Maxa e-handeln med YouTube

Att Youtube är världens näst största sökmotor kan man ibland lätt glömma bort.
Genom videomarknadsföring på YouTube kan du hitta många nya kunder och youtube2 i jul.

Videomarknadsföring är något som växer väldigt mycket. Ett sätt att utmärka sig på YouTube som e-handlare är att spela in videos med innehåll om dina produkter och din butik, och lägga upp dem. Till exempel en video där du visar hur man använder en produkt, en utbildningsfilm eller något som får folk att skratta.

Det viktiga är att ge kunden ett meningsfullt innehåll – något framtida kunder kan vara intresserade av och har nytta av. Nytt är att man även lägger in en uppmaning i slutet av filmen, till exempel ett telefonnummer som kan nås med Skype, eller att man gör videon klickbar och försöker leda folk vidare på det sättet.

Hur gör man?
Det första du behöver göra är att skapa ett konto och döpa din kanal, exempelvis minwebbutik och då blir adressen youtube.com/minwebbutik.
När konto och namn är fixat är det dags att anpassa din kanal enligt din webbutiks grafiska profil, det går att välja speciella teman eller fritt justera textfärger, typsnitt, bakgrundsbilder och placering av de olika modulerna efter egna idéer.
När din design väl är på plats är det dags att börja ladda upp film. Det går att få riktigt bra kvalité på sina filmer på YouTube, och ju bättre upplösning din orginalfilm har desto bättre kommer det se ut. En film med upplösning på minst 1280 x 720 (16×9 HD) och med kodek H.264, MPEG-2 eller MPEG-4 kommer ge en bra kvalité. För att filmen ska hittas vid sökningar på YouTube eller i sökmotorer ska du välja en relevant titel och beskrivning och ”tagga” filmen med relevanta ord.

Tips för YouTube-marknadsföring:

1. Ha ett meningsfullt kanalnamn. Lämpligen med ditt webbutiksnamn. Om du startar en YouTube-kanal om jeans, är SnyggaJeans ett bättre kanalnamn än jeans1987.

2. Ange en titel för kanalen. Som standard är kanalnamnet också titeln på din kanal, men du kan redigera den i inställningar. Observera att denna kanals titel är en H1-tagg – bra för SEO.

3. Ange en länk till din webbutik i din kanal. YouTube tillåter att lägga mer än en länk i din kanals sidomeny.

4. När du laddar upp videoklipp, ange taggarna noggrant. Du kan ange taggar från konkurrerande videos så att dina videoklipp visas som relaterade när dessa ses.

5. Om du skapar infomovies (videofilmer med diabilder och berättarröst) med hjälp av PowerPoint eller Keynote, se till att du har en egen unik bakgrund för bilderna. Denna bakgrunden kan innehålla adressen till din webbutik. Med denna teknik kan du få besökare, även om videon är inbäddad på andra webbplatser.

6. Skapa personliga filmer, som sticker ut och inte är som alla andra.

7. Var inte alltför aggressiv med marknadsföring på YouTube.
Leverera bra innehåll och be sedan folk att besöka din webbplats.

8. Ladda inte upp 10 minuter långa videoklipp. 1-2 minuters videos fungerar bäst för YouTube. Leverera ett kort men kraftfullt budskap. Om du har något viktigt att säga, bryt upp videon i 2-5 delar och ladda upp dem med unika sökordstitlar. På så sätt kommer du att få fler tittare till din video och tittarna kan hoppa över delar av videon om de inte är intresserade

9. Kontroversiella filmer lockar en hel del uppmärksamhet på YouTube. Men se till att leverera kvalitativtsinnehåll efter att du lockat tittare med dig kontroversiella titel.

10. Spendera lite tid varje dag på att lämna användbara kommentarer i relaterade videoklipp. Om dina kommentarer gillas, kommer dessa att vara på topp och en hel del besökare kommer att klicka på ditt användarnamn och landa på din kanal.

11. Bädda in filmerna i din webbutik tillsammans med exempelvis produkten filmen handlar om.

12. Sprid filmerna vidare i andra sociala medier, exempelvis facebook.