Marknadsför din e-handel med sociala ambassadörer

Allt fler e-handelsföretag använder sig av sociala ambassadörer eller så kallade influencers för att marknadsföra sin e-butik och nå ut med sina produkter. Senast i raden är Nelly som inlett ett samarbete med Youtube-profilen Clara Henry. Nelly var för övrigt tidigt ute med att använda sig av influencers. Fenomenet i sig är inte nytt – det nya är att spridningen och därmed effekten kan bli enorm med hjälp av sociala medier.

För tio år sedan var det lätt för e-butiker att nå ut med sina produkter i bloggar men allt eftersom branschen har utvecklats har det blivit svårare. Dels är bloggare och andra influencers mycket mer medvetna och inser sitt värde, dels är det fler e-handlare som vill samarbeta med sociala ambassadörer.

Tips till dig som vill samarbeta med influencers

PR eller reklam?
Läs på vad som gäller vid samarbeten med influencers och ha klart för dig innan kontakt om det är PR eller reklam du är intresserad av. Har du förresten koll på skillnaden mellan PR och reklam? Om inte finns det en intervju här med Maria Mossenberg från Sveriges Annonsörer.

Rätt influencers
Leta reda på rätt influencers som matchar din e-butik. Det är viktigt att era varumärken matchar. Följ med fördel influencern en tid för att lära känna personen bakom. Då kan du upptäcka om personen verkligen har något intresse för din typ av produkter.

Varför ska influencers samarbeta med dig?
Innan du kontaktar måste du ta reda på vad du som e-handlare kan erbjuda. Tiden är förbi när du kan vifta med ett presentkort på 100 kr och tro att någon ska blogga om det. Det finns tre saker som influencers gillar – fler läsare/följare, content som ger deras läsare/följare något av värde och samarbeten som ger betalt. Du behöver inte uppfylla alla dessa punkter för att få till ett samarbete men utgå alltid ifrån att uppfylla minst ett.

Ta kontakt
När du tar kontakt med en social ambassadör är det vanligast att skicka ett mail eller pm. Det går självklart också bra att tagga i sociala medier för att ta en första kontakt. Det kan vara lockande att skicka ut massmail till 100 personer men du får mycket bättre effekt om du skickar riktiga, personliga mail till var och en.

Kontakta igen
Bloggare och andra influencers får en drös med mail varje dag och det är lätt hänt att mailet försvinner i mailkorgen. Påminn trevligt efter några dagar i upp till en vecka och be att få ett ja- eller nej-svar.

Tävling eller lotteri?
För att få anordna ett lotteri måste du ha Lotteriinspektionens tillstånd. Vid tävling räcker det inte att gilla eller tagga någon i sociala medier. Du måste se till att de som tävlar gör en motprestation och att tävlingsreglerna finns på plats innan tävlingen startar.

Influencers utan f-skatt
Om influencers ska ha betalt men inte har startat något företag än brukar jag rekommendera att de fakturerar via tjänster som Cool Company och Frilans Finans. På så sätt slipper du som e-handlare behöva anställa alla du samarbetar med.

Bygg upp nätverket
Se till att vårda och bygga upp ett kontaktnät av bloggare, instagrammare och andra influencers. För ett större e-handelsföretag kan det vara bra att utse en ansvarig för bloggare/influencers. Att arbeta med influencers handlar om att vårda relationer.