader och lägg energin och budget på att få genuint, engagerande innehåll skapat av kreatörer i skala. Testa olika idéer, ge dina kreatörer kreativa tyglar och var inte rädd för att tänka utanför boxen.

Är ni nyfikna på att veta mer, kontakta gärna oss på Relatable!