Det amerikanska shoppingfenomenet har nått nya höjder i år. Europeiska webbshopar upplevde en 88 % ökning i transaktionsmängden på Black Friday jämfört med samma dag i 2017. Inlösenföretaget Clearhaus behandlar över 8000 webbshopars transaktioner runt om i Europa och har gjort en analys på årets Black Friday transaktionsdata.
Black Friday 2018
Transaktionerna på Black Friday ökade med 361 % jämfört med en vanlig dag i 2018, och shoppingfebern fortsatte hela helgen. Dessutom var genomsnittsorder 36,7 % större jämfört med en order en vanlig dag.
Vad köps det mest av på Black Friday?
Allt fler webbutiker satsar på Black Friday och sänker sina priser för att locka kunder. I år var folk mest ute efter kläder, skor och assessorer på Black Friday.
Shopping dygnet runt
De vildaste rabattälskarna började sitt shoppande redan vid midnatt. På Black Friday mottogs 69 % fler ordar mellan 00-06 jämfört med en vanlig dag.
Allt fler föredrar att betala med mobilen
Mobilbetalningar fortsätter att öka i popularitet. I år gjordes 22 % av alla betalningar med mobilen.
Cyber Monday
Cyber Monady är inte (ännu) lika stort som Black Friday. Trots att Cyber Monday är relativt nytt, så har dagen ökat kraftigt i popularitet. Clearhaus [https://www.clearhaus.com/se/] data visar att det var 77 % fler transaktioner på Cyber Monady jämfört med en vanlig dag i 2018. Dessutom var det 57 % fler transaktioner i år på Cyber Monday jämfört med förra året. Det blir intressant och se om fenomenet lyckas slå igenom lika stort som Black Friday.
Clearhaus är ett danskt inlösenföretag som erbjuder betallösningar för e-handlare runt om i Europa.