Det finns vissa beteendemönster hos oss människor som är lika oavsett var vi kommer ifrån. Det är undermedvetna mekanismer som får oss att ta beslut, agera på ett visst sätt, eller det vi kommer att täcka idag – köpbeslut på webben. För i slutändan handlar konvertering om att influera.
Detta går jag igenom:
- Sammanfattning av professor Cialdinis andra (2/6) princip ”Social Proof” som influerar människor till köpbeslut.
2. Hur du tillämpar principen på din webbutik eller e-handelsstrategi för att öka konverteringen.
Nyfiken kring vilka teorier jag använder? Se mitt inlägg om Cialdinis första princip.
1. Social Proof – dina kunder följer varandras fotspår
Oftast är det lättare att dansa på ett fullt dansgolv än ett tomt. Mycket för att vi människor är osäkra över de flesta situationer och följer därför andras fotspår. När fler gör något – räcker upp handen – säger ifrån eller agerar så är det OK att göra samma.
“Usually, when a lot of people are doing something, it is the right thing to do.” – Cialdini
Varför gör vi det? För när det finns en osäkerhet i något så är det en effektiv metod för oss att ta snabba beslut. Det ger oss också känslan av att passa in. Om andra köper och gillar en produkt, så borde väl jag också göra det?
2. Hur du ökar webbutikens konvertering genom Social Proof
Hur använder vi Cialdinis princip om Social Proof inom e-handel för att öka vår konvertering och försäljning?
Kundernas omdömen på din webbutik
Ca 63% av kunderna är mer benägna att göra ett köp från din butik om den har kundomdömen. I vissa fall kan även produkter med +50 omdömen konvertera mellan 4-5% bättre. Det blir en motor som ökar din försäljning.
Är du en ny e-handlare så försök samla in omdömen tidigt. Det ger dig feedback på vad som kan förbättras i köpprocessen. Var det lång leveranstid? Eller svaga produktbeskrivningar? Utveckla därefter.
Undersökningar visar också att konsumenter behöver läsa negativa omdömen, förutom de positiva, för att få en trovärdig helhetsbild.
Så hur samlar du in omdömen? Antingen direkt på din webbutik (de flesta plattformar har inbyggt stöd för det) där du kan uppmana kunderna till att skriva ett omdöme.
Eller så använder du dig av tredjepartstjänster som Trustpilot eller Reco där du kan få in omdömet på din sida. Där finns även automatiska kopplingar till vissa system (ex. WooCommerce & Magento) så att mail skickas ut automatiskt till kunder som handlat efter x antal dagar.
Innan du väljer att skala upp antalet omdömen, se till att köpprocessen fungerar bra för att undvika missnöjda utlåtande om saker som du enkelt kunnat fixa tidigare.
Populära produkter i flödet
Lyft upp de populära produkterna på startsidan och i varje kategori genom att markera dem med någon flärp eller ikon som visar att de säljer bäst. Har andra köpt det så borde det vara bra grejer – tänker man.
På en av våra kunders webbutik ökade försäljningen för de utvalda produkterna med hela 15%.
Använd kundernas content i dina kanaler
Har du kollat in Daniel Wellingtons Instagram-flöde? Det är fullt med bilder – från deras egna kunder.
För taggar man in sina bilder med DW’s hashtag så kan man bli utvald, där de “repostar” ens bild på företagets egna Instagram-konto.
Deras kunder marknadsför alltså varumärket åt dem genom word-of-mouth vilket är genialiskt.
För att locka till sig brand ambassadors så behöver man ett starkt varumärke som driver ett sådant beteende. Behöver man ge en extra morot, så kan man alltid ge ett pris till den bästa bilden eller ge rabatt på kommande köp eller liknande.
Lyft fram bra siffror
På produktnivå, visa exempelvis hur många som har köpt produkten senaste månaden. Finns det något utlåtande från kund om den specifika produkten? Börja ett långsiktigt arbete med att samla in det. Dels ökar det konverteringen, men stärker också din sökmotoroptimering för produkterna.
Jämför perioder för din butik och se vilka siffror som påverkar försäljningen. I bästa fall, A/B-testa.
Man kan även visa antalet följare på Instagram eller likes på Facebook. Det är små detaljer som visar att ni har stöd från en större massa.
Har du fler tips? Hjälp mig i kommentarsfältet längre ner!
Vill du istället nå mig direkt? Hör av dig på ramtin[at]eloge.se eller besök www.eloge.se för mer specifika kontaktuppgifter.