Temu – shoppa som en miljardär!

I denna djupgående artikel tittar jag närmare på Temu som fått mycket uppmärksamhet för sin reklam “Shopping like a billionaire”. Mycket närmare. Denna artikel ingår i en serie om DCO-trender från Zhipster. DCO står för Delivery Check-out och finns i många e-handlares kassor och rör leveransen samt påverkar både kundupplevelse, konverterings- samt returgrad. Detta är även den mest omfattande artikeln som släppts om Temu på svenska hittills. Detta då Temu endast funnits i drygt ett år. – och är redan världens snabbast växande e-handel. Temu har växt från 0 till osannolika 30 miljarder kronor på tio månader. Läs den minst sagt osannolika storyn här.

Detta är Temu

Temu är en marknadsplats från USA, Boston, och som grundades i september 2022 av Pinduoduo’s ägarbolag PDD Holding. Temu är Nasdaq-noterade med huvudkontor i Shanghai och de finns i flertalet länder i EU, Sverige, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Nederländerna & UK med flera. Totalt finns Temu i snart 50 länder och det finns en planerad expansion. Bara i september i år lanserade de i 10 nya länder.

Ett år efter lanseringen har Pinduoduos globala e-handelsföretag Temu återigen bevisat den oerhörda attraktionskraften med låga priser, vilket kan bryta igenom hinder som avstånd, konsumtionsvanor med mera. På världens största konsumtionsmarknad, USA, nådde Temus omsättning i september nästan upp till SHEINs, som har varit i drift i över ett decennium. Över 9 procent av alla amerikaner har redan handlat på Temu.

Genom att bjuda in befintliga användare att rekrytera nya användare, kan användarna tjäna pengar och få stora rabattkuponger och gratis produkter vilket ytterligare minskar kostnaderna för att skaffa nya användare.

Dessa tillväxtmetoder har varit effektiva och har enligt Latepost låtit Temu få 200 miljoner nedladdade app-användare i Europa och USA på bara ett år. Före Temu var TikTok det enda kinesiska internetföretaget som gick internationellt och fick över hundra miljoner nya användare på ett år. Så detta är historiskt.

Med stöd av omfattande reklam och billiga produkter började Temu sin otroliga expansion redan första månaden

Som marknadsplats är Temu likt Shein, Walmart, Wish, AliExpress. De satsar främst på ett brett utbud och väldigt låga priser. Affärsiden är att erbjuda grossistpriser på miljontals varor direkt till slutkund. Utöver detta erbjuder de även rabatter, fria frakter och fria returer vilket gjort dem extremt populära på kort tid. De satsar även stort på väldigt offensiv marknadsföring på främst Meta och Google men även på social e-handel med influencers, främst på plattformarna TikTok och Youtube., En annan del av deras strategi är satsningen på gamification. Tidigt under 2023 hade Temu planerat en global försäljningsmål på 16 miljarder USD för hela året. Men låt oss inte gå händelserna i förväg.

Ett exempel på vad Temu erbjuder är till exempel gratis expressleverans på skrymmande artiklar av olika vikt och storlek med fri frakt till Sverige. Leveranstiden är ofta inom 1 vecka. En kund i Sverige fick 17 varor levererade, allt i ett enda paket på bara 3 dagar med fri frakt. Hur är det möjligt? Det låter som en logistisk omöjlighet. Just i detta fallet var det nog lite tur och att artiklarna inte vägde så mycket. Men ändå otroligt. Men i denna artikeln kommer jag att kasta ljus över det mesta kring Temu och även dess leveranser.

Jag testa själv på Temus hemsida att lägga till en fåtölj, en lövblås, en lång kratta, en julgran och andra blandade saker i varukorgen. Jag valde vad jag tror är svåraste ur ett leveransperspektiv. Fri frakt erbjuds över 15 USD och jag får 50 kr at handla för i fraktkredit vid sen leverans. Om vikten överskrider transportörernas gränsvärden som i mitt exempel, kan leveransen komma att delas upp i flera paket.

Expressleverans innefattar fri frakt. Temu skiljer sig här från andra genom att de erbjuder både fri frakt och returer internationellt till kunder, vilket möjliggörs av ägarbolaget PDD Holdings omfattande nätverk av leverantörer och fraktpartners. De har i och med detta ett stort och effektivt logistiknätverk vilket är väldigt viktigt, eftersom problem med leverans- och distributionsnätverk ses som en stor anledning till att Alibaba och Wishs misslyckades med att slå igenom fullt ut på till exempel den västerländska marknaden.

Ibland delas leveransen från Temu upp i flera paket. Temu gör ibland delleveranser för att hjälpa dig att ta emot vissa varor från din beställning snabbare. Medan de flesta artiklar hanteras inom 1-3 dagar, kan vissa artiklar ta längre tid av olika anledningar, till exempel att varan finns i olika lager.

En beställning som görs kan också delas upp i två eller flera paket om den totala sammanlagda vikten överstiger postbudens viktgränser. Även returer kan göras i flera olika paket där den första är gratis. En anledning till att kunderna ibland gör returerna i flera olika omgångar är att Temu erbjuder fria returer i upp till 90 dagar. En annan anledning är att det ibland kan vara stor skillnad i leveranstid på olika paket, ibland kan det skilja flera veckor ifrån att du får första delleveransen av din order till att du fått hela din order levererad.

Temus mest innovativa och effektiva strategi är troligen också den mest omtalade och uppseendeväckande. Temu använder en omvänd tillverkningsmodell som förmedlar kundfeedback direkt till tillverkare i realtid. Vad betyder det undrar du kanske? Jo, från början visar de bara bilder med produkter tillgängliga i mindre kvantiteter som erbjuds på marknadsplatsen, och om dessa produkter börjar få hög efterfrågan så lyfts dessa fram och även med flera varianter. Detta, medan andra produkter som inte sälja alls ersätts. I realiteten innebär detta att Temu och säljarna även kan marknadsföra produkter som inte finns ännu, utan de tillverkas först efter lagd order i shoppen on demand. De tillverkas alltså först efter att de är sålda.

Temu och säljarna marknadsför ibland produkter som inte finns ännu

Temu menar på att detta ger dem en miljömässig effektivitet eftersom produktlagret är anpassat till kundbehov i realtid och då även att produkter som inte efterfrågas alls ej behöver tillverkas. i onödan. Dessutom kan ett mycket större antal produkter erbjudas än med traditionella detaljhandelsstrategier.. Och då menar de mycket större antal produkter. Med denna metod kunde konkurrenten SHEIN lansera 150 000 nya varor år 2020, vilket överträffade konkurrenterna med råge. När det gäller Temu och miljön så trädkompenserar de även C2O-utsläpp. Inne på Temus sida så såg jag att de har planterat över 2 miljoner träd för att miljökompensera. Vad detta innebär i netto-effekt för miljön har jag inte hittat någon data kring. Detta då Temu inte särredovisar sina siffror i ägarbolagets rapport.

Temu kopplar samman kunder direkt med kostnadseffektiva producenter, vilket är en av anledningarna som möjliggör konkurrenskraftiga priser på varorna. Men det är inte bara låga priser, det är även rabatter, samt den fri frakten och fria returer som är det mest centrala i Temus popularitet. En annan anledning till de låga priserna är att Temu “köper marknadsandelar” dels genom att sälja varor till ett extremt lågt pris där de kanske inte alltid går vinst, samt genom att överinvestera i e-handelsteknik samt marknadsföring och internationalisering, så kan de växa i volym med större förluster för att senare dra ned på dessa kostnader och förbättra marginalerna. Mer om dessa siffror inom kort.

Genom att eliminera flera mellanhänder och leverera direkt från fabrikerna till konsumenterna kan kunderna dra nytta av grossistpriser från inköpskällan. Ett sätt för Temu att hålla kvaliten lite högre är att de har krav på en viss omsättning för sina säljare på marknadsplatsen inom en viss tid. Om säljaren inte når upp till en viss volym så stängs de helt enkelt av från plattformen. De måste även sätta en viss summa i deposition som Temu kan ta av om de inte skulle leverera den utlovade varan.

Temu arbetar med att skapa virala kampanjer där värdet för användaren är väldigt stort. Ni som använt Temu eller surfar mycket i sociala medier har säkert sett Temus omtalade kampanj “Shopping like a billionaire”. Här är även en bild från sajten på 100-dollarsedeln som de också hade med som en kampanj för att locka besökarna att börja handla. Ett extremt generöst välkomsterbjudande på en sida som har extremt låga priser och fri frakt. Därav uttrycket “Shopping like a billionaire, då du känner dig rik när du kanske kan handla 10-15 artiklar för en tusenlapp.

Temu har inte traditionell dropshipping på sin plattform. Temu kopplar ihop konsumenter med miljontals försäljare, tillverkare och varumärken runt om i Sverige och världen. Moderbolaget PDD Holdings har byggt ett nätverk av tillverkare, logistik, och fulfillment-möjligheter, och dessa supportar den underliggande affären. De säljer endast på webbplatsen eller via Temu-appen. De flesta produkterna skickas från lager i kina och fabriker. Temus säljare är oberoende företag som säljer via plattformen. Temu använder 90 000 leverantörer för att tillhandahålla över 1 miljon SKU:er. 55 procent av leverantörerna säljer också på Pinduoduo, Duoduo Maicai och på Amazon.

Efter kapacitetsproblemen i lagren som följde efter Temus Super Bowl-reklamer, utökade de enligt Latepost till hela 26 lager. Temu använde tidigare hälften av sina paket genom J&T, men med den kraftigt ökade ordervolymen utökade Temu till 20 logistiktjänsteleverantörer, och J&T:s andel har nu minskat till ca 10 procent.

Innan Super Bowl-satsningen i februari spenderade Temu 100-150 miljoner USD per månad på marknadsföring. Super Bowl-marknadsföringen gav Temu en explosiv tillväxt, med en 45 procent ökning av nedladdningar av appen, och deras satsningar ökade ytterligare.

Efter maj i år började Temu att köpa mer trafik från andra stora källor utöver Google och Meta, inklusive Twitter, Snapchat, Instagram och Line, vilket fortsatte att stödja Temus tillväxt.

Säljarna på Temu har egna produktlistningar inne på Temu. I exemplet är jag inne på Vcotik från Schenzen i Kina. Översättningarna är helt automatiska på siten. Lite ironiskt står det att engelskan kan vara fel, fast det står på svenska utan fel

Temu använder Generativ AI

Temu använder sig av Generativ AI bland annat för att skapa modeller på plagg. Tidigare löste de detta genom att “kapa bort ansikten” på bilderna men nu har AI-bilder blivit så bra och realistiska så de har med även hela bilder på modeller och visar även ansikten. Det går idag att skapa så realistiska bilder med bland annat Midjourney och DALL-E 3 så att det inte längre går att se skillnad på om det är verkligt eller dator-genererat. De använder även AI för att skapa produktbilderna i många fall. I de fallen så är allt ibland AI och när de ser hög efterfrågan på något så byggs det ibland lager.

Temu använder sig av AI även för att byta ut plagg på sina AI-modellbilder och kan på så sätt visa upp t ex många olika färger och även för att visa olika produktvarianter på AI-modellerna. Den här tekniken går att använda även på riktiga modeller såklar.t med till exempel Adobes AI för bilder.

Temu använder högst troligt sig även av en AI-driven marknadsföringsstrategi. Temus moderföretag som verkar i Kina, Pinduoduo, är kända för sitt AI-drivna rekommendationssystem. Det är troligt att Temu använder sig av liknande AI-algoritmer, som bygger på användarnas surf- och köphistorik för att ge personliga rekommendationer. Detta är en praxis som även Amazon använder. När det gäller säljarna på Temu så använder sig många av dessa av till exempel Chat GPT och även moduler som kan integreras som en plug-in och användas direkt i webbläsaren.

Temu lanserar AI-Verktyg för säljare

Temu introducerar sitt nya AI-baserade verktyg, “Temu AI Review Analysis & Download”, som är designat speciellt för Temus säljare och kan integreras med webbläsaren Chrome. Detta innovativa verktyg använder artificiell intelligens för att analysera kundrecensioner i detalj. Genom att extrahera insikter och feedback från köpare, hjälper verktyget säljare att förbättra sina produkter och fatta smartare beslut. Egenskaper i verktyget innefattar

  • Djupgående Analys: Verktyget granskar recensioner för att ge säljare en klar bild av vad konsumenterna tycker om deras produkter.
  • Jämförelsefunktion: Säljare kan jämföra recensioner av sina produkter med konkurrenters, vilket ger en djupare förståelse för marknaden.
  • Nyckelordssökning: Sök och ladda ner recensioner som innehåller specifika nyckelord. Detta gör det enklare att samla relevant feedback.
  • Enkel Användning: Verktyget är användarvänligt och ger snabba, precisa resultat och värdefulla insikter som kan vara svåra att få via andra metoder.

Användningen:

Användare och kunder på Temu kan enkelt ange detaljer om en produkt och aktivera AI kommentarsanalysfunktionen. Inom några minuter får de tillgång till en omfattande analys som inkluderar konsumentdemografi, vanliga teman i recensioner och insikter i köpmotivation.

Detta verktyg representerar en betydande framsteg för Temusäljare och är mycket tidsbesparande, som nu kan förstå sina kunder och deras feedback på ett enklare, snabbare och mer meningsfullt sätt.

Denna marknadsplats har tagit kundreviews till nästa nivå. I bildexemplet här har det uppenbart populära armbandet fått nästan 28 000 recensioner med ett snittbetyg på 4,7 i rating. En omåttlig populär butik på Temu. Detta armbandet kostar ca 10 kr.

Det är inte ovanligt med över 75 000 eller till och med över 90 000 referenser på sajten. Jag vågar nästan påstå att många av dessa är AI-genererade efter att ha titta in på dessa lite mer noggrant. Mig lurar man inte så lätt. Dock är självklart inte alla reviews AI-genererade och många reviews är helt utan kommentarer med bara en stjärna. Dock om det är tusentals kommenterar så sparar ju säljarna mycket tid med detta AI-verktyget.

Med dessa bilder vill jag visa att kunderna kan ladda upp egna bilder i sina reviews. I kassan bredvid visar de leveranssätt och miljötänk, att de planterar 2 miljoner träd, säker logistik, skyddad integritet med mera. Lite ironisk kommentar om produkten av kunden som är nöjd, att kvaliten kanske inte är äkta chakra-armband. Tänker att priset är en tia!

Temu använder sig av affiliate shopping program.

Temu skickar även gratis produkter och fria shoppingkoder till influencers men även till micro influencers för att marknadsföra Temu främst på TikTok och Youtube.. Micro influencers är vanligtvis influencers med några tusen följare medans nano influencers har färre än 1000 följare., beroende på plattform och vilken strategi man väljer.. De riktar sig främst mot yngre målgrupper som är extra benägna att uppskatta väldigt låga priser. Via de unga sprider sig även ryktet till föräldrar och andra, och på så sätt växer Temu. Jag har inte hittat några siffror på balansen mellan trafik som är word-of-mouth eller som uppstått på annat sätt.

Temu erbjuder gruppshopping där kunderna får bättre köpkraft tillsammans och på så sätt kan de få bulkrabatter när de handlar ihop.

Till detta är även ett rekommendationsprogram kopplat så kunder som tar in nya kunder får rabatter i form av fria gåvor eller “App-krediter”

Gruppshopping är ett populärt sätt att shoppa på i Asien och konceptet testades i Sverige för längesen med siter som Letsbuyit & Blockbid. Det här är även något som börjar bli populärt på fler marknader. Hur ser det ut när någon har gruppshoppat då? Så här tänker jag.

.

Kunder vill ha en lika bra upplevelse online som i butik. Det är något som har varit välkänt länge men som är svårt att uppnå. Hur tar sig Temu an denna utmaning då?

I ett försök att komma närmre detta, så erbjuder Temu många olika former av spel och underhållning på siten. Allt från att snurra mynt och vända kort till rena spel. Du kan även vinna pengar att spendera på siten och även få skrapa fram rabatter på nästa köp med mera.. I Temu-appen, kan du navigera till avsnittet “Du” och klicka på “Tjäna Gratis Krediter och Gåvor.” Här finns olika spel och aktiviteter som kan belöna med ytterligare rabatter eller till och med gratis gåvor. Delta i utdelningen av krediter för att öka chanserna att få gratis gåvor och belöningar.

De har tagit e-handeln till en nivå närmare Las Vegas! När du går in på siten dröjer det inte länge innan du “vinner något”! De visar vad som går att göra med tekniken redan idag om man drar det till sin spets.

Produkter köpta från Temu är även berättigade till en prisjusteringspolicy. Detta innebär att du får tillbaka pengar på den köpta produkten om den sänktes inom 30 dagar efter köpet. Leveransen av en beställning påverkas inte av att kunden ansöker om prisjustering innan produkten levererats. Detta är ett sätt för Temu att minska sina returer då de arbetar kampanjintensivt och det är också ett sätt att hålla uppe försäljningen inför störe reor som Black Friday då kunderna inte “väntar in rean” i samma utsträckning då de har en rabattgaranti.

Enligt Jorge Castro i en intervju på e-handel.se så visar Semrush att “Temu-sökningar” har ca 90 000 sökord i månaden på Google..

En reflektion är att mycket av trafiken nog kommer från TikTok och Youtube men framför allt från Word-of-mouth så siten växer mycket snabbare än vad vi tror. Troligen är siffrorna mer än 2-4 gånger så höga inkluderandes trafiken i Appen. Jag gick själv in på TikTok och sökte på Temu Sverige och fick upp flera inlägg. Jag valde första bästa, 455 likes, 31 kommentarer, 27 favoriter och 10 delningar samt 75 400 visningar. Detta ger en känsla för hur många miljoner visningar de har viralt på TikTok Sverige varje månad

Latepost har publicerat uppdaterade Temu-siffror

  • 1,6 miljoner paket/dag, mest till USA, prognos 2,2 miljoner paket per dag i slutet av året.
  • Temus marknadsföringsbudget för 2023 är 2-3 miljarder dollar. Företaget är berett att ta förluster under tre år, och är aggressiva i de nya marknaderna
  • Temu har köpt upp så mycket onlinetrafik som möjligt, särskilt från Google och Meta. Detta oavsett kostnader och avkastning på investeringen. Temu har rankats högst i nedladdningslistan i varje land de lanserats i.
  • Runt maj månad 2023 hade Google och Meta inte längre tillräckligt med trafik att allokera till Temu, vilket ökade utgifterna på andra annonsplattformar.

“Temu kommmer inte bara upprepa vad andra har gjort inom detta område. Det som är viktigt för oss är att vi börjar från konsumenternas behov och strävar efter att skapa vårt eget unika värde”​

Chen Lei, VD & ordförande
PDD Holdings, Temus ägarbolag. Bild DALLE 3

Hur kan man konkurrerar med denna snabbväxande gigant?

Några saker som man kan göra är att erbjuda lokalisering av t ex svensk kundservice, lokal produktion mm. Hållbarhetstänk, bra logistik och miljömedvetenhet är viktigt för många konsumenter. Detta innebär att du kan berätta storyn om produkten samt hur den är tillverkad och vad den består av. En annan ide är att erbjuda betallösningar som Swish men även Apple Pay. Du kan även belysa snabba leveranstider och transparenta returvillkor. Du kan visa hur returer hanteras. Vad händer med Temus returer, troligen slängs dom? Jag tänker att det inte är värt att skicka iväg något tillbaka till Kina för det låga värdet och kvaliten, så därför kasseras troligen många av returerna. Om så är fallet så är det ju både anmärkningsvärt och självklart inte bra för miljön. Något en svensk e-handlare kan lyfta fram som en stark fördel.

Du kanske även kan använda Temu-metoder fast för din nisch och målgrupp. Alla letar inte lågt pris, men deras funktioner och metoder verkar fungera, då kan vissa delar fungera för dig också även för dyrare och mer högkvalitativa produkter.

En djärv ide som jag har, är att kopiera deras bästsäljare och producera med högre kvalité till högre pris? Det finns en hög efterfrågan, så då finns det säkert en efterfrågan för något högre kvalité också. Lite mer realistiska ideer är att arbeta med saker som är svåra att kopiera. Lokala last-mile-leveranser, lokala relationer och influencers samt lokala events fysiskt och online är några exempel. Jag tycker dock att hela Temu-caset är inspirerande för att se om man kan plocka vissa delar dom gör bra och tweaka om till sitt egna. Kan dom kopiera kan vi! Gamification är oexploaterat område inom e-handel till exempel där det finns mycket att hämta. TikTok är en kanal där du kan nå ut effektivt idag precis som dom. Många som gör detta i Sverige lyckas också väldigt bra.

Det finns väldigt mycket du kan göra med AI idag som Temu inte gör, och dessutom kan du göra det bättre än dom men ändå till en väldigt låg eller extremt låg kostnad.”

Google Shopping; produktomdömen i form av stjärnor i annonserna på Google Shopping för att skapa högre förtroende, bättre klickfrekvens och högre konverteringsgrad.

Karl Lindberg på Adrelevance tipsar på e-handel.se om Performance Max, att du kan använda Performance Labels för att kunna segmentera produkter utifrån hur de presterat historiskt enligt ROAS/POAS för att kunna satsa mycket mer på produkter som fungerat bra och lägga mindre krut på de produkter som fungerat dåligt.

Använd Performance Max Breakdown för att se hur budgeten fördelas mellan Shopping, Display, YouTube och övrigt.

Vi har inga siffror på balansen mellan direkttrafik i appen samt hur trafiken fördelar sig mellan Paid social samt via annonser i andra kanaler. Dock tycker jag att det finns tillräckligt mycket nyckeltal i den här artikeln för att dra rätt många slutsatser. En är att konverteringen till Appanvändning och återköp samt snittodervärde är intressant. Eftersom företaget är så ungt så vet vi ju inte livstidsvärdet på kunderna, men det kan ironiskt nog finnas lönsamhet i att köpa trafiken som Temu gör. Dessutom blir de ju ett varumärke som blir världskänt vilket kommer ge dom mycket organisk trafik även i och med alla länkningar framåt.

Använd mer video-content och user generated content. Överväg att skapa en egen intressebaserad virtual community där du kan äga trafiken. Att bygga en App är kanske ett måste? Idag går det att bygga stora delar av appar med ny teknik där du kan använda No-code och Low-code-lösningar till exempel för att billigare kunna bygga även native appar för iOs och Android.

Det är viktigare än någonsin att förklara värdet och skillnaden med sina egna kvalitetsprodukter. Ett verktyg vi använder för detta är dedikerade landningssidor som man landar på när man klickar på en annons istället för att enbart skicka trafiken till en produktsida – där man oftast bara ser ett pris – då blir det svårt att matcha Temu

Jonas Carlström, grundare Paidsocial

För det första så är Temu bara i början av sin tillväxtfas. De är även backade av kapital och är långsiktiga. Detta innebär att de just nu köper marknadsandelar och överinvesterar i marknadsföring. När de är kända drar de ner på viss marknadsföring som kostar mest och ökar marginalerna, t ex Google & Meta. Då kommer vissa av priserna att stiga. Då det är så hård konkurrens på plattformen så kommer priserna fortsatt vara låga även om det även kommer finnas något dyrare produkter. Det som är anmärkningsvärt är antalet funktioner och innovation som finns på sajten trots at den bara funnits ett år. Detta innebär ett lika stort hot som de låga priserna för de aktörer som känner att de konkurrerar. Utbudet kommer att öka samt breddas, och funktionaliteten kommer att utökas i rask takt samt fler marknader kommer att adderas.

Vad vet vi mer?

Moderbolaget till Temu är PDD holdings som även driver Pinduoduo och i november på NASDAQ är de värderade till 155 miljarder USD.

Överlappningen i kundkrets mellan Temu och Shein är endast 5 procent. Ändå försöker Temu förbättra sitt modeutbud och lovar klädsäljare upp till 20-25 procent marginal. Priserna på produkter på Temu tenderar att vara 25 procent billigare än priserna på SHEIN, men förväntas bli liknande över tid. SHEIN säljer främst kläder med ett genomsnittligt ordervärde på 80 dollar. Överlappningen i produktkategorier mellan Temu och Shein är 30 procent.

Just nu verkar inget kunna stoppa Temus framfart på de olika marknaderna. Men ännu har det egentliga hyperkonkurrensen inte brutit ut, och plattformar som Temu, SHEIN, TikTok Shop och AliExpress söker fortfarande snabbt efter nya kunder och nischer på olika marknader globalt. I takt med att deras internationalisering accelererar, kommer konkurrensen att hårdna rejält, och konkurrensen kommer bli tuff kring talang, teknikutveckling, trafik och marknadsföring.

Temu har fått mycket kritik kring flertalet områden

Temu har även fått utstå en hel del kritik. Den rör bland annat konsumtionshets och att det inte är bra för miljön samt frågetecken kring hur bland annat returer hanteras. Hur påverkar den ökade konsumtionen logistiken och vilken inverkan har denna på miljön? Kritiken handlar även om att gamification-delarna bidrar till konsumtionshets och att det kan bidra till shoppingberoenden och onödig konsumtion. Det handlar även om villkoren för egna arbetare såväl arbetsvillkoren för de som är outsourcade. Har de bra arbetsförhållanden? Troligen inte i många fall. Temu har kritiserats för en intensiv arbetskultur och för att uppmuntra ett 996-arbetstidssystem. 996 innebär att någon arbetar klockan 9 till 21, sex dagar i veckan. Denna arbetskultur har kopplats till incidenter som involverat dödsfall bland anställda hos PDD Holdings, vilket har fått internationell uppmärksamhet. Detta är självklart ingen hållbar arbetskultur och är även något som Kina generellt har sagt ska försvinna i landet.

Med de otroliga volymer som de har har de även fått hård kritik rörande leveransproblem och även skiftande kvalitet i produkterna. De har även blivit ifrågasatta för att kopiera. såväl större som mindre brands. Bland annat SHEIN har stämt Temu och de har även blivit stämda av Temu själva. Även SHEIN har i sin tur blivit stämda av H&M för att nämna några exempel. När det gäller mindre brands så kan detta bli ett stort problem väldigt snabbt då många av dessa kan riskera att helt slås ut. Enligt Wikipedia så har försäljare på Temu anklagas återkommande för att inkräkta på immateriella rättigheter och även fall av designstöld har också rapporterats.

När det gäller kundklagomål har Andrew Chow som skrev för Time, har Temu börjat utveckla ett rykte för uteblivna paket och otillgänglig kundservice. Dessutom har kunder klagat på missade beställningar, produktavvikelser och konstiga debiteringar.. Enligt Sarah Perez, som skrev för TechCrunch om Temus reklamkampanjer, så ökar dessa annonser appens nedladdningar. Men granskningar av appens recensioner avslöjar liknande klagomål som för Wish, som till exempel bedrägliga annonser, skadade, felaktiga och försenade leveranser, och brist på kundservice.

En vanlig oro bland köpare på Temu är låg produktkvalitet, vilket ofta kopplad till försäljning av utgångna eller föråldrade varor. Det kan också vara svårt att veta och få information på siten om vad produkterrna innehåller.

Enligt Wikipedia så har användare har ofta uttryckt oro över falsk produktreklam. I oktober 2022 inledde Boston-filialen av BBB en utredning mot Temu, på grund av 31 kundklagomål om långsam leverans och svårigheter att få återbetalning för beställningar. Andra klagomål inkluderade försenade leveranser över 10 dagar eller paket som kom i ett ”ej returnerbart” skick, vilket strider mot Temus påstående om fria returer för varje order. När det gäller förseningar om 10 dagar så kan detta inte vara så ovanligt. Jag har hört flera här i Sverige som haft liknande och även längre förseningar, så detta är nog inte så ovanligt.

När det gäller datasekretess så har Apple sagt att Temu tidigare brutit mot företagets obligatoriska sekretessregler och vilselett människor om hur deras data används, detta enligt Politico,

I maj 2023 uttryckte USA:s och Kinas ekonomiska och säkerhetsöversynskommission oro över risker för användares persondata på Temu. Pinduoduo, har stängts av från Google Play på grund av att vissa versioner, ej tillgängliga i Googles appbutik, innehöll skadlig programvara.

I juni 2023 konstaterade USA:s representanthus särskilda utskott för strategisk konkurrens mellan USA och Kinas kommunistiska parti att Temu inte upprätthåller “ens skenet av ett meningsfullt överensstämmelsesprogram” med Uyghur Forced Labor Prevention Act för att hålla varor tillverkade av tvångsarbete borta från sin plattform. Utskottets rapport levererade en kritisk utvärdering av Temu och föreslog att det finns en “extremt hög risk för tvångsarbeteskopplingar inom Temus leveranskedjor.”. Eftersom Temus leveranskedjor är enormt omfattande så borde detta även vara något som alla företag som handlar varor från Kina att vara uppmärksamma på.

Avslutningsvis

Användarna av Temu och SHEIN är väldigt olika. Enligt YipitData är överlappningen av användare mellan Temu och SHEIN endast 5 procent medans överlappningen av produktkategorier mellan de två parterna är under 30 procent. Temu strävar efter att vara en plattform för alla kategorier likt ett varuhus medan SHEIN fokuserar mer på mode. Dock glider de över mot olika produktkategorier och provar sig fram, så dessa siffror lär förändras över tid.

Ett exempel är att Temu försöker ta sig in på SHEINs marknad, till exempel genom att rikta fler annonser mot deras användargrupper, men även genom att öka insatserna för att locka till sig SHEINs kunder i flera starka kategorier, och uppmuntra sina säljare att erbjuda fler mode- och livsstilsprodukter på olika sätt.

För att möta den potentiella framtida konkurrensen justerar SHEIN även priser på vissa SKU:er där de överlappar med Temu, samtidigt som de aktivt utökar nya kategorier och utvecklar unika produkter. SHEIN har också ökat sin marknadsföringsbudget i USA, men i lägre grad än Temu. Jämfört med Temus kostnadsindifferenta marknadsföring, fokuserar SHEIN mer på avkastningen för varje marknadsföringsinsats.

Efter investerarnas undersökningar visar det sig att för vissa hushållsprodukter, tack vare Temus strikta kontroll i varje led, kan en liknande produkt som säljs för 40 USD på SHEIN säljas för 30 USD på Temu, med högre bruttomarginal.

Enligt Latepost så är det flera personer på SHEIN som betraktar Temus marknadsförings- och budgivningsmetoder som kortsiktiga åtgärder. De anser att Temus nuvarande strategi inte är hållbar och att prisgapet mellan de två parterna inte kommer att vara stort när Temu slutar ‘bränna pengar’ och återgår till normal affärsverksamhet.

Åtminstone för närvarande så har Pinduoduo i alla fall tillräckliga resursreserver. Pinduoduos huvudplattform kan leverera vinster till nya verksamheter, och Duo Duo Grocery är nära att nå lönsamhet. Per den 30 juni 2023 hade Pinduoduo kontanter, likvida medel och kortfristiga investeringar på närmare 250 miljarder kronor.

Temus marknadsföringsbudget för 2023 är otroliga 2-3 miljarder dollar. Företaget är berett att lida förluster under tre år. Det används alltså vinster från Pinduoduo-appen som finansierar Temu för tillfället. Ägarbolaget PDD har också flyttat marknadsföringsbudgetar från den inhemska marknaden till den internationella och även flyttat delar av USA-budgeten mot till exempel Europa och andra nylanserade länder. .

Temu har köpt upp så mycket onlinetrafik som möjligt, särskilt från Google och Meta, oavsett kostnader och avkastning på investeringen. Detta har starkt bidragit till att de rankades först i nedladdningslistan i varje land det lanserades i.

Temus app har laddats ner över 200 miljoner gånger i 47 länder.

Temu har rekryterat 2 000 anställda och vissa källor hävdar att 4 000 personer nu arbetar med Temu. Temu anställer också 50 000 outsourcade sorteringsarbetare.

Användare-skaffar-användare med hjälp av aggressiv marknadsföring, otroliga rabatter, gratiserbjudanden, gruppshopping och gamification skapar en del av Temus tillväxt, som den gjorde med PDD för 5 år sedan, vilket minskar kundanskaffningskostnaderna. Dock har inte gruppshopping funkat lika bra i Europa av olika skäl. Däremot verkar låga priser funka lika bra och deras gamification och appstrategi fungerar i Europa. En av anledningarna till app-strategin är att de vill skapa ett beteende inne i appen så att de kan kommunicera med mail och pushnotifikationer med mera via appen så att de inte behöver köpa framtida trafik i samma utsträckning då det är dyrt. Det är här Gamification kommer in och ska tillföra dopamin-kickar till återkommande och troligen – yngre kunder.

I kommande artiklar kommer jag att belysa hur Temu fortsätter att utvecklas och titta på fler aspekter, och även titta närmre på kritiken mot Temu. Det blir spännande att följa resan på denna nya “Amazon-gigant” från öst.som heter Temu – lägg det på minnet, ni har inte hört om för Temu sista gången.

Referenser:

Latepost: https://mp.weixin.qq.com/s/izGOQdPXbGbQj0MkBBzNbQ

Tech Buzz: https://techbuzzchina.substack.com/p/temu-from-0-to-3-billion-in-10-months

Spotify Acquired avsnitt Pinduoduo

Wikipedia Temu https://en.wikipedia.org/wiki/Temu_

Wikipedia Pinduoduo https://en.wikipedia.org/wiki/Pinduoduo

https://ecommercedb.com/insights/temus-strategy-to-compete-in-the-realm-of-ultra-fast-ecommerce/4439

https://www.uwa.edu.au/news/article/2023/september/new-chinese-shopping-app-temu-is-set-to-overtake-amazon-what-makes-it-so-addictive

https://www.wired.co.uk/article/temu-amazon-storefront-clones-copyright-infringement

https://markets.businessinsider.com/news/stocks/colin-huang-pdd-temu-founder-net-worth-billionaire-tech-china-2023-8

https://mp.weixin.qq.com/s/izGOQdPXbGbQj0MkBBzNbQ

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7127218066777616384/