Nu är sommartävlingen med ljudboken SEO för alla avslutad och vinnarna är underrättade.
För dig som inte deltog i tävlingen eller på annat sätt haft tillfälle att lyssna på boken på till exempel Storytel eller BookBeat, så har jag samlat 10 av SEO-tipsen ur boken för dig som vill ha en snabb checklista på vad du kan göra för att synas bättre och löpande få trafik från världens i särklass största sökmotor: Google.
Snabbkurs i SEO
I boken får du en snabbkurs i grunderna i sökmotoroptimering, SEO. Allt från teknisk SEO, till det du gör på din egen sajt (innehåll och struktur, som även kallas onsite SEO), till det du gör utanför din egen webbplats (framför allt länkar, detta arbete kallas även offsite SEO) och SEO-tipsen är samlade på samma sätt.
Bästa tipsen för teknisk SEO
Det finns tre väldigt viktiga saker att tänka på ur ett tekniskt perspektiv som du måste ha koll på idag också och som du vill vara bättre på än dina konkurrenter och det är att din sida måste vara mobilvänlig, den måste vara snabb och den måste vara säker.
Om du har en långsam sida som inte laddar bra eller som inte presenteras bra på alla typer av enheter så kommer du ha det svårt att lyckas med SEO, oavsett hur bra innehåll du tar fram eller hur många länkar du lyckas attrahera till din sida.
Så, vi börjar med de två första kraven och de två första SEO-tipsen: att vara mobilvänlig och att vara snabb och de hänger också ihop.
Majoriteten av dagens internetanvändare kommer via en mobil enhet, så då måste din sida vara anpassad för mobilen och eftersom uppkopplingen på en mobil ofta är långsammare och användarna har dåligt tålamod och inte vill vänta länge på att din sida ska ladda så är hastigheten väldigt viktig.
Google har ju dessutom ett stort fokus på användarvänlighet och där är den tid det tar för en sida tar att ladda en viktig del: ju snabbare den laddas för en användare desto bättre.
Är du osäker på om din sida är mobilanpassad? Ingen fara, Google har ett bra verktyg på nätet där du kan testa sin sida. Det heter ”Google Mobile-Fridendly Test”, skriv in din sidas webbadress, eller URL som det ju också heter, så kommer du få fram ett resultat som visar hur bra mobilanpassad din sida är. Du kommer även få fram tips på hur du kan förbättra din sida för just mobiler.
När det gäller hur snabb din sida är att ladda så har Google ett verktyg även för det. Det verktyget heter ”Google PageSpeed Insights”. Även här kommer du få tips på hur du skulle kunna förbättra din sida och få den att ladda snabbare.
En sak till: skriv gärna in dina konkurrenters webbadresser i de här verktygen också, så du har full koll på hur du ligger till i relation till dem. Ligger de bättre till än dig, så är det läge att prioritera den tekniska delen direkt. Ligger du bra till och din sida fungerar bra på mobila enheter och laddar snabbt, så kan du gå direkt vidare till del två och del tre i den här ljudboken och börja jobba med ditt innehåll och dina länkar istället.
Men gå in på Googles verktyg lite då och då för att kolla status på din sida, så du inte har halkat efter.
Innan vi snart ska gå in på SEO-tips för on-page SEO så har vi en teknisk aspekt och SEO-tips tre kvar: din sida måste vara säker, det vill säga använda https:// istället för bara http://
Det handlar om att din sida ska använda ett https-certifikat som gör det svårare för någon extern part att komma över information som överförs mellan dig och till exempel en webbutik. Google varnar också numer i sin webbläsare Chrome för webbplatser som inte använder sig av https.
Så se till att skaffa ett sånt här https-certifikat om du inte har det. Det kan din egen IT-avdelning eller din teknikleverantör hjälpa dig med.
Bästa tipsen för onsite SEO (eller on-page SEO)
SEO-tips fyra och fem är bra innehåll och en bra sajtstruktur.
För att skriva bra texter på dina sidor, det kan låta enkelt men det finns många webbsidor som varken har bra texter, bra bilder eller en bra struktur på sajten för att hitta fram till innehållet. Vanliga fel är att skriva för lite innehåll, bara någon mening eller två per produkt eller sida eller att innehållet helt enkelt har kopierats från till exempel en leverantör så att du har precis samma innehåll som mängder av andra webbplatser därute.
Och då kommer Google bara ranka en sida bra och det är den sida som de uppfattar vara originalet – och det är inte sin sida eftersom du har kopierat innehållet.
Så vill du ranka bra på Google – undvik att kopiera andras innehåll och ta istället själv fram unikt innehåll av hög kvalitet själv.
Ett grundtips när det gäller att ta fram bra innehåll är att ligga nära Google när du skriver dina texter, men att ligga ännu närmare dina besökare och kunder – för det är ju de som ska köpa dina produkter och dina tjänster eller ta del av ditt innehåll på annat sätt.
Google har dessutom med åren blivit bättre och bättre på att förstå och skilja mellan text som är skriven bara för sökmotorer och text som faktiskt är skriven för användarna och för att de ska få en bra upplevelse på din sajt.
Och det är egentligen bara goda nyheter: Google och andra sökmotorer blir alltmer lika vanliga användare, vilket innebär att det enda du behöver göra är att skriva riktigt bra texter som informerar och engagerar dina kunder.
Produktsidor och innehållssidor
När det gäller innehåll på webben så brukar man skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext – som är skriven för en enskild produkt som presenteras på din sida – normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan handla om egentligen vad som helst som är relevant för din verksamhet och som också kan få sväva ut och ta mer utrymme.
Jobbar man med e-handel, så brukar man säga att produktsidorna är de sidor som på något sätt skapas automatiskt när du lägger in nya produkter medan innehållssidor är sidor som du får skapa helt själv.
Ett annat vanligt förekommande uttryck är brödtext. Bröd och text. Det betyder egentligen all den text på en webbsida som inte är rubriker, bildtexter och sånt: helt enkelt allt det matiga på sidan.
Ett vanligt fel som kan straffa sig är att sidor på din sajt helt saknar brödtext – till exempel produktsidor där det endast står en rad eller två av typen ”Röda vantar av 100 % ull i flera storlekar”, men ingenting mer, ingen inspiration kring vad man kan använda produkten till och ingen anledning till varför just 100 % ull är ett bra material för vantar.
För både Google och dina användare så blir sidan då väldig grund, det saknas helt enkelt ett djup som både förklarar och ”säljer in” in produkt.
Men hur mycket innehåll måste man ta fram på en sida för att kunna ranka bra på Google? Svaret är att det beror på marknad, det vill säga vilket land vi pratar om och ju mindre marknad desto mer kommer du undan med. Just nu.
Men en bra tumregel när det gäller text är 150–300 ord för en produktsida och 500–1 500 för en innehållssida. På produktsidan bör du ha minst en bild gärna fler, men på innehållssidan bör du ha minst två eller tre bilder.
Tänk också på att undvika så kallat ”duplicerat innehåll”, det vill säga att samma innehåll finns på flera ställen på din webbsida (eller på andra webbsidor på nätet). Google och andra sökmotorer gillar inte alls när samma innehåll finns på mer än ett ställe.
SEO och din sajtstruktur
OK, då har vi gått igenom hur du ska tänka när det gäller att ta fram innehåll men hur ska du tänka kring sajtstrukturen, som är så viktig för såväl dina besökare som för sökmotorerna?
En grundläggande sak att tänka på är att sajtstrukturen visar upp vad som är viktigast på din sida. För att illustrera sajtstrukturen kan du tänka på din webbplats som en pyramid – ju högre upp i pyramiden du kommer, desto viktigare är innehållet som presenteras där.
Överst i pyramiden kommer din förstasida, det vill säga det som finns på ditt domännamn utan tillägg (till exempel butiken.se).
På nästa nivå kommer ofta ett antal kategorier, sen kan produktgrupper vara nästa nivå och slutligen alla produkter.
Förstasidan, eller startsidan, brukar kallas nivå 1. De sidor som är länkade från startsidan – och därmed ligger under den – kallas nivå 2.
Sen kommer nivå 3 och nivå 4 om man har fyra nivåer av innehåll på sin sajt. Tänk på att det är bra att inte ha för många nivåer. Då blir det lättare för både användare och sökmotorer att enkelt hitta innehållet.
På samma sätt kan du tänka kring länkar: ju högre upp i hierarkin, ju högre upp i pyramiden, desto viktigare är en länk.
Alla länkar som går ut från förstasidan är således starkare och ger mer länkkraft än de länkar som går ut från exempelvis nivå 2 eller nivå 3 på din sajt. Och har du väldigt många länkar på en sida, vilket inte rekommenderas alls, så späds också värdet på länkarna ut. Så har du hundra länkar på en sida så får varje länk ett värde på en hundradel av den sidans totala länkkraft.
En bra start om du har möjlighet att påverka strukturen på din sida är att rita upp din egen pyramid: vilka sidor på din sajt är viktigast och bör ligga högt uppe i hierarkin? Vilka bör ligga längre ned?
Och hur kan du skapa en bra navigering för att besökare och sökmotorer ska förstå och hitta i den hierarki du valt?
Några saker att tänka på när du går igenom din sajtstruktur är att:
1. Undvika att ha din förstasida helt full med kategorier och länkar, våga välja vad som är viktigast och sätt dina kunder och besökare i första rummet – det är de som intuitivt och enkelt ska hitta på din sajt eller i din butik.
2. Tänk också på att alla sidor på din sajt måste fungera som en förstasida. Många av dina besökare kommer direkt till en undersida via till exempel Google eller en prisjämförelsesajt och då måste dina besökare enkelt förstå hur de även kan navigera uppåt i strukturen.
SEO och bra titlar
Nog om innehåll och sajtstruktur och tillbaka till där vi började vilket också är SEO-tips sex: vad ska vi kalla varje enskild sida, det vill säga vilken titel ska vi ge varje sida?
Att skriva en bra titel anses vara något av det viktigaste du kan göra för att lyckas med SEO. Varför är det så?
Det finns egentligen två enkla svar på den frågan: för det första – om varje sida på sin sajt har en kort och kärnfull titel så förstår användarna och Google vad de kan förvänta sig på sidan om de går dit. Till exempel genom att titeln ofta syns på fliken till ett nytt fönster i webbläsaren.
För det andra – den titel du ger varje enskild sida blir också texten på den klickbara länk som Google visar upp i sin träfflista.
Så skriver du en bra titel är du inte bara tydlig för Google och dina användare, du påverkar också hur du presenteras hos Google.
Så, hur skriver du en riktigt bra titel? För att lyckas ska du ha en relevant och unik titel på varje sida.
Titeln ska dessutom vara attraktiv och klickvänlig – du vill ju inte bara synas i Googles träfflista, du vill ju även att besökarna ska klicka sig vidare till din sajt.
Vanliga misstag som sajtägare gör är att man använder sig av väldigt generella titlar av typen ”Hemsida – företaget namn” eller använder sig av samma titel på många sidor och har väldigt många ord i titeln, till exempel ”Vi säljer resor till Grekland, Italien, Spanien, Portugal, Kroatien – res med oss till solen”.
Undvik denna typ av misstag och se till att alla titlar på din sajt är unika och att de inte konkurrerar med varann, det vill säga alla sidor ska handla om en specifik produkt eller ett specifikt ämne. Inte om ett antal produkter eller ämnen.
Förutom att titeln ska vara unik ska den vara klickvänlig, eftersom titeln också blir den klickbara länken hos Google. Målsättningen är ju som sagt inte bara att synas bra hos Google, du vill ju även att besökarna ska klicka sig vidare så att du får mer trafik och mer försäljning (annars blir det ju bara en synlighet hos Google som eventuellt kan bygga ditt varumärke, men som inte ger några andra mätbara resultat).
Det man vill åt, det vill säga att besökarna klickar sig vidare, brukar kallas CTR eller click-through rate. Det vill säga hur många som klickar vidare delat med antalet visningar. Ju högre CTR, desto bättre.
Så, för att få fram en riktigt bra titel – följ de här tre korta råden:
1. Fokusera på ett sökord, men använd gärna två böjningar av det (eller ett ord och en synonym).
2. Skriv inte mer än 65 tecken totalt, annars kan länken brytas hos Google (och det blir ett antal punkter efter texten ”…” istället för att alla bokstäver kommer med).
3. Och till sist skriv klickvänligt. Tänk på användaren – varför ska hon eller han vilja klicka på just din länk?
Vill du se ett bra exempel på en titel som fokuserar på ett sökord men även har med en böjning av ordet, som är kortare än 65 tecken och som är klickvänlig: gå till Bokus.com. Deras titel på till exempel sidan med pocketböcker är: Pocketböcker – Köp billiga pocket på bokus.com.
Svårare än så behöver det inte vara. Pocket och pocketböcker i titeln och köp billiga som CTA, det vill säga en uppmaning att klicka vidare.
SEO och en bra meta-beskrivning
Nog om det här med titlar för SEO-tips sju handlar om ytterligare ett text-element som är viktigt och det kallas meta-beskrivning eller meta description och det är en längre beskrivning av din sida som ligger i sidans kod och som Google ofta placerar under länken i träfflistan – det vill säga under din klickbara länk. Texten har inte någon begränsning, men sikta på att använda 140–160 tecken för att undvika att texten bryts.
Både titeln och metabeskrivningen brukar vara lätta att uppdatera i de flesta publiceringsverktyg, så se till att utnyttja dessa två möjligheter att påverka hur du presenteras på Google.
På det sättet kan du både vara så relevant som möjligt men även öka möjligheten att få mer trafik, det vill säga fler klick, till din sida.
Några saker att tänka på när du skriver metabeskrivningar för dina sidor:
1. Google ”fetar” sökordet i träfflistan, så ha med minst två olika böjningar eller synonymer av sökordet i din metabeskrivning.
2. Ge även besökaren en anledning och lust att klicka sig vidare även här, till exempel genom en uppmaning och ett antal positiva värdeord.
3. Och tänk även på att även om Google oftast plockar upp din metabeskrivning, så kan de ibland välja att visa en annan del av texten från din sida i sin träfflista, som de tycker bättre representerar sökträffen än den text du själv skrivit.
Så, ju bättre metabeskrivning, desto större chans att Google och andra sökmotorer plockar upp den!
Och skriver du både en riktigt bra och unik titel för varje sida på din webbplats och dessutom ger varje sida en specifik och säljande metabeskrivning – vilket jag starkt rekommenderar – så har du faktiskt gjort allt du kan för att påverka hur du presenteras i Googles träfflistor.
Bästa tipsen för offsite SEO (eller off-page SEO)
Vi börjar med att bygga länkar som är SEO-tips åtta och som tillsammans med innehåll som är relevant och av hög kvalitet sedan starten varit de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor.
Och så är det fortfarande, men precis som med SEO i stort kan länkbygge och hur du kan få nya länkar från rätt typ av sajter verka som ren magi ibland – men så är det inte, för precis som för framgångsrika författare handlar framgångsrikt länkbygge om hårt arbete – helt enkelt mer transpiration än inspiration.
Vi börjar med att gå igenom vilka olika typer av länkar det finns, för även om den typ av länk som vi framför allt tänker på är länkar till din webbplats så finns det faktiskt ytterligare två typer av länkar som du kan nyttja och som faktiskt kan ha effekt dom också:
1. Men, den första typen av länk är ju just externa länkar till dig, dvs. andra webbplatser som länkar till en sida hos dig. Till exempel för att de gillar din sida eller för att du skriver om något intressant på en innehållssida eller för att du har en unik produkt som de vill dela med sig av. Och de här länkarna är ju guld värda eftersom de är naturliga, eller organiska som det också heter, du har inte betalat eller tjatat dig till en länk utan den har tillkommit på naturlig väg. Och det är verkligen de bästa länkarna och de länkar som Google tycker bäst om – länkar som du på något sätt förtjänat.
2. Nästa typ av länk är när du själv länkar från din egen sajt ut till andra webbplatser. Det kan till exempel vara för att du vill hjälpa dina användare att läsa mer eller komma vidare till en tillverkare eller ett varumärke från en produkt på din sida. Var dock litet något försiktig med att länka ut externt från sajt, men tveka inte heller om det skapar värde för dina besökare. Ett exempel kan vara att du säljer skor på nätet och du har en artikel om hur man bäst tar hand om sina skor, då kan det säkert i vissa lägen vara positivt för dina användare att kunna läsa mer på officiella sidor om just samma ämne och då kan du även behålla din position som auktoritet inom ditt område genom att dina besökare alltid känner att du bjuder på relevant innehåll inom ditt område.
3. Den sista typen av länkar är interna länkar på din egen sajt, dvs. du länkar från en sida till en annan sida på din egen sajt.
Detta kan också vara guld värt och om du länkar bra mellan sidor på din egen sajt, med rätt typ av ankartexter som inte heller konkurrerar med varann, så kan det få en positiv effekt på din ranking.
SEO och ankartexter
Just det, ankartexter. Det låter betydligt mer komplicerat än vad det är, som det brukar vara inom SEO, men ankartexter är en mycket viktig term inom SEO som helt enkelt står för den text som utgör själva länken (alltså den klickbara text som sedan länkar vidare).
Normalt vill man styra ankartexten och göra den så relevant som möjligt och det ska du absolut göra, inte minst på din egen sajt eller när du kan vara med och påverka den klickbara texten till exempel hos partners, men bli inte heller orolig om du får länkar från andra sajter där de länkar till dig med andra ord eller med ditt företagsnamn: det skapar en så kallad naturlig länkprofil för Google.
Det är mycket tal om just naturligt och organiskt inom SEO och med en naturlig länkprofil menas helt enkelt att den ser naturlig ut och inte har en slagsida åt något speciellt håll.
Om du har en webbutik som heter Skobutiken.se och du bara skulle ha länkar till sajten med ankartexten ”billiga skor” och inga länkar på ditt företagsnamn eller ditt varumärke, så skulle Google kunna tolka din länkprofil som onaturlig och alldeles för friserad – det vill säga för styrd då man kan ana att du köpt dessa länkar och styrt exakt vad som står på den klickbara länken. Vilket Google inte alls uppskattar.
Innan vi går in på hur du kan jobba med att få nya länkar på ett bra och naturligt sätt så kan det vara på plats att varna för tre saker i ditt länkbyggande:
1. Det första är att undvika att vara för offensiv i länkbyggandet under kort tid: det är betydligt bättre, och mer naturligt, att få en länk i veckan under ett halvår än att få 26 länkar på en vecka. Så jobba löpande, inte med punktinsatser.
2. Undvik också att köpa eller på annat sätt skaffa så kallade sidfotslänkar eller andra typer av länkar som finns på många eller alla sidor på en sajt och som genererar en oerhört stor mängd länkar från en och samma sida. Dessa länkar är ofta så kallade ”sitewide-länkar” där länken ligger till exempel i sidfoten på alla sidor på webbplatsen som du får en länk ifrån, vilket kan upplevas som spam av Google och som därför inte kommer få den effekt som den kan ha gett tidigare utan snarare är en risk än en möjlighet för dig.
3. Plus som vi var inne på alldeles nyss, undvik att styra ankartexten i alla lägen. Det är helt okej att få länkar med lite olika ankartexter, så länge många är korrekta och innehåller det sökord du vill optimera för.
Då har vi gått igenom vilka typer av länkar som finns och även berört några saker som du bör undvika. Nu kommer vi till det roliga: vad bör du göra?
Vi börjar med hur du kan gå igenom alla dina egna länkar på din sajt, det vill säga dina interna länkningar på en sida på din sajt till en annan. Har du valt rätt ankartexter här och har du sett till att en specifik ankartext bara länkar till en unik sida, så Google och dina användare tydligt förstår vilken sida som handlar om vad?
Om du till exempel är en resesajt och har länkat ankartexten ”Hotell i London” till en mängd olika undersidor så talar du om för Google att du har ett antal undersidor som handlar om samma sak – vilket ju knappast är sant.
I detta exempel skulle ”Hotell i London” kunna gå till en samlingssida för just hotell i London, men sedan ska det vara andra ankartexter för de sidor som ligger under denna samlingssida, till exempel ”Hotell London Hyde Park” eller ”Hotell London Soho” eller någon annan form av geografisk bestämning som till exempel hotell nära ”nära British Museum i London” eller ”nära Victoria Station i London”.
Så – se till att du har valt ett specifikt sökord för varje sida och sett till att detta sökord återspeglas i ankartexterna. Gå också igenom hela sin sajt och leta efter sidor där du missat att använda relevanta ankartexter och istället kanske använder ord som ”Läs mer” och ”Klicka här” – ankartexter som är helt meningslösa för Google även om användarna kan förstå dem i sitt sammanhang.
När vi pratar om att gå igenom dina egna länkar så kan det även inkludera externa länkar till din sida som du vet är felaktiga eller otydliga och som du skulle kunna påverka. Har du till exempel en partner eller en organisation som du är medlem i som länkat till dig och ditt företag med en ankartext som ”Läs mer” – kontakta dem och be dem byta till en mycket mer relevant klickbar text istället.
Ett tips är att alltid föreslå en ankartext om du är i diskussion med någon ska länka till dig – det är alltid lättare att få till det rätt direkt, istället för att senare jaga på och be dem byta.
SEO och relevant länkbygge
Så, då är det dags att gå in på det mest matnyttiga: hur du kan jobba löpande med att skaffa och förtjäna nya länkar till din sajt och till dina undersidor för stärka din position hos Google.
Relevant länkbygge helt enkelt.
Det finns många bra sätt att jobba med länkbygge, men en god nyhet är att om du satsar på riktigt bra och relevant innehåll så kommer ditt arbete med att bygga länkar bli mycket enklare.
Ett engagerande innehåll är länkvänligt och fler besökare kommer vilja länka till bra innehåll som tips, råd och guider och annat inspirerande innehåll snarare än till dina vanliga produktsidor med pris och produktbild och produktinformation.
Men, vi utgår ifrån att du satsat på ditt innehåll och då är det första tipset för att skaffa fler länkar att gräva där du står och engagera dina kunder och besökare och dna leverantörer och samarbetspartners.
Om du lyckas engagera dina kunder och besökare, till exempel genom tävlingar och aktiviteter eller genom att få dem att skriva omdömen och recensioner, så är det ett nytt riktigt win-win-läge där användarna och kunderna interagerar med din sajt och ditt varumärke och skapar unikt innehåll – som dessutom inte kostar dig en enda krona.
Samma sak gäller leverantörer och samarbetspartners – kontakta dem och be om en länk och föreslå en ankartext – oftast helt utan kostnad.
Det är inte alla som har många leverantörer eller partners eller organisationer de är medlemmar i, men en enda länk från den typen av sajter kan vara guld värd då det ofta är rätt kontext – innehållssammanhang – vilket gör att länken får ett högt värde.
SEO och PR
Ett annat bra sätt att få ut och bygga ditt varumärke på nätet och även att få nya länkar är PR, som är SEO-tips nio. Lyckas du få ut nyheter om ditt företag eller om din verksamhet som publiceras på en annan webbsida så brukar de oftast länka tillbaka till dig också.
Utöver PR kan det vara värt att nämna gästbloggande som en möjlighet. Det var större för några år sedan och har i viss mån fått ett sämre rykte, men det kan fortfarande vara verkningsfullt att skriva relevant och unikt innehåll för andra sajter och i utbyte få en eller några relevanta länkar tillbaka till din webbplats.
Ett annat plus med gästbloggande är att de bloggar eller sajter som du kan få möjlighet att skriva på sannolikt också är i samma bransch som du och ditt företag, så det är ett bra sätt att skapa auktoritet och medvetenhet om ditt varumärke – och förvisso också om dig själv.
Lyckas man bli en auktoritet i sin bransch, finns det oerhört mycket vunnet – du kan få många länkar och bli inbjuden till allt från event till TV-soffor.
Så ser du en möjlighet att bli en auktoritet eller om man ska kalla det en extra kunnig person inom ett specifikt område: se till att ta den möjligheten.
SEO och kataloger
En sista möjlighet som kan vara värd att nämna och som är SEO-tips tio är att registrera dig i relevanta webbkataloger, som är register över webbplatser som kategoriserats för att användaren lättare ska hitta.
Innan Google och andra fritextsöktjänster kom var webbkatalogerna, till exempel på Yahoo, det sätt som du som användare kunde söka på och i Sverige var Gulasidorna.se startplatsen för att söka efter företag.Webbkatalogen DMOZ internationellt och SUNET-katalogen från KTHNOC på KTH i Sverige var kataloger man verkligen ville vara med i och få en länk ifrån.
Men det kan fortfarande vara relevant, om du kan få in en eller flera relevanta länkar på till exempel Infoo.se, som tidigare SUNET-katalogen heter numer, och i andra kataloger som Allabolag.se, Eniro.se och Hitta.se, har du rätt snabbt fått ihop ett antal länkar från webbplatser med auktoritet som kan vara bra för din länkprofil (även om länkarna kan vara no-follow).
Det är inte gratis, men på Infoo.se är kostnaden relativt låg för deltagande i katalogen och även på kataloger som Allabolag.se, Eniro.se och på Hitta.se brukar det finnas billiga paket där du får exponera ditt företag och även få med din webbadress med en länk – men det är viktigt är att du får med minst en länk tillbaka till din webbplats.
Lycka till med ditt SEO-arbete!
Denna artikel är en omarbetad version av ljudboken SEO för alla – en snabbkurs i sökmotoroptimering för dig som vill ranka högt på Google (Storytel). Ljudboken finns även på andra ljudbokstjänster: SEO-bok på Bookbeat och SEO-bok på Nextory
Boken SEO för alla finns sedan mars 2022 som utökad distanskurs med rörligt material, uppgifter och quiz efter varje kapitel: SEO-kurs på distans (använd koden seokurs10 så får du 10 % rabatt).
Vill du läsa mer om SEO hittar du många artiklar om SEO här på Ehandelstips.se
Du kan även besöka min blogg för att läsa mer om boken – Christer Pettersson blogg