Så snurr på din Google shopping annonsering

Få snurr på din shoppingannonsering

Har du utmaningar med att få lönsamhet i er annonsering på Google och Facebook/Instagram?

Du är inte ensam, konkurrensen blir hårdare och hårdare och klickpriserna ökar för varje år.

Här är några knep för att öka lönsamheten.

  1. Lägg mycket fokus på produktflödet
  2. Skilj på SEO och annonsering
  3. Kategorisera, kategorisera, kategorisera
  4. Använd smart retargeting
  5. Testa olika budstrategier
  6. Ta professionell hjälp

1. Lägg mycket fokus på produktflödet (feeden)

Skit in – skit ut är mottot här.

Produktflödet skickas vanligtvis till Google merchant center och Facebook katalogen i xml- format eller via api.
Ofta skapas produktflödet via ett plugin eller via handelssystemets backend, vilket kan göra att du är begränsad i dina möjligheter att justera.

Om du har möjlighet, se till att flödet har så många fält som det bara går och att det finns en tydlig struktur i kategoriseringen. Både Google och Facebook kategoriserar produkter efter Google product category som består av unika idn för varje typ av produktkategori.

Den lata ehandlaren sätter ett id för hela flödet, men vi vill ju hjälpa Google och Facebook att matcha varje produkt mot rätt målgrupp. Därför är det värt att lägga tid på att kategorisera noggrant.

Om du inte har möjlighet att påverka flödet direkt i ehandelsplattformen eller via ett plugin så bör du använda ett feed management verktyg så som Channable, Datafeedwatch eller Wakeupdata.

2. Skilj på SEO och annonsering

Dina produktsidor och kategorisidor är viktiga att sökmotoroptimera för att driva in värdefull gratis organisk trafik. Det innebär att dina titlar, beskrivningar, bilder osv förmodligen är komponerade ur ett starkt SEO perspektiv.
Kostnaden för att visa en shoppingannons på Google är direkt avgörande för annonsens relevans och utformning.

En annonstitel bör inte nödvändigtvis vara identisk med en seotitel. Bilder i shoppingannonsen kan ha helt andra dimensioner än på din sajt.

Alltså för din shoppingannonsering bör du testa olika format på titlar, olika bilder och beskrivningar.
Detta gör du genom att ändra i rätt kolumn i produktflödet. På så sätt påverkas inte själva produktsidan av dina tester.

3. Kategorisera, kategorisera, kategorisera

Visst, du kan slänga upp en kampanj med alla produkter men sannolikt har du vissa produkter med hög marginal, och andra med låg marginal. Ett fåtal bästsäljare och ett gäng på rea för stunden.

Dessutom har du säkert produkter som du är villig att betala mer per klick för än andra.
Med alla dessa olika förutsättningar är det omöjligt att få kontroll ifall de är ihopklumpade på fel sätt.

Exempel på kategorier:

  • Bästsäljare
  • Rabatterade produkter
  • Hög marginal
  • Låg marginal
  • Kategorisering på samma sätt som menyn på din sajt är

En produkt kan tillhöra flera kategorier och du kan skapa olika kampanjer där en specifik produkt ingår i flera kampanjer.

4. Använd smart retargeting

De flesta köp görs inte vid första besöket efter en enda sökning. Retargeting på rätt sätt kan höja konverteringsgraden och ge ett bra tillskott i intäkterna.

Facebooks dynamiska produktannonsering och Googles displaynätverk är dina vänner här.

För Facebook och Instagram:

Var inte lat och ta samma produktflöde som du använder för Google shopping. Facebook har helt andra annonsformat som gör att du bör ha ett separat produktflöde med rätt anpassningar.

Se till att Facebook pixeln registrerar hela köpresan på webbplatsen:

  • Produktvisningar
  • Kategorivisningar
  • Lagt till i kundvagn
  • Gått till checkout
  • Genomfört köp
  • Besök på övriga sidor

Precis som för Google shopping är det värt att inte visa alla produkter i en och samma ad set. Kategorisera och
testa olika annonsformat och copy och försök dela in i olika ad sets som visar så välriktat annonsinnehåll som möjligt.

För Google:

Här har du 2 valmöjligheter. Det ena är att skapa en smart shopping kampanj där dynamiska produktannonser i displaynätverket ingår som en del av shopping kampanjen. Det andra är att skapa kampanjer med dynamisk remarketing.

Det är enklare att skapa en smart shopping kampanj, men du har mindre möjligheter att justera och framförallt analysera framgångarna. Jag har sett mycket bra resultat från smart shopping så jag ska inte säga att det är dåligt, men jag gillar att kunna analysera och göra justeringar.
Testa och se vad som fungerar för din verksamhet.

För att en retargeting kampanj med dynamisk produktannonsering ska fungera behöver Google kunna para ihop en besökare med en specifik produkt.

Det vanligaste är att implementera 3 attribut ex via Google Tag Manager, Google Analytics eller Google ads:

ecomm_prodid (hämtar produktens ID)
ecomm_pagetype (hämtar vilken typ av sida, ex produkt, kundvagn, checkout)
ecomm_totalvalue (hämtar värdet av produkterna)

5. Testa olika budstrategier

Google pushar mer och mer för att övergå till automatiska budstrategier så som target CPA och target ROAS.
I en smart shopping kampanj är det enda alternativet, men i en standard shopping kampanj kan du välja ett gäng olika budstrategier som är mer eller mindre automatiska.

Jag brukar börja med manuell CPC, eventuellt förbättrad CPC, tills kampanjerna har fått tillräckligt med volym.
Därefter kan de kampanjer som jag anser ha tillräckligt med konverteringar under en månad (+30) övergå till automatiska budstrategier.
Google anser dock att man kan starta med target CPA direkt när en ny kampanj skapas.

Testa dig fram med olika strategier, MEN byt inte för ofta. Låt det gå åtminstone en månad innan du byter strategi i en kampanj. Det beror på att det tar ett tag för algoritmerna att stabilisera sig, så de första veckorna kan nivåerna svänga kraftigt. Här är det viktigt att ha is i magen.

6. Ta professionell hjälp

Om ni saknar interna resurser för att sätta upp och hantera annonseringen är det viktigt att ta professionell hjälp.
Med professionell hjälp menar jag ett företag eller en frilansare som kan:

  • Skapa korrekta produktflöden i ert e-handelssystem som innehåller alla obligatoriska fält
  • Justera i flödet för att matcha varje specifik plattform
  • Importera produktflödet till respektive plattform, exempelvis Google merchant center och Facebook katalog
  • Kontrollera att målspårning på webbplatsen är korrekt uppsatt och innehåller alla väsentliga attribut
  • Skapa och optimera kampanjer för respektive plattform

Kontakta gärna mig ifall du är intresserad av att ta professionell hjälp med alla eller delar av ovanstående 🙂