En mycket viktig sak att ha koll på för alla e-handlare oavsett storlek är: Google och hur du syns och löpande får trafik från världens i särklass största sökmotor.

Och det är precis vad den nyutkomna ljudboken SEO för alla – en snabbkurs i sökmotoroptimering för dig som vill ranka högt på Google handlar om: hur du genom att löpande arbeta med sökoptimering av din webbutik kan ranka bra på Google.

I boken får du på under en timme lära dig grunderna i sökmotoroptimering, SEO. Allt från teknisk SEO, till det du gör på din egen sajt (innehåll och struktur, som även kallas onsite SEO), till det du gör utanför din egen webbplats (framför allt länkar, detta arbete kallas även offsite SEO).

Boken avslutas med råd och tips om hur du löpande följer med vad som händer i SEO-världen, till exempel att löpande lyssna på poddar om SEO och besöka redaktionella sidor som Ehandelstips.se.

VINN LJUDBOKEN – TÄVLA HÄR

Men, det finns en del lingo, det vill säga fackuttryck, som du behöver kunna för att följa med i SEO-snacket och dessa uttryck beskrivs också i ljudboken som du kan vinna genom att klicka på länken ovan, gilla Ehandelstips Facebook-sida och svara på en SEO-fråga.


Några av de fackuttryck som beskrivs i ljudboken är följande:

Det första är naturligtvis SEO – vad är det här med sökmotoroptimering eller SEO som det förkortas?

SEO är en förkortning av sökmotoroptimering, eller search engine optimization, och med sökmotor menas som sagt idag framför allt i Google. I alla fall om du är verksam i Sverige.

Har du även verksamhet till exempel i USA och Tyskland så kan Bing, men framför allt Amazon en mycket viktig aktör att optimera för.

Tidigare fanns andra söktjänster, eller andra sökmotorer, även i Sverige som till exempel AltaVista, Yahoo och MSN, men idag finns egentligen bara Google och i viss mån Bing som har några få procent av marknaden kvar.

Nästa viktiga uttryck är SERP eller SERP:en. SERP är en resultatsida på en sökmotor, och förkortningen står för Search Engine Result Page. Ofta skrivs det som SERP:en och pratas om det som SERPen, till exempel i meningar som ”nu finns nya funktioner i SERP:en” och då menar man att Googles träfflista på något sätt har förändrats.

Sen har vi några viktiga sifferuttryck: 301 redirect och 404-sida.

301 redirect är en ompekning från en webbadress till en annan där tanken är att få med trafik och länkkraft från en icke-aktuell eller icke-existerande webbsida till en aktuell sida, en sida som finns.

404-sida är en felsida som dyker upp om du till exempel länkat fel i ett nyhetsbrev eller från en sida på din sajt till en annan, eller om besökaren skrivit in en felaktig adress som inte finns på din webbplats. Det är viktigt att du skapar just en anpassad 404-sida så att besökaren lätt kan navigera vidare och inte hamnar på en tom eller otydlig sida och i en återvändsgränd helt enkelt.

Ett annat ord som inte är specifikt för SEO utan som är viktigt för alla typer av webbaktiviteter är CMS eller publiceringsverktyg.

CMS står för content management system och det är det verktyg du normalt använder för att ändra och lägga till bilder och text på din sajt. Helt enkelt ett mycket viktigt verktyg för dig som inte är programmerare men som vill ändra på saker på din webbplats utan att behöva gå in i koden och ”rota runt”.

Det sista ordet som du behöver kunna och som används väldigt mycket är URL och URL är en webbadress, helt enkelt det som står i översta fältet på din webbläsare. Det står för Uniform Resource Locator.

Lycka till med ditt SEO-arbete!

 

Vill du läsa mer om SEO hittar du många artiklar om SEO här på Ehandelstips.se

Du kan även besöka min blogg för att läsa mer om boken – Christer Pettersson blogg