Framtidens skolförsäljning är redan här

Grupper av unga, som skolklasser, idrottsklubbar och föreningar, har i årtionden finansierat resor med hjälp av försäljningsarbete, men utvecklingen har kommit långt sedan 1980-talets försäljning av jultidningar och kalendrar. Även om mycket är sig likt har IT-samhället gjort sitt intåg även här.

DelikatessKungen, ett av de ledande företagen i Sverige, jobbar mycket med ny teknik. Skolklasser och idrottslag säljer deras delikatesser. Det är bland annat ekologisk olivolja, handgjorda chokladpraliner, salami och cheddarost. Alltihop i trevliga presentförpackningar som gör dem attraktiva för såväl företag som privatpersoner.

Först tar ungdomarna upp beställningar, sedan tar de betalt och levererar varorna till kunderna. Det är mycket att hålla reda på för de unga försäljarna, men till sin hjälp har de DelikatessKungens app. I den finns såväl säljtips som beställnings- och rapporteringsfunktioner som håller reda på både den personliga och den totala försäljningen, vem som beställt vad när och vem som fått hem sina varor och betalat för dem.

Med hjälp av appen kan gruppens kontaktperson hålla kontakt med försäljarna, antingen enskilt eller i grupp, följa försäljningen online i realtid och se att allting flyter på som det ska. Försäljarna kan i sin tur visa produkter för kunderna direkt i den digitala säljkatalogen, hålla reda på kundregistret och se vad som är sålt och levererat. Det blir både enklare, mer översiktligt och roligare att sälja med hjälp av appen.

Den moderna tekniken har också revolutionerat hur unga samlar pengar till sin klassresa eller sitt träningsläger. Man kan fortfarande knacka dörr som man gjorde förr, men nu kan man också använda sig av sitt befintliga kontaktnät på internet och i sociala medier. 30 skolelever kan snabbt nå flera tusen människor på nätet genom att sprida information om sin försäljning till vänner på Facebook, följare på Instagram etc. Det blir något helt annat än att knacka dörr i det egna kvarteret (som man såklart också kan göra), och bevisligen fungerar det eftersom många grupper kommer tillbaka år efter år för att sälja ihop pengar till nya resor.

Kunder som provat DelikatessKungens produkter kan hitta gruppen bakvägen genom att söka efter aktuella försäljningar i sitt närområde på företagets hemsida, få sina uppgifter vidarebefordrade till den säljande gruppen och precis som övriga kunder få varorna hemlevererade.

 

För den biten av försäljningen finns kvar. Så länge man inte kan leverera delikatesserna med förarlösa bilar måste ungdomarna fortfarande promenera hem till kunderna med maten. Inom några år kanske de sitter hemma vid en datorskärm och manövrerar en drönare med en joystick. Fast det är ju nyttigt att röra på sig också.