Google menar att deras uppgift är att hjälpa användarna att hitta informationen de letar efter. De vill presentera det mest träffsäkra svaret på sökfrågan och på så vis göra sina användare nöjda med deras tjänst. För de webbplatser som investerar i välarbetad och genomtänkt SEO har bättre ranking i Googles organiska sökresultat ofta blivit resultatet och därmed även mer trafik och möjlighet till fler affärer online. Nu har Google infört en rad förändringar som mer eller mindre påverkar e-handlare och arbetet med SEO. Flera av förändringarna har den gemensamma faktorn – lämna inte Google.

Fria produktlistningar på Google Shopping
En av nyheterna som redan är en verklighet på den amerikanska marknaden, och kommer att rullas ut globalt inom kort, är att shoppingannonserna får organiska sökträffar. Det ger e-handlare en möjlighet att kostnadsfritt visa upp sitt produktutbud på Google Shopping samtidigt som utbudet blir mycket större för användarna. Google meddelar att förändringen varit planerad en längre tid men att den ekonomiskt ansträngda situation som Corona-pandemin medfört, i synnerhet för detaljhandeln, har skyndat på processen. Är dessa fria listningar på en tidigare helt annonsstyrd plattform, endast en generös gest från Googles sida? Ett sätt att underlätta för små och mellanstora företag som befinner sig i ekonomisk kris? Eller är det ett försök att mäta sig med konkurrenten Amazon som plockar allt fler marknadsandelar och i USA står för hälften av all e-handel? Frågorna saknar svar men det ena kanske inte behöver utesluta det andra.

Handla varor via Google shopping
Ytterligare ett sätt att ta upp kampen mot Amazon, men också att få besökarna att stanna på Google och inte klicka sig vidare till e-handelns webbplats är möjligheten att handla direkt från Google Shopping. Google vill få fler e-handlare att ansluta sig till sin tjänst Buy on Google där en provisionsavgift tidigare har tagits ut vid köp. Nu har man slopat denna avgift och inlett ett samarbete med tredjepartsleverantörer såsom Shopify och Paypal. Snart finns alltså möjlighet att handla sina varor direkt via Google utan att besöka e-handlarens webbplats överhuvudtaget. En internationell lansering är planerad under 2021.

Skräddarsy din resa på Google
Ett annat exempel på att Google vill att besökarna stannar kvar är Google Travel som lanserades ifjol. Här kan du jämföra flyg och hotell, få fram priser, recensioner, foton och göra bokningar direkt. Du kan läsa om närliggande sevärdheter och se avstånden i Google maps. Här finns allt du behöver för att kunna planera och boka en resa.

Avsnittsbaserad Indexering
I SEO DESIGNs senaste blogginlägg tas ämnet om indexering upp och Googles senaste nyhet om avsnittsbaserad indexering. Det innebär att Googles algoritmer nu har möjlighet att indexera specifika avsnitt på en webbplats för att hitta ett så träffsäkert svar på sökfrågan som möjligt. De kan gräva djupt i en innehållstyngd webbplats och ”hitta nålen i höstacken” och på vis leverera ett mycket specifikt svar. Resultatet presenteras som ett utdrag från webbplatsen, direkt i sökresultatet, inte helt olik de så kallade featured snippets som finns idag. Att användaren inte behöver klicka sig in på en webbplats och leta efter det den söker gör att fler användare stannar kvar på Googles sökresultatsida. Kritikerna menar att detta kan leda till en försämrad användarupplevelse. Google behöver webbplatserna då det är därifrån de hämtar sin information, men om Google motarbetar att leda trafiken vidare kommer besökarantalet till webbplatserna att minska.

Framtiden får utvisa huruvida Google behåller sin position som marknadsledande sökmotor i Sverige. Än så länge finns det ingen annan aktör ens i närheten av att leverera så träffsäkra resultat som Google, med eller utan vidareklick till externa webbplatser.