Black Friday. Årets händelse för e-handeln och startskottet på julhandeln.

Som e-handlare handlar julhetsen om mer än att bara köpa julklappar och att “preppa” den perfekta julskinkan. Det handlar förstås också till väldigt stor del om att förbereda sin webbshop för att stå pall denna intensiva shoppingperiod.

Förra året slog Black Friday nya rekord i Sverige då den totala e-handeln i landet noterade en omsättning på 6,7 miljarder kronor, och med en årlig ökning på 10-20% lär Black Friday 2019 slå rekord igen.

Att förbereda sig väl ger dig och din butik bästa möjliga förutsättningar för att lyckas ta en så stor del av denna kaka som möjligt.

Så vad är då viktigt att tänka på inför Black Friday och julhandeln?

Jag som skriver denna artikel har tidigare spenderat mer än 5 år inom e-handeln i Kina, där vi mottog 1000-tals ordrar per dag under högsäsong.

Nu har jag istället bytt sida och är med och driver det prestanda- och fullservice-inriktade webbhotellet Templ, där vi brinner för att tillhandahålla snabba hemsidor som klarar mycket trafik.

Med den erfarenheten i ryggen vill jag dela med mig av mina 6 bästa tips för att förbereda din e-handel inför Black Friday.

Nu kör vi!

1. Planera dina erbjudanden i tid

Planering är förstås A och O när det kommer till att lyckas med Black Friday och julhandeln.

Lägg därför på minnet att Black Friday inträffar sista fredagen november månad, och glöm inte heller bort lillebror Cyber Monday som inträffar måndagen efter.

Var ute i god tid när du planerar dina erbjudanden och se till så att du har tillräckligt med produkter på lagret för den volym du hoppas sälja. Nästan varannan svensk planerar att handla under Black Friday, så här gäller det att tänka stort.

Spika också datum för publicering av olika kampanjer, banners och annat på din hemsida så att du vet precis vad du behöver göra, dag för dag.

2. Testa din hemsida noga – speciellt från mobil

Som e-handlare sitter man vanligtvis vid datorn hela dagarna, så det är lätt hänt att man lägger mindre fokus på hur ens hemsida ser ut från en mobiltelefon. Detta är lätt att förstå, men mobil trafik på internet ökar ständigt och har idag redan passerat trafik från datorer. 

Det är av största vikt att du testar din hemsida väl från en mobil besökares perspektiv. 

Säkerställ att allt innehåll ser bra ut och att alla viktiga länkar och knappar är stora och tydliga samt är lätta att trycka på med ens fingrar.

3. Sätt ihop julklappstips för olika målgrupper

Att skriva presentidéer och julklappstips är ett jättebra sätt att hjälpa ens kunder att bestämma vad de ska köpa och ge bort som present. Du kan exempelvis skriva olika listor för personer med olika intressen, ålder eller andra saker som är relevant för de produkter du säljer.

Detta är också ett utmärkt sätt att kunna synas på Google och andra sökmotorer för en rad nya söktermer som din butik tidigare kanske inte synts på.

4. Se över dina leverans- och returvillkor

Snabba leveranser har blivit allt viktigare de senaste åren. Kolla därför ifall det finns något du kan göra för att erbjuda snabbare leveranser och bättre leveransvillkor än vad din nätbutik erbjuder idag.

Det finns nu fler alternativ när det kommer till logistik än någonsin tidigare, så det kan verkligen vara värt att kolla runt på alternativ. Många konsumenter är också villiga att betala extra för snabbare leveranser, speciellt när det handlar om att man vill få sina tänkta julklappar levererade i tid.

Men… Black Friday och julhandeln på internet kommer även med en baksida – ökade returer. Returer är vanliga inom e-handel oavsett tid på året, men ökar ytterligare perioden efter jul.

Att erbjuda en så smidig returprocess som möjligt är förstås superviktigt, och det kan också vara bra att ha i åtanke att det kan vara positivt för kassaflödet att förlänga sin öppet köp-period under denna period, som annars kan vara väldigt ekonomiskt påfrestande.

5. Anpassa dina annonser och annonsbudget

När Black Friday och efterföljande julhandel närmar sig kan det vara en god idé att justera ens annonseringsbudget och anpassa den efter det ökade köptrycket.

Det kan också vara bra att lägga till nya keywords relaterat till just Black Friday och julen så att man har ökad chans att synas under dessa tider. Ta också tid att skapa nya annonser och annonstexter som är relevanta och tidsenliga.

Varför dessutom inte använda presentidéer från tips nummer 3 som landningssidor? Ett superbra sätt att se till så att man har relevanta landningssidor för sina annonser.

6. Optimera din hemsidas prestanda

Sist men inte minst, som man brukar säga… Se till så att din hemsida klarar av att stå pall för det ökade trycket under Black Friday och julhandeln.

Om din hemsida redan är långsam en vanlig dag är risken stor att dess kapacitet inte är tillräcklig för att klara av att hålla sig uppe under denna intensiva shoppingperiod, och som seriös e-handlare kan du naturligtvis inte riskera att din hemsida ligger nere.

Det är därför av vikt att du väljer en leverantör eller webbhotell med fokus på kvalitet och support, som kan se till så att din hemsida alltid är tillgänglig och att den laddar snabbt.

Summering

Så, för att summera så kommer här en liten sammanfattning (eller TL;DR som man säger på internetspråk):

  • Planera erbjudanden i god tid
  • Testa din nätbutik noga på mobiltelefon
  • Skriv julklappstips för olika kundgrupper
  • Se över dina leverans- och returvillkor
  • Anpassa annonser och utöka din annonsering
  • Se till så att din hemsida klarar trycket

Vi hoppas att du fann dessa tips hjälpsamma och att du nu har några nya idéer för hur du kan få ut max ur denna kommande shoppinghögtid. Om så är fallet så vore jag väldigt tacksam om du delar med dig av den här artikeln med bekanta som du tror också skulle ha nytta av tipsen.

Har du andra smarta tips inför Black Friday så är du varmt välkommen att lämna en kommentar nedanför.

Och ifall din nätbutik är byggd på WooCommerce och om du behöver hitta ett nytt, kraftfullare hem i tid för Black Friday, så är du välkommen att prova Templ gratis i 10 dagar.

Sälj nu så det ryker!