Det kan vara skrämmande att korsa gränser in i nya länder med din webshop. Men där finns ett trick som kan vara nyckeln till att snabbt hitta rätt kunder i utlandet. Facebook har utvecklat Lookalike-målgrupper, som är en kopia av dina nuvarande och tidigare besökande och kunder. Med hjälp av detta verktyget kan du be Facebook att inrikta sig på användare som har liknande beteende som dina kunder de senaste 30 dagarna till exempel.  Lookalike-målgrupper förkortas LAL och är både ett effektivare och billigare sätt att annonsera via på Facebook. De används i syfte att inrikta sig på individer som kan bli de perfekta kunderna baserat på data om dina nuvarande kunder. När du har läst denna artikeln så kommer du va redo att hitta nya kunder, både i Sverige och resten av Norden! 

 

När ska man använda Lookalike-målgrupper?

Det korta svaret är ALLTID! Det är en bra ide att använda Lookalike-målgrupper eftersom det är ett snabbt sätt att nå kvalificerade nya användare. LAL kan enkelt kombineras i din kampanj med t.ex. en intressebaserad målgrupp, så att du både når någon som är intresserad av dina produkter, och en målgrupp som liknar dina tidigare köpare eller besökare.

 

Varför använda Lookalike-målgrupper?

Du bör använda Lookalike-målgrupper för att du kommer nå de användarna som har störst chans att klicka och konvertera. Det är upplagt att använda LAL grupper för att undvika att spendera pengar på fel användare, och istället investera mer effektivt. Lookalike-målgrupper liknar nämligen de användarna som utför alla de handlingarna du sätter dina kampanjmål efter. 

 

Hur länge ska datan gå tillbaka?

I grund och botten kan du själv bestämma hur länge den data du kopierar ska gå tillbaka. Facebook skapar Lookalike-målgrupper baserat på dina tidigare kunders beteende. Därför rekommenderar jag att man högst går 60 dagar tillbaka i tiden. Detta på grund av att det är stor risk att någon som var kund för 180 dagar sedan inte har samma intressen längre. 

 

Vem ska man basera Lookalike-målgrupper på?

Det finns många alternativ för Lookalike-målgrupper, och det är självklart bra att basera dem på dina tidigare köpare. Du kan också överväga att göra en målgrupp baserat på de användarna som spenderar längst tid på din hemsida utan att köpa. Dessa personerna visar störst intresse för era produkter eller tjänster och är mer redo att köpa. Det betyder inte att du ska undvika att göra en målgrupp som kopierar alla de som har besökt din hemsida, tvärt emot. Det hela beror på vilket mål du har. Om du vill ha fler besökande, kan en Lookalike-målgrupper baserad på alla dina besökande de senaste 45 dagarna till exempel vara en bra ide!

 

Med hur många procent ska de likna varandra?

När du har valt den målgrupp som din kopia ska baseras på, ska du fundera på hur stor procentandel denna målgrupp ska se ut som den ursprungliga. Det är naturligt att vi vill att Lookalike-målgrupper ska vara så nära originalet som möjligt. Du kan välja mellan 1-10%. Ju lägre procent du anger, desto mer har personerna i de två målgrupperna gemensamt. Om man sätter procenten på 8-10 kan det vara så, att det enda de har gemensamt är deras ålder eller kön, och oftast är det inte det enda vi vill kopiera. Det är dock också viktigt att poängtera att ifall man väljer 2% istället för 10% blir målgruppen mycket mindre. Det finns alltså inget rätt val, jag rekommenderar att du provar dig fram för att se vad som funkar för dig. 

 

Hur använder du detta i andra länder?

Om du vill ha hjälp med att fånga denna potentialen i nya marknader kan jag hjälpa dig analysera dina chanser i resten av Norden. Få en gratis analys här, eller kontakta mig på Linked In. Det är många som har svårt att få trafik i nya marknader som Danmark eller Norge. I de fallen är det perfekt att göra en Lookalike-målgrupp. Efter du har valt källan för Lookalike-målgrupp, till exempel besökande senaste 60 dagarna, så får du alternativet att välja vilket land den kopierade målgruppen ska hittas i. På detta sättet hittar du personer som liknar dina svenska kunder men i ett nytt land. Till sist väljer du hur stor procentandel din kopia ska likna den ursprungliga målgrupp. Om du vill ha hjälp med att fånga denna potentialen i nya marknader kan jag hjälpa dig analysera dina chanser i resten av Norden.