AI-drivna söktjänster är fortfarande i sin linda, men redan på väg att förändra fältet för e-handel. Därför är det avgörande att du förstår hur nästa generations sök fungerar och framförallt hur du gör dig synlig när AI-genererade svar blir vanligare. Denna artikel hjälper dig att hänga med i utvecklingen, du lär du dig bl.a.:
- Hur AI-sök fungerar
- Utmaningarna som finns för att optimera för AI-sök
- Hur du ser till att AI-tjänster kan hitta rätt fakta om ditt varumärke
- Vad du kan göra för att ligga steget före och visas i AI-svar
Vad är AI-SEO?
I dag står AI-sök, exempelvis via verktyg som ChatGPT och Perplexity, för en liten del av trafiken. Men även om volymerna är små så är tillväxtkurvan brant, vilket innebär att dessa spelare blir allt viktigare framöver.
För ett tag sedan höll Christian Rudolf, SEO-byrån Topdogs grundare, ett webbinarium om SEO för AI-sök. Om du vill lära dig mer om hur du kan säkra e-handelstrafiken från AI-sök hittar du webbinariet hos Topdog och kan även titta på videon här:
Längre ner om sidan hittar du hela Christians presentation.
Har SEO för AI något värde i Sverige idag?
Trafiken från AI-sök är fortfarande liten, och användarbeteenden är svåra att mäta. Detta gör optimeringsarbetet både abstrakt och trögt.
Utvecklingen går dock snabbt, inom 12–18 månader kan AI-sök få ett reellt genomslag. Det gör att AI är en viktig del av marknadsföringen idag.
ARK Invest har gjort mätningar som visar att användandet dubbleras ungefär var tolfte månad. Över tid kommer troligen SEO för AI-sök bli allt mer relevant så att börja förstå och bevaka SEO-trenderna och utvecklingen kan därför ge ett försprång. Du bör dock vara förberedd på att den direkta avkastningen än så länge är låg.

Så optimerar du för AI-sök
Som nämnts innan befinner sig AI-optimering fortfarande i ett tidigt skede. Några av de utmaningar som finns för att ta fram en konkret metod för AI-SEO är:
- Det går ej att se vilka frågor användare ställer i AI-verktyg – beteendet är osynligt.
- Det finns ingen tillgång till sökordsdata – försvårar analys och strategi.
- Det går inte att följa upp effekten av en förändring – feedback saknas.
- Varken rankingpositioner eller klickdata finns att tillgå som i traditionell SEO.

Topdog flaggar dock för några konkreta åtgärder som du som e-handlare kan implementera i din SEO-strategi redan nu:
1. Se till att fakta är korrekt
AI-modeller använder fakta de hittar till att generera svar. Felaktig eller ofullständig information leder därför direkt till felaktiga AI-svar.
2. Granska länkar som AI plockar upp
Se över både externa och interna länkar som kan ligga till grund för AI:s uppfattning om ditt varumärke eller ämne. Säkerställ att de är relevanta, aktuella och leder till fungerande sidor.
3. Uppdatera källor som AI använder
AI-drivna svar baseras ofta på information från kataloger, partnersidor och pressreleaser. Identifiera var ditt företag finns omnämnt – och se till att uppdatera dem.
4. Använd AI-verktyg smart – men kritiskt
AI kan hjälpa till att strukturera och förbättra innehåll. Däremot ska AI-texter aldrig publiceras utan manuell granskning: kontrollera fakta, ton och relevans innan publicering.
För att säkerställa att få ett så bra resultat som möjligt kan du låta en specialist hjälpa dig med AI-sök. Det kan även vara ett bra sätt att komma igång om du känner dig osäker på hur du ska gå tillväga eller inte har tid själv.
Hur fungerar ChatGPT som sökmotor?
ChatGPT fungerar inte som en traditionell sökmotor. Den genererar svar utifrån två typer av källor:
Träningsdata – statisk information den ”lärt sig” fram till ett visst datum
Aktuella webbsökningar – oftast via Bing. När svaret kräver uppdaterad information (exempelvis om ett företag, en produkt eller en händelse) hämtar modellen data i realtid.

Din närvaro i Bing blir därför en avgörande faktor för om du överhuvudtaget kan synas i AI-genererade svar. Om du inte finns med bland de första 10-20 resultaten i Bing, är chansen låg att ChatGPT ens ser dig. Optimering för AI är därför sammanlänkat med Bing SEO. Ett första steg är att registrera dig i Bing Webmaster Tools. Därefter bör du säkerställa att din sajt är indexerad och rätt strukturerad (teknisk SEO förblir viktigt) för att AI-tjänster ska kunna hitta din sajt.
Sökningar med AI är relativt nytt, men grunden för SEO är samma som tidigare. Om du inte syns i sökresultatet, så finns du inte, det gäller AI-sök likaväl som i en traditionell länklista.