Carl Kling, Influencer manager och medgrundare på influencernätverket Interlaced Influencers delar här med sig av sina tips när man som e-handlare vill börja jobba med influencers, eller skala upp befintliga influencer-samarbeten.
Hur vet jag vilka influencers som är rätt för mig och min e-handel?
Nyckeln till att identifiera om en influencer är rätt för en viss e-handel är exakt samma nyckel som för nästan all annan digital marknadsföring – målgrupp. En riktad kampanj mot rätt målgrupp genom influencers är tveklöst inte bara det mest moderna sättet att rikta sig till en viss konsumentgrupp – utan även ett av dom mer trovärdiga. Matcha produkt, budskap och målgrupp – då vet du att det är rätt.
Om du upplever att det är svårt att hitta rätt influencers eller helt enkelt inte har tiden att administrera kampanjerna så går det självklart alldeles utmärkt att vända sig till en plattform eller agency som hanterar samarbeten. Vi på Interlaced är en sådan, så jag är partisk förstås.
Hur mäter jag resultat på bästa sätt?
Då mätning av resultat är en rätt bred fråga inom influencer marketing i och med att man kan mäta så många olika parametrar / KPI:er så tänker jag mig att vi betar av dom en efter en här.
Försäljning:
– Unika landningssidor.
– Personliga rabattkoder.
– UTM-parametrar eller spårningsbara länkar.
Engagemang och räckvidd:
– Mäts enklast genom att räkna på antal visningar, läsare, kommentarer, delningar och likes.
– Räckvidden går nästan alltid att ta del av i samtal med influencern eller influencernätverket vid samarbetets slut.
Trafik:
– Använd alltid någon form av spårning på trafiken. UTM-parametrar är att rekommendera.
– Följ upp genom Google Analytics eller något motsvarande verktyg.
Tillväxt på hemmaplan:
– Att ha egna kanaler (sociala medier exempelvis) som CTA vid samarbeten med influencers är vanligt, inte minst i samband med tävlingar eller bara rent generellt. Sätt upp mål inför samarbeten och informera influencern om målet. Utfallet mäts enklast direkt i era egna kanaler statistik.
På vilket sätt ska det framgå att det är ett betalt samarbete?
Marknadsföringslagen har blivit allt tydligare under dom senaste åren. Ha som tumregel att det tydligt ska framgå att det är ett betalt samarbete och vem som står för reklamen. ”I betalt samarbete med E-handlaren” är en tydlig annonsmarkering givet att det är det första man som läsare, lyssnare, följare eller prenumerant möts av. Grundregeln är att konsumenten som konsumerar innehållet ska förstå vad som är reklam och inte direkt när konsumenten nås av publikationen / innehållet.
Tar man fram innehållet i samarbete med influencern?
Ett rungande ja! Du som e-handlare har stenkoll på dina produkter – och influencern har stenkoll på dess målgrupp och vilket typ av innehåll som engagerar utan att det blir allt för påträngande.
Om man har svårt att hinna med eller helt enkelt inte bara har kunskapen för att tillsammans med influencers ta fram dom bästa typerna av samarbeten kan man självklart vända sig till en branschaktör med koll på läget, eller helt enkelt bara börja småskaligt och testa sig fram i olika målgrupper samt genom olika kanaler.
Hur skapar man bäst trovärdiga samarbeten?
I tydlig dialog med dom influencers man jobbar med. Jag vill tro att jag känner till Ehandelstips.se’s målgrupp – men sanningen är att jag inte gör det i realiteten. Jag förstår att e-handlare läser – men vilken typ av e-handlare? Ålder, position och storlek på e-handeln? Ingen aning. Likadant är det med influencers. Man kan lätt anta att en influencer har en specifik målgrupp och rimligen borde utforma ett samarbete med ett visst sätt – men i slutändan är det ingen annan än influencern själv som har bäst koll på målgruppen och hur samarbetet bör utformas för att bli autentiskt, trovärdigt och engagerande.
Vilka kanaler brukar fungera bäst? Blogg, Instagram, Facebook, YouTube, podcast etc?
Vi har efter närmare 16,000 samarbeten med influencers sett otroliga resultat i samtliga kanaler. Lärdomen är att det beror lite på vilket fokus man som e-handlare har, samt vilken typ av produkt man säljer eller vill marknadsföra. Fokuset man som e-handlare har är ganska ofta räckvidd, engagemang, försäljning, budskap och i vissa fall ett fokus på länkar. Det sistnämnda talar för sig själv – det är bloggar som gäller. För dom fyra förstnämnda fungerar samtliga andra kanaler.
Instagram är en bra kanal att samarbeta med influencers på om engagemang i egna kanaler, ett kort budskap eller försäljning är i fokus.
YouTube är en fantastisk kanal för att få hög räckvidd, stort engagemang och för att föra fram budskap samt öka försäljningen. YouTube är också en bra kanal att använda sig av om man som e-handlare säljer produkter som med fördel visas upp i olika miljöer eller i hemmiljön hos influencern.
Podcasts är ett riktigt bra alternativt för budskap, branding och försäljning. Podcasts är också någonting som den något äldre generationen ganska ofta följer slaviskt vilket gör det tydligt att influencers inte nödvändigtvis behöver nå den unga konsumenten, utan att det även går att på ett autentiskt sätt går att nå äldre / vuxna.
Kan du ge ett exempel på en e-handel som har lyckats väl med samarbeten med influencers?
I Sverige har vi riktigt många vackra exempel på e-handlare som lyckats oerhört väl med samarbeten med influencers. iDeal of Sweden, Daniel Wellington, NA-KD, Lyko, Partykungen, Desenio, Proteinbolaget, I CAN I WILL och BGA är några av många svenska e-handlare som uppenbart lyckats med influencer marketing och genom marknadsföringsgrenen byggt långsiktiga relationer med både influencers och kunder.
Vilka är dom vanligaste fallgroparna inom influencer marketing?
Jag tror att den allra vanligaste fallgropen när det kommer till samarbeten med influencers som både liten och stor e-handlare är att man satsar på kvantitet före kvalité. Att enbart basera samarbeten på antalet följare framför vilka följarna faktiskt är skulle jag säga är den vanligaste fallgropen. Microinfluencers (mindre influencers med mellan 8 – 50.000 följare / läsare) kan i många fall vara ett bättre och mer trovärdigt alternativ än att fokusera på macro (större influencers).
Hur skulle du sammanfatta influencer marketing med ett ord?
Målgrupp. Målgrupp är allt. Målgrupp är förutsättningen för framgångsrika samarbeten och bra resultat.
Målgrupp är förutsättningen för framgångsrika samarbeten och bra resultat.