Bjud mer på dig själv och din webbutik

Postens e-handelsspecialist Arne Andersson är en riktig eldsjäl inom branschen. Här delar han med sig lite av sina tankar och tips.

 

arne2Hej Arne! Berätta – vilka nyheter och visioner har Posten på gång inom e-handel?
-Posten har mycket hög kunskap kring hela e-handelsprocessen, och därför är vi en naturlig partner till alla e-handelsföretag. Just nu arbetar vi mycket med att kunna erbjuda våra kunder marknadföringstjänster som kombinerar det digitala och fysiska. Exempel på detta är ”Reklamfixaren” som vi erbjuder på nätet –www.reklamfixaren.se.

Inom logistiken kommer vi att förbättra och förenkla för e-handlarnas nordiska behov. Vi har bland annat vår tjänst MyPack, som är en snabb och säker pakettjänst som vänder sig till företag som har leveranser till privatpersoner i hela Norden. Totalt har Posten Norden 4200 utlämningsställen för paket i hela regionen.

Tycker du att man ska synas på Facebook som webbutik? Vad är fördelarna?
– Absolut! För ett år sedan hade jag nog svarat att man skulle ha is magen. Idag vet man att Facebook är en etablerad kanal för att stärka sitt varumärke och öka lojaliteten. Förutom Facebook tycker jag att man ska lägga sin tid på SEO-optimering.

Vad tror du är vanliga misstag som e-handlare gör?
-Att man inte vågar vara personlig och bjuda på sig själv. Det gäller att sticka ut i mängden. Varför ska man handla av just dig?

Ditt bästa tips för att få nöjda kunder som kommer tillbaka?
– Jobba med emballaget och var gärna personlig även här. Skicka med en liten handskriven lapp där det står ”Tack för att du handlade av oss!”, en liten present  eller skicka med ett varuprov. Erbjud snabba leveranser och var tydlig med vad som gäller på sajten. Överträffa alltid kundens förväntningar!

Vilka är de tydligaste trenderna 2011?
– Mobilshopping som växer enormt och de sociala mediernas fortsatta framfart.

Fakta om Arne:

Gör: Arbetar som e-handelsspecialist på Posten.
Bloggar på http://e-handelsbloggen.nu
Senaste inköp på nätet: Ett par skor som jag har beställt från England.
Dyraste inköp på nätet: Också skor. Jag gillar skor!
Favoritwebbutik: Jag har många favoriter. Ett exempel på en butik som jag tycker om är Outnet.se. En snygg, kunnig och proffsig butik.