SEO ger inga tydliga resultat första året efter att du börjat fatta hur det ska göras. SEO är ett embryo till allt det andra du försöker jobba upp dig med och få att fungera. Du kanske först och främst inte tänker på att sätta rätt sökord på varje produkt, optimera bildens namn på varje produkt. Allra minst tänker din grafiska designer på hur bildnamnen ska bli kognitiva tegelstenar i alla algoritmer i Googles sökmotorer.

Skrivs innehållet externt eller internt?

Dina externa frilansande  copywriters hur varje artikel betyder att dina hemsida kommer vara där på toppen utan att du måste göra om, strukturera innehållet och skriva om rubriken för att det ska bli rätt.

Jag utmanar såklart dig som kan detta och vet precis vad jag menar. Dig som kanske jobbar dagligen med SEO som nått till resultat i en bransch som redan flyger. Ni har varit där länge men håller flaggan i topp och är livrädda för att det kommer någon bättre, modernare, snabbare med mera.

Ni har suttit i år med projektet och jobbat med att köpa dig fram tills du en dag kommer till ett förändrat resultat. SEO går inte att fuska med eftersom det handlar om din egen produkt. Din egen hemsida med ditt varumärke och du måste investera i rätt kunskap, expertis och erfarenhet för att vinna.

Tror du SEO fungerar?

Det är inte förrän dina timmar, månader och år resultat som du jobbat för i åratal, ger resultat du kan tror på att det fungerar. Såklart har du sett tendenser att det finns en chans men inte kanske trott hela vägen fram tills idag. Dina sökord, fraser och börjar ge resultat i en bransch som kanske är den hårdaste i affärsvärlden.

När SEO fungerar blir det din bästa vän om alla förstår språket. Idag har det inte varit så sedan SEO faktiskt kom till oss front-end developers och designers som fanns mitt i det med början 2000-talet. När Google slog till med en ny sökmotor haffades vi direkt av effekten att ingen kan SPAM’a sökorden på hemsidan längre.

Det måste finnas någonting i din hemsida som gör att de klickar in efter sökningen där du ligger i  topp. Något som skapar nyfikenhet och de vill ha mer. Det tar som sagt tid att uppnå resultat men ett idogt arbete dagligen gör att du kommer nå resultat när du gör rätt. Bästa sättet är att investera i SEO eller kanske en SEO Specialist.

SEO är logik och struktur samt idogt arbete

För att förstå SEO behöver du bara veta de olika komponenterna i en hemsida som behöver stämma överens. Man måste planera SEO från början av ett projekt och det är där man lyckas eller lyckas inte.

När du förstår det enkla och ser att det SEO handlar om bara är struktur, analys och erfarenhet kanske du blir förbannad att du inte sett det tidigare. Jag skulle vilja säga att det finns 7-10 olika parametrar alla hemsidor består av som avgör om du lyckas eller inte med din SEO.

  • Produkt eller tjänst som lätt går att sälja
  • Ett domännamn med sökordet i sig
  • Egen hemsida där företaget äger innehållet
  • En struktur i sidans innehåll
  • Snabbast laddbara hemsida
  • Innehåll med implementering av sökord och struktur
  • En levande blogg som inkluderar produkten och tjänsten
  • Social media med rätt kopplingar och publicering
  • Analys, analys och analys för pågående optimering veckovis

Kan du inte se att det finns resurser som kan tillhandahålla detta internt ska du kanske först se till att investera i rätt personer som löser det problemet.

Försök inte, utan gör

Mycket i livet som man vill göra försöker men först att göra. Ett projekt som ska lyckas på internet pågår inte ett par veckor för att testa utan i konkurrensen och andra påverkningsbara resurser tar det kanske år av investeringar om man vill testa någonting på riktigt.

När det handlar om SEO kan du idag inte skippa den mest kostnadseffektiva tekniken för att snabbast, mest långsiktigt och billigast få det att fungera.

Med hjälp av just SEO får du också tillgång till att ta tempen och analysera marknaden. Det är kanske efter ett år du kan se om din investering gjorde bra eller dåligt. Därefter skulle jag egentligen bra råda till att satsa mer pengar på SEO för att vinna marknaden.

Åter till det jag skriver först om att faktiskt äga sitt innehåll. Satsa järnet och faktiskt tro på att SEO kan göra precis det du vill. Det är enligt mig en nödvändighet att dina sidor, artiklar, bilder och videos hamnar på topp 1-3. För att du ens ska kunna våga se att din investering går vägen.

En levande blogg

När du planerar en hemsida bör du först och främst ta reda på vem mottagaren av informationen är. Rättare sagt vem vill du ska hitta din kunskap och information. Du kan med säkerhet som ägare till din sida anpassa allt innehåll för att fånga in kunden genom att synas. Varje liten pixel kan ha betydelse i form av laddningstid och snabbhet, tillgänglighet för alla som ska kunna ta del av informationen. Som sagt flertalet aspekter utifrån din besökare.

En besökare ur mitt perspektiv är ett klick som får vad de förväntar sig. En ny kund är kanske någon som får det samt lite till som gör att de återkommer för mer när de upptäcker din källa av information och flöde av kunskap.

SEO är lite som börsen beroende på vad du satsar på

Tänk också på att SEO är lite som börsen, med stigande och fallande resultat. Inte beroende på hur mycket du satsar. Men kanske beroende på vad du gör. Hur du gör. Hur mycket du gör det och i vilket format.

SEO är oslagbart och kan göra att du vinner med rätt investering. Rätt metodik, analys, optimering och allt det där. Finns det en marknad för din ide kan du ta reda på om marknaden vill ha den. Genom att satsa järnet med SEO och leda matchen tills du vinner.

Börjar vi tala om saker man gör fel inom SEO så är allting du inte gör fel. En hemsida som inte får omsorg blir sin egen död.