
Jag skrev en artikel om Temu tidigt i deras resa här på e-handelstips. Med den här artikeln vill jag följa upp Temu i takt med att de fortsätter sin explosiva framfart på e-handelsmarknaden.
På mindre än tre år har plattformen vuxit från en okänd utmanare till ett globalt fenomen med hundratals miljoner användare. Bara under 2024 uppskattas Temu ha sålt varor för närmare 71 miljarder USD (cirka 770 miljarder kronor), en enorm ökning från runt 18 miljarder USD året innan, enligt tredjepartsstatistik. Den här fyrdubblingen på ett enda år saknar motstycke i branschen.
Appen har nu över 416 miljoner månatligt aktiva användare globalt och passerade totalt 1 miljard nedladdningar redan i mitten av 2025. I Europa använder cirka 142 miljoner människor Temu varje månad, och i USA runt 134 miljoner – vilket motsvarar nästan 39 % av hela den amerikanska befolkningen. Temu är världens snabbast växande e-handelsplattform. Få, om ens någon, har lyckats att värva över 200 miljoner nya användare internationellt på ett enda år. Endast TikTok har lyckats med det tidigare – men TikTok var inte ens i närheten av Temus omsättning.
Temus försäljning (GMV) ökade från cirka 18 miljarder USD 2023 till runt 70,8 miljarder USD 2024 – en explosiv tillväxt. Bolaget hanterade över 400 miljoner kundorder redan 2023 och fortsätter att växa snabbt. Eftersom PDD Holdings inte redovisar Temus intäkter separat i sina finansiella rapporter kan siffrorna vara både högre eller lägre. Under 2025 verkar tillväxttakten ha bromsat något och intäkterna väntas landa någonstans mellan 85 och 100 miljarder USD för året enligt branschbedömningar, delvis drivet av en globalt försvagad ekonomi, vilket gynnar aktörer som Temu med lågprisprofil.
En affärsmodell med minimala avgifter och maximal volym
Temus raketartade framgång bygger på en okonventionell affärsmodell.
Till skillnad från etablerade marknadsplatser som Amazon eller AliExpress, som ofta tar 15–30 % i provision och olika avgifter från säljare, tar Temu bara omkring 2–5 % per försäljning. Det finns inga listningsavgifter eller medlemskap, vilket gör Temu till en lågkostnadskanal för tillväxt för säljarna. För handlarna innebär det att de behåller nästan hela intäkten, jämfört med att potentiellt förlora cirka en tredjedel till plattformsavgifter hos konkurrerande aktörer.
Man bör också ha i åtanke att ungefär 30 % av Temus sortiment, grovt räknat, överlappar med produkter som finns på andra e-handelsplattformar eller till och med i fysiska butiker i Norden och Sverige. Med andra ord, exakt samma produkt kan säljas på Temu som i en svensk nätbutik eller butik. Varor för runt 100 miljarder kronor importeras varje år från Kina och många av dessa leverantörer väljer att sälja sina produkter via olika digitala plattformar direkt till slutkund världen över.
Men varför riskera att konkurrera med sina återförsäljare?
Svaret är att många tillverkare saknar exklusivitet och har tusentals återförsäljare globalt. Genom att sälja direkt via plattformar som Temu kan producenter och handlare nå nya marknader och målgrupper och ironiskt nog tjäna mer pengar utan att höja priserna. Det beror på att de kan multiplicera volymerna samtidigt som slutpriset sänks genom att ta bort återförsäljarens marginal mellan kund och tillverkare. I läroböcker kallas detta ofta för att integrera framåt i värdekedjan.
Nästa fråga som är värd att förstå är hur Temu kan ta så lite betalt. Svaret ligger i skalfördelar och en modell som skapar en mer strömlinjeformad och responsiv leveranskedja. Temu tar i praktiken bort onödiga kostnader som uppstår i flera lager av mellanhänder. Ursprungligen krävdes att alla säljare (de flesta baserade i Kina) skickade sina varor i bulk till Temus lager, där plattformen tog över listning, marknadsföring, orderhantering, frakt och kundservice. Genom att låta leverantörer lista produkter till låga priser har Temu kunnat erbjuda konsumenter chocklåga priser, ofta 30–50 % billigare än motsvarande produkt på Amazon, samtidigt som säljarna lockas av nästintill obefintliga avgifter.
Idag arbetar många säljare på Temu med eget lager på plattformen och distributionen sker via ett komplext logistiknätverk. Därifrån använder Temu egen distribution eller kontrakterar olika partners för att skicka varor. Tack vare extrema volymer har Temu stora skalfördelar, som att de fyller lastutrymmen på befintliga passagerarflyg eller fartyg själva och kan därmed hålla fraktkostnaderna låga för kunderna samtidigt som distributionskostnader pressas. Det leder ibland till missförstånd kring miljöaspekten av logistiken. Eftersom leveranser ofta går fullastade kan utfallet i vissa fall bli mer miljöeffektivt, för att använda ”full buss-analogin”: En full buss släpper bara marginellt ut mer än en nästan tom, men transporterar betydligt fler människor. Motargumentet är att låga priser kan leda till överkonsumtion, tänk ”Gekås Ullared-effekten” i Sverige. Och även om ”bussen” är helt full av olika skäl, kan ett enda kontrakt och en plattform koncentrera volymer nog för att ändå låsa upp betydligt större volymrabatter.
Den här strategin har också finansierats av Temus djupa fickor. I USA gjorde Temu en spektakulär entré med en Super Bowl-reklam 2023 som uppmanade folk att ”shoppa som en miljardär”. Den typen av aggressiv marknadsföring, kombinerad med virala kampanjer som t.ex. ”bjud in en vän och få gratis saker” eller ”snurra hjulet och vinn 1 000 kr”, har gett resultat. Användare tillbringar i snitt över 20 minuter per dag i Temu-appen – dubbelt så länge som på Amazon eller eBay.
Kort sagt har Temu förändrat spelplanen genom att kombinera extremt låga priser för konsumenter med ett mycket fördelaktigt upplägg för handlare, möjliggjort av plattformens skala. En viktig fördel med att ha en app är möjligheten att skicka pushnotiser och kommunicera direkt med användarna. Högt app-engagemang sänker Temus kundanskaffningskostnader, eftersom de inte behöver köpa trafik i samma utsträckning. Det är en klassisk marknadsplatsfördel och en dröm för många små handlare att få frekventa appbesök, även med ett relativt begränsat sortiment. Något som är lättare att åstadkomma med ett ”long tail” sortiment.
Temu tjänar också pengar på volym och på ”pengarna i sig”. Tänk betalprocessorer där man håller enorma summor som kan sättas i arbete eller åtminstone generera ränta. Deras teknikkostnader har dessutom varit relativt låga eftersom de i praktiken kunnat ”white-labela” systerbolagets plattform (Pinduoduo), justera funktionalitet och lägga till nya features. I dag är det betydligt billigare att bygga nya funktioner än tidigare, och mycket går att bygga med Generativ AI. Jag är övertygad om att Temu gör detta (även om jag saknar verifierad källa), särskilt eftersom att Nvidia samt till och med Shopify säger att de bygger allt eller så mycket som möjligt med AI och inte anställer nya utvecklare om det inte finns ett starkt affärsskäl till varför det inte kan lösas med befintlig personal och GenAI. Med sina enorma volymer kan Temu dessutom dela intäkter med partners, få kickbacks på betalningar, logistik, supporttjänster med mera. Många små bäckar gör en stor å.
En annan skillnad jämfört med Amazon är trafiken. På Amazon, Etsy och liknande plattformar betalar du extra för att driva trafik till dina produkter och listningar. Så fungerar det inte på Temu. Där kan du hamna högst upp i sökresultaten på två sätt, antingen genom att ha lägsta pris i din nisch, produkt eller kategori, eller genom att ha hög kvalitet vilket idag avgörs av många starka produktrecensioner. Det innebär att säljares marknadsföringskostnader är lägre på Temu och inte behöver bakas in i marginalen. Och ja, då kan priserna sjunka ännu mer. Tillverkare gynnas också av stor produktionsskala då de i stället för små batcher och frekventa omställningar kan mindre producenter köra större volymer och uppnå bättre lönsamhet. En win-win för säljaren och Temu.
Smart logistik – från Kina till lokal leverans på dagar
En nyckel till Temus framgång är smart logistik. Inledningsvis skickades i princip alla varor från Kina direkt till kunder världen över. Tack vare PDD Holdings enorma nätverk av tillverkare och fraktpartners kunde Temu erbjuda fri internationell frakt och fria returer, vilket är ganska unikt i branschen. Ordrar delades ofta upp i flera paket för att leverera delar av beställningen så snabbt som möjligt, ett kreativt sätt att förbättra kundupplevelsen trots långa avstånd. Temu lyckades leverera de flesta varor inom 5–8 arbetsdagar, även från andra sidan jorden vilket är imponerande i sig.
När Temus volymer exploderade krävdes ytterligare optimering. Bolagets logistikpartners har investerat i modern lagerteknik och automation för att hantera miljontals ordrar på kort tid. Uppgifter tyder på att Temu använder robotar för sortering och packning i vissa anläggningar, vilket resulterar i en felfrekvens på endast cirka 0,4 % (99,6 % precision). Automatiserade sorteringssystem kan hantera över 3 000 ordrar per timme i vissa lager och autonoma AGV-robotar sköter interntransport av större gods. Genom att integrera globala spårningssystem (t.ex. 17TRACK) kan Temu följa leveranser i realtid för över 2 000+ transportörer och proaktivt hantera förseningar. Denna teknikdrivna logistikmaskin ger Temu en operativ effektivitet som är svår för konkurrenter att matcha.
Detta sätter sannolikt press på Amazon, som har sagt att de inom 10 år siktar på att i princip automatisera allt manuellt arbete i sina 700+ lager och inom logistiken. De har till och med lanserat en självkörande buss i Las Vegas utan varken ratt eller förarsäte, gratis för passagerare och en liten försmak av framtidens logistik. Du kan vara säker på att Temu kommer att följa liknande spår, vilket ytterligare sänker logistikkostnaderna, även för mindre handlare, något som ger visst hopp om generellt billigare leveranser.
En annan dimension av Temus logistikframgång är skala och samordning. Genom att konsolidera enorma mängder paket och förhandla direkt med post- och kurirnätverk håller Temu fraktkostnaderna nere. Även returer hanteras smart, kunder får ofta fria returer upp till 90 dagar. Volymerna hjälper post- och kurirbolag att optimera sin distribution och nätverksbelastning, en win-win för båda parter.
Lokal expansion och blixtsnabb leverans
Genom partnerskap med nationella logistikaktörer och lokala lager satsar Temu på snabbare leveranser och bättre stöd för handlare i varje region.
Under 2024 tog Temu ett strategiskt steg närmare kunderna genom att börja etablera lokala lager och ta in inhemska handlare på plattformen. I mars 2024 bjöd Temu in USA-baserade e-handlare för första gången och öppnade kort därefter även för europeiska säljare, ett tydligt skifte från Temus ursprungliga modell där man enbart arbetade med kinesiska leverantörer. Drivkraften bakom förändringen var till stor del logistisk. Genom att skicka från lokala lager kan leveranstiderna kortas drastiskt. I USA spelade även nya tullregler in. Under 2025 skärpte USA sitt de minimis-regelverk för tullfri import, vilket gjorde direktleveranser från Kina mindre hållbara.
Resultaten av detta ”Local Seller Program” kom snabbt. I slutet av 2024 hade Temu möjliggjort lokal fulfillment genom partnerskap med lokala logistikbolag och öppnat plattformen för lokala säljare i flera EU-länder, däribland Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Österrike och Nederländerna. Man öppnade europeiska kontor (t.ex. Dublin för EU-marknaden) och tecknade avtal med stora aktörer som DHL och nationella postoperatörer. Temu uppger att man under 2025 siktar på att 80 % av all försäljning i Europa ska levereras från lokalt lager med inrikes eller regional distribution. Ett konkret exempel är Frankrike, där Temu ingick ett strategiskt partnerskap med La Postes paketdivision Colissimo hösten 2025 för att ge franska handlare sömlös inhemsk logistik och supersnabb leverans direkt till konsument. Colissimo står för både lagerhållning och distribution, vilket möjliggör leverans inom 1–2 dagar nationellt och till och med samma dag i Paris.
På liknande sätt har Temu öppnat lokala säljarplattformar i Japan, Kanada, Australien och andra marknader, där inhemska företag kan sälja via Temu med lokalt lager. För konsumenterna innebär denna lokalisering att Temu nu kan kombinera låga priser med betydligt snabbare leveranser. Kunder slipper dessutom krångel med importavgifter och långa tullprocesser när varor skickas inrikes eller inom EU, vilket är musik i öronen för brittiska handlare. För lokala säljare öppnar Temu dörren till en enorm kundbas utan att de behöver konkurrera med långa leveranstider, alla tävlar på mer lika logistiska villkor.
Faktum är att Temu har förbättrat sitt rykte genom detta drag. Plattformen har ibland kritiserats för att uppmuntra överkonsumtion av billiga prylar och för att kinesiska säljare varit slarviga med tulldeklarationer. Genom att involvera seriösa europeiska och amerikanska företag adresseras nu kvalitets- och regelefterlevnadsfrågor tydligare.
Att integrera lokal logistik globalt är ingen enkel uppgift. Temu måste balansera två modeller parallellt. Den ursprungliga, helhanterade Kina-till-världen-modellen och en ny ”Amazon-liknande” marknadsplatsmodell, fast till lägre priser – där externa säljare sköter eget lager och frakt. Andra som Wish och AliExpress har försökt detta tidigare med begränsad framgång. Men Temu har momentum och kapital att göra ett seriöst försök. Genom att utnyttja befintlig infrastruktur (t.ex. att många kinesiska Amazon-säljare redan har lager i USA/EU som nu kan användas även för Temu) har plattformen snabbt fyllt sitt lokala sortiment. Tidiga rapporter visar stark anslutning från handlare; i Japan anslöt sig många inhemska säljare när Temu öppnade där 2025, lockade av nollavgifter och plattformens räckvidd. I Schweiz öppnade Temu för lokala företag hösten 2025, med liknande initiativ på väg på andra håll. Temu uppger nu att de är aktiva i över 90 länder. Ambitionen är tydlig, att bli en verkligt global marknadsplats där varor kan säljas från och till varje hörn av världen.
Trafiken i Norden är massiv. Bara under Black Friday uppskattas över 700 000 paket ha skickats i Sverige. En vän i norra Norge testade Temu och såg Temu-paket på verandor längs hela gatan när han gick ut för att hämta sitt eget, vilket kan ses som ett tecken på att Temu inte bara är en shoppingsajt, utan ett nytt fenomen.
Innovation och framtidsutsikter
Temus resa hittills är i praktiken en fallstudie i innovation och aggressiv utrullningsstrategi. De har utmanat e-handelsjättar genom att tänja på gränserna för pris, leverans och till och med hur produkter utvecklas. Plattformen fortsätter att lansera funktioner för att behålla och engagera kunder, såsom spelifierade ”Lucky Draws”, dagliga flashreor, AI-drivna köprekommendationer och sociala delningskampanjer, är numera standard i Temu-appen.
Den genomsnittliga användaren öppnar appen flera gånger per dag för att kolla nya deals eller spela minispel för rabatter, eller för att de agerar på någon av de många pushnotiserna. På sikt kan Temu använda AI ännu mer för personliga rekommendationer och förbättrad sökfunktion, områden där konkurrenter som Amazon redan investerar tungt. Amazon har försökt svara genom att lansera ett lågprissegment med endast 10 % avgift, fortfarande dyrare än Temu, men betydligt billigare än Amazons vanliga modell.
En intressant aspekt är effekten på konkurrenterna. Amazon har tydligt ökat sitt fokus på kostnadseffektivitet och snabbhet och investerar miljarder i automatiserade lager och robotleveranser, delvis som svar på lågprishotet från Temu och Shein. I Kina ses Pinduoduo som en innovationsmotor där rivaler som Alibaba har lanserat initiativ för att koppla kinesiska tillverkare mer direkt till globala konsumenter, samtidigt som logistikaktörer driver på för allt mer avancerad automation. För konsumenterna har Temu höjt ribban, fri frakt och fria returer, ständiga megareor och leverans på några dagar är en tuff kombination som pressar hela branschen. När robotiserade lager och elektriska leveransflottor skalar upp tenderar distributionskostnader gå mot noll. I Norge är 98 % av alla nybilsförsäljningar eldrivna, och till och med kollektivtrafikens båtar i bl a Oslo går på el. Nästa steg är autonomi. I Göteborg trafikerar redan självkörande buss (för närvarande övervakad av förare), med planer på att ta bort föraren helt till våren 2026. Projektet kostar ”bara” runt 20 miljoner kronor, mindre än vad vissa svenska webbplatser kostat att bygga och syftar till att automatisera ett helt yrke. Apotea använder redan autonoma fordon i sina svenska lager, för att nämna ett annat exempel.
Utmaningar kvarstår. Temu har ännu inte bevisat att modellen är långsiktigt lönsam. I många marknader är man sannolikt förlustdrivande idag för att vinna kunder. Frågor kring produktkvalitet och hållbarhet finns kvar. Den ultrabilliga shoppinghysterin kritiseras för att spä på slit-och-släng-kulturen, även om debatten sällan berör personligt ansvar eller hur extremt låga priser kan öppna möjligheter för till exempel låginkomsttagare.
Temu verkar medvetna om detta och har aviserat gröna initiativ som t.ex. klimatkompensation och eldrivna leveransfordon i partnerskap som det med La Poste. På längre sikt kan vi förvänta oss att Temu justerar sin modell och att provisionerna höjs när en tillräckligt lojal bas av kunder och säljare är på plats. Annonser eller andra pay-to-play-lösningar kan också dyka upp.
Just nu råder det dock ingen tvekan om att Temu är e-handelns nya supernova. Kombinationen av smart logistik, massiv skala, innovativ affärsdesign och aggressiv expansion har gjort Temu till en aktör i Wall Street-klass att räkna med. Att ”shoppa som en miljardär” till små priser med billig frakt och ett galet brett sortiment tilltalar uppenbarligen massorna. Och ja, det går att hitta kvalitet på Temu! Om Temu fortsätter på inslagen väg med lokala lager fulla av fynd och robotar som susar runt och packar våra ordrar kan tröskeln för global e-handel sänkas för gott. På rekordtid har Temu visat vad som är möjligt och har tvingat en hel bransch att tänka om.
Nästa kapitel i den här osannolika historien kommer att bli minst lika spännande att följa.
Några referenser
https://fitsmallbusiness.com/how-to-sell-on-temu/#:~:text=,Our%20top%20picks%20for%20the
https://backlinko.com/temu-stats
https://procurementmag.com/news/temu-la-poste-french-logistics-partnership

