Enligt Postnord så syns ingen generell ökning för svensk e-handel just nu, vilket tyvärr innebär att vissa e-handlare har det riktigt tufft samtidigt som andra som Coop Online och Mat.se går på högvarv.

Det finns naturligtvis i grunden ingenting positivt med det coronavirus som påverkar oss alla på så många sätt, såväl privat som professionellt.

Men: jag tror att allt som händer just nu kommer snabba på den digitalisering, som redan pågår. Och snabba på tillväxten av svensk e-handel generellt som 2019 uppgick till 13 %.

Tidigare händelser i världen som liknar den vi har nu, som när sars drabbade Sydkorea för ett antal år sedan och konsumenterna började handla sin mat online, visar på att de beteendeförändringar som sker blir permanenta och att konsumenterna i Sydkorea inte gick tillbaka till att handla i butik, när de väl vant sig vid att handla på nätet.

På ett liknande sätt går just nu matförsäljningen online för högtryck och Apotea och Meds meddelar att de fått en tillströmning av äldre kunder, som sannolikt kommer fortsätta att handla sina apoteksvaror på nätet även när coronaviruset klingar av.

Två saker du kan göra nu

För dig som driver ett e-handelsföretag med vikande försäljning just nu är det ju en klen tröst, men jag ser två saker som många företag, såväl enmansföretag som flermansföretag, skulle kunna göra just nu: framtidsutveckla dig själv, dina anställda och ditt företag och snabba på din digitalisering.

När det gäller att framtidsutveckla dig själv, dina anställda och ditt företag, så kan ju en idé vara att låta alla anställda ta del av online-kurser i till exempel Google Analytics, Google Tag Manager och Google Shopping (som enligt podden Ehandelstrender blivit viktigare än Google Ads för e-handlare). Eller skapa nytt innehåll för webbsidan eller webbutiken, något som brukar vara svårt att hinna med när verksamheten rullar på i normal takt. Eller gå en kostnadsfri kurs hos Digitalakademin, som Google driver med Almi.
Allt om Google Analytics (Google.com)
Allt om Google Tag Manager (Per Pettersson)
Google Shopping (Google.com)
Digitalakademin

Det finns även massor av andra bra resurser som till exempel poddar hos Spotify, ljudböcker hos Storytel och instruktionsfilmer på YouTube, några exempel:
Ehandelstrender (podden om e-handel)
Sökpodden (grym podd om hur du lyckas på Google och på Facebook)
Att leda digital transformation (ljudbok om digitalisering och konkurrenskraft)
Sälj mer på nätet – utan att köpa mer reklam (ljudbok om content marketing och SEO)
Brian Dean på YouTube (om allt från SEO till att lyckas på YouTube)
Moz på YouTube (SEO)

Plus naturligtvis tryckta böcker som nyligen utgivna Contenthandboken av Pontus Staunstrup och SEO-boken Guldläge på nätet av Magnus Bråth och Michael Wahlgren.

En annan sak du ska värdera är att starta din egen webbutik, om du inte redan har en. Det finns mängder av bra material på nätet du kan fördjupa sig i, till exempel allt innehåll som Shopify tillhandahåller om att sälja online och att starta sin egen onlinebutik och guiden Starta webbutik av e-handelsbyrån Klota.

Två saker du bör undvika att göra nu

Samtidigt som det är en bra idé att kompetensutveckla och skynda på din egen och ditt företags digitalisering, så finns det ett par saker du absolut bör undvika.

  1. Undvik att försöka tjäna kortsiktiga pengar på människors oro genom att köpa billigt och sälja varor, som handsprit, väldigt dyrt. Det skapar ingenting positivt för dig och ditt företag över tid (förutom att det är förkastligt i sig). Försök att bidra istället, som till exempel väskbolaget Sandqvist, som nu startat en insamling där du kan donera handsprit till behövande sjukhus.
  2. Undvik att skoja med folks oro och till exempel använda en rabattkod i din webbutik med namn som ”Corona” eller ”Covid-19”. Förutom att det inte är roligt, så är det en mycket dålig idé att förminska den oro som dina kunder känner inför den ovissa situation vi alla står inför.

Så: kompetensutveckla och digitalisera mera! Och ta hand om varann i dessa tuffa tider.