Det var i slutet av april som sökjätten Google lät meddela att det nu skulle bli gratis att sälja produkter via Google Shopping. En spännande uppdatering som innebär nya möjligheter för e-handlare att nå ut till potentiella kunder!

 

“It’s now free to sell on Google”

 

Den 21 april lät Google, via ett blogginlägg med titeln ”It’s now free to sell on Google”, tillkännage en ny uppdatering. Fr.o.m. slutet av april skulle det bli möjligt för amerikanska e-handlare att marknadsföra sina produkter i en organisk träfflista under Google Shopping-fliken.

Fram tills nu har Google Shopping endast varit tillgängligt för betalande kunder. D.v.s. e-handlare som köper s.k. Shopping-annonser via sökjättens annonsverktyg, Google Ads. Ett annonsformat som fortfarande kommer att vara tillgängligt och synas i träfflistan tillsammans med textannonser och organiska sökresultat. Den organiska Shopping-listan kommer alltså endast att vara synlig när du klickar på fliken ”Shopping”.

Än så länge är denna uppdatering endast tillgänglig i USA. I blogginlägget skriver däremot Google att man hoppas kunna rulla ut uppdateringen globalt innan årets slut. För att dina produkter ska börja visas i den organiska träfflistan måste du skapa ett konto och ett produktflöde i Google Merchant Center.

Nedan kan du se hur den organiska Shopping-listan är tänkt att se ut:

Organisk träfflista Google Shopping

“For retailers, this change means free exposure to millions of people who come to Google every day for their shopping needs. For shoppers, it means more products from more stores, discoverable through the Google Shopping tab.”

5 tips när du säljer via Google Shopping

Nedan följer en handfull tips som du kan använda dig av när du ska sälja produkter via Google Shopping:

1. Använd högkvalitativa bilder som fångar konsumenternas intresse.

2. Tänk på hur du utformar rubriken, då detta är ett av de första elementen som användarna ser. Var beskrivande och inkludera sökordet.

3. På samma sätt som du bör tänka på hur du utformar rubriken, bör du göra detsamma med beskrivningen. Använd sökord och inkludera så mycket information som möjligt. Undvik däremot att vara överflödig med ordvalen. Informera om produktens egenskaper och fördelar.

4. Tänk på prissättningen. Likt titeln är priset ett av de första elementen som användarna ser. Finns det många konkurrenter som erbjuder samma produkt, kan det vara fördelaktigt att ligga bra till i pris.

5. Se till att ditt produktflöde är on-point. Inkludera så mycket information och data som möjligt. Rekommendationen är att inkludera:

  • Produkt-id
  • Titel
  • Beskrivning
  • Länk till produkt
  • Skick
  • Pris
  • Tillgänglighet
  • Bildlänk
  • Gtin-nummer
  • Varumärke
  • Google-produktkategori

Se till att ditt produktflöde är redo och optimerat när Google lanserar sin organiska Shopping-lista i Sverige!