Sixten Engström är e-handlare och har grundat Mycuff som säljer manschettknappar och Skyltcentralen.se som säljer skyltar. Han har också nyligen startat e-handelsutbildningen Garderobsehandel.se för att hjälpa nya e-handlare att lyckas och snabbare slussas in i e-handelsvärlden. Webbutbildningen är för tillfället gratis eftersom den är under utveckling.

Jag beslöt mig för att intervjua Sixten för att ta del av många bra tips till nyblivna e-handlare. Han berättar om vanliga misstag och vad som är viktigast att fokusera på för att lyckas med sin e-handelssatsning.

Vilken är din bakgrund och hur kom du in på e-handel?

Jag är en gotlänning som har studerat Enterprising and business development vid Linnéuniversitetet. Under studietiden startade jag min första ehandel, MyCuff som sålde manschettknappar. Jag drev den verksamheten i tre år innan jag flyttade till Stockholm och började med skyltar, Skyltcentralen.se.

Idén kom efter att jag hjälpte flera kompisar som skulle starta upp sina egna e-handelsföretag. Jag upptäckte då att många av råden jag gav var generella för e-handel.

Varför har du startat Garderobsehandel.se?

Jag vill att fler skall lära sig om e-handel antingen för att starta sin egen verksamhet eller kunna jobba som anställd i något e-handelsföretag. Garderobsehandel.se skall vara som en sluss in till branschen, skall introducera dig till begrepp och lära dig nya saker antingen genom att innehålla bra innehåll eller tipsa om bra innehåll. Idén kom efter att jag hjälpte flera kompisar som skulle starta upp sina egna e-handelsföretag. Jag upptäckte då att många av råden jag gav var generella för e-handel. Då fick jag idén att börja skriva ner dessa tips och tricks, och sakta men säkert blev det en webbutbildning.

Ett av de vanligaste misstagen är att sälja sina produkter/tjänster för billigt.

Vilka vanliga nybörjarmisstag kan jag undvika om jag går din webbkurs?

Ett av de vanligaste misstagen är att sälja sina produkter/tjänster för billigt. Genom att tydligt gå igenom produktkalkyl och dolda kostnader i utbildningen så ska deltagarna undvika detta misstag.

Ett annat vanligt misstag är att fokusera för lite på försäljning. Det är lätt att fokusera på logga, teknisk plattform, paketering och andra roliga saker när det kommer till e-handel. Detta gör att marknadsföring och försäljning ofta prioriteras ner, vilket inte får hända.

Ha uthållighet och tålamod. Trots att du gör allting rätt tar det längre tid än vad man tror.

Vilka är de 3 viktigaste sakerna jag måste göra som e-handlare för att lyckas?

  1. Lär känna dina kunder. Förstå vem de är, hur du skall marknadsföra mot dem och varför de skulle välja just dig istället för konkurrenterna.
  2. Håll vad du lovar. Säger du 2 dagars leveranstid så se till varan är levererad tills dess.
  3. Ha uthållighet och tålamod. Trots att du gör allting rätt tar det längre tid än vad man tror.

Kan du avslöja några framtidsplaner för e-handelsutbildningen?

Jag kan avslöja en idé jag gärna vill genomföra och det är en roadtrip för att besöka e-handlare runt om i Sverige för att samla in ännu mer värdefulla lärdomar.

Du fick prins Daniel att bära dina manschettknappar från din första shop MyCuff.se. Är det också något som ingår i utbildningen? 😉

Faktiskt! I kapitel 4 – Onlinemarknadsföring, finns det ett avsnitt om “Outreach – Influencer marketing” där jag presenterar hur jag har fått flera kändisar att kostnadsfritt gjort marknadsföring för mina produkter.