Fem tips för att synliggöra din e-handel med hjälp av SEO

SEO-expertens tips kring hur du optimerar din e-handel med hjälp av SEO

SEO står för Search Engine Optimization och på svenska översätts det till Sökmotoroptimering. SEO betyder att man optimerar sin hemsida för att synas högt upp i sökmotorers sökresultat. Man kan dela in SEO i två delar, där den ena delen är att skapa innehåll på sin hemsida som svarar på vad målgruppen letar efter, samt att hemsidan följer dom tekniska kraven sökmotorer ställer.

I denna artikel har Alexander Öqvist, jurymedlem av Svenska SEO-priset och Search Analytics Manager på Danske Bank, delgett sina fem bästa tips kring hur du kan synliggöra din e-handel genom organiskt sök med hjälp av SEO.

Vi passade också på att fråga Alexander Öqvist om vad som är så spännande med juryarbetet a Svenska SEO-priset. Detta säger Alexander Öqvist om juryarbetet:

”Jag är otroligt tacksam för att få vara med i juryn till Svenska SEO-priset. För mig är det viktigt att lyfta fram SEO som en viktig kanal och framförallt lyfta fram e-handlare som utmärker sig inom SEO.”

Varför är SEO viktigt för din e-handel? 

För alla som driver verksamhet på nätet är SEO väldigt viktigt för att ta till vara på den organiska trafiken som finns. När man bygger en e-handel så gör man det för att besökare ska hitta dit och förhoppningsvis köpa ens produkter. För att Google ska kunna visa din hemsida i sökresultatet behöver Google besöka din hemsida vilket gör dom till en viktig besökare att optimera för. Bygger du en bra hemsida som syns högt upp i sökresultatet på dina viktigaste sökord kommer du att öka trafiken och förhoppningsvis även försäljningen till din e-handel.

1. Gör en sökordsanalys & bygg en bra sidstruktur

Börja med att ta reda på vad dina potentiella kunder letar efter för att kunna bygga upp kategorisidor och produktsidor baserat på din sökordsanalys. På dina sidor säkerställer du att du skriver unika sidtitlar, rubriker samt optimerar bilder och text utifrån vad sidan handlar om. Skriv även en unik och säljande metabeskrivning på alla sidor som gör att fler klickar in på just din sida.  

2. Kategorisidor & indexering

Bygg kategorisidor för dina produktkategorier så att du även kan synas på dessa och inte bara produktsidorna. Om du exempelvis har en e-handel för kläder kanske du behöver ha en kategorisida för vita sneakers där du listar alla dina vita sneakers. Säkerställ även att Google kan besöka och indexera alla dina kategorisidor och produktsidor så att dom inte är gömda bakom någon filtrering. Det kan du exempelvis kontrollera i Google Search Console.

3. Unikt och bra innehåll

För att du ska synas bra på Google behöver du ha bra och unikt innehåll. Börja med att ta fram unikt och bra innehåll till dina kategorisidor och säkerställ sedan att du har unika produkttexter. Tänk också på att bra innehåll innefattar även bilder, videos och andra visuella komponenter på en hemsida. Fundera därför på vad dina besökare och kunder är intresserade av när dom besöker en specifik sida.

4. Mobilanpassad hemsida & Pagespeed

Idag är det en hygienfaktor att ha en mobilanpassad hemsida eftersom mer och mer trafik kommer från mobila enheter. Dessutom tittar Google sedan en tid tillbaka på den mobila versionen av en hemsida först och baserar rankingen efter det. Säkerställ därför att din hemsida fungerar bra på mobila enheter och att laddningstiden är så kort som möjligt. Dels för att öka möjligheterna till bättre ranking och även bättre konverteringsgrad.

5. Ompekningar av gamla produkter

Brukar du ta bort produkter som säljer slut eller utgår ur sortimentet? Då bör du tänka om och fundera på om du kan peka om dessa produkter till någon annan snarlik produkt eller kategorisida istället. Dels tar du vara på trafiken bättre men också potentiell länkkraft som du kan ha fått till gamla produktsidor. Försök därför alltid om möjligt peka om gamla produktsidor med 301 redirect till snarlik produkt eller kategorisida för att ta tillvara på länkkraften.

Hoppas att dessa tips kring hur du kan optimera din e-handel med hjälp av SEO var till hjälp.

Om Alexander Öqvist
Search & Analytics Manager på Danske Bank
Alexander arbetar som Search & Analytics Manager på Danske Bank. Alexander har arbetat med SEO & Web i drygt 10 år och har ett stort intresse i ämnet.