Bästa tipsen från Årets E-handlare

Babyshop.se och dess grundare Marcus- och Linn Tagesson valdes nyligen till Årets E-handlare under Nordic eCommerce Summit.
Med en enormt imponerande sajt som är tydlig och enkel för besökaren har de dubblat försäljningen varje år sedan starten och har snabbt blivit en av Sveriges största återförsäljare inom sin kategori på nätet.

Vi kontaktade Marcus och Linn för att ta reda på deras framgångsrecept.

babyshop

Hur ska man lyckas med Facebook som webbutiksägare?
-Vi tror att det är viktigt med att se alla olika kanaler som en och samma. Därför ska man försöka hålla samma nivå när man kommunicerar med kunderna oavsett om det är på Facebook, Twitter, mail eller på något annat sätt. Vi ser Facebook som en riktigt bra plattform att dela med oss av vad som händer hos babyshop.se i korta drag samt ha lite tävlingar och annat mervärde för våra fans.

Ni har arbetat mycket med mobil
e-handel – vad är era erfarenheter från det?

-För oss var det spännande att vara en av de första i Sverige med en mobil butik när vi lanserade den i maj 2009. Nu är det inte bara spännande utan en stor intäktskälla för oss. Vi tycker att en anpassad mobilsida är bättre än en app för att man finns med i sökmotorerna.

Vilka är era bästa tips för en lyckad e-handel?
-Att aldrig ge upp trots att det kan vara jobbigt med allt vad det innebär att driva ett litet företag. Sen tror vi att man måste försöka vara riktigt bra på de olika delarna inom e-handel såsom kundvård, marknadsföring, logistik med mera för att kunna gå långt. Man måste dock ta ett steg i taget och ha riktigt bra koll på sin likviditet för annars kan det gå snabbt utför. Vi började exempelvis i en källarlokal på 20 kvm och har sedan dess flyttat fyra gånger på fem år till våra nuvarande lokaler på 1500 kvm.

Vad tror ni är vanliga misstag som e-handlare gör?
-Att man underskattar tiden det tar och resurserna som krävs för att bygga ett företag.

Ert bästa tips för att få nöjda kunder som kommer tillbaka?
-Att alltid hålla vad man lovar och helst av allt överraska kunden med något som den inte förväntar sig såsom ännu snabbare leveranstid än utlovat, en liten present i paketet eller en riktigt bra kundtjänst.

Fakta om Marcus:

Senaste inköp på nätet: Två datorer till kontoret på Dustin
Dyraste inköp på nätet: En väska från Netaporter.com till min fru
Favoritwebbutik
(förutom er egna):
Sneakersnstuff.com


Fakta om Linn:

Senaste inköp på nätet: Träningskläder från Sportamore
Dyraste inköp på nätet: En resa från Ving
Favoritwebbutik
(förutom er egna):
Asos.com