kategoritexter

5 tips för att skriva sökmotoroptimerade kategoritexter

När du sökmotoroptimerar din webbutik är sidor som visar olika kategorier minst lika viktig som produktsidorna, om inte viktigare. Dina kategorisidor kan ha bredare sökord med större sökvolym än själva produkterna. I den här artikeln tänkte vi dela med oss av 5 tips för att skriva sökmotoroptimerade kategoritexter.

 

1. Uppdelning av kategoritext

Precis som produkttexter bör dina kategoritexter vara minst 300-500 ord långa. Det kan bli en väldigt lång text att ha ovanför produkterna. Därför rekommenderar vi att dela upp din kategoritext. Du kan använda en första paragraf på några rader, ovanför dina produkter och resterande av texten kan du ha under produkterna. 

Efter den lilla paragrafen ovanför produkterna kan du lägga in en länk som leder till fortsättningen av din kategoritext. På så vis hittar dina besökare enkelt till mer information om de vill läsa mer.

 

2. Använd rubriker och underrubriker

Som med all text är det enklare att läsa om den är uppdelad med rubriker och underrubriker. Använd en H1-rubrik och dela upp texten med H2-rubriker. Du kan också använda H3-rubriker om det är lämpligt.

 

3. Tänk på sökordsdensiteten

Ditt sökord för kategorisidan bör vara jämnt fördelat i din text. Ta med sökordet i din första paragraf (som är ovanför produkterna) och sedan i mitten och slutet av texten.

 

4. Kom ihåg att använda interna länkar

När du arbetar med sökmotoroptimering, oavsett om det är inom e-handeln eller inte, är det viktigt med interna länkar. Det är bra att alltid ta med en intern länk till startsidan på varje kategorisida och använd sökordet för startsidan som ankartext. Sedan kan du också med fördel ta med minst två andra interna länkar. Det kan vara länkar till andra kategorisidor eller till produkter. Du kan också länka till varumärken, om du har det i din webbutik.

 

5. Glöm inte att optimera bilder

Glöm inte bort att optimera dina bilder! Oftast har man inga bilder på kategorisidan eftersom det finns flera produkter med bilder. Däremot kan du lägga till en samlingsbild i brödtexten och optimera den. Tänk då på att använda ditt sökord i filnamnet till bilden samt alt-text.

 

Svårt att hitta tid för att skapa kategoritexter? 

Om du har gått igenom dina produkter och skapat sökmotoroptimerad text för dessa, är det kanske inte så lockande att skapa sökmotoroptimerade texter för alla kategorier också. Dessutom kanske inte tiden räcker till. Vi hjälper dig gärna att skapa texter till dina kategorier (och produkter också) när du inte har möjlighet. Kontakta oss på Norrlands Webbyrå för att veta mer.