Riskkapital för e-handel handlar inte bara om pengarna – oftast är kompetensen som riskkapitalister som Eequity tillför lika viktig som möjligheterna att investera i en ny teknikplattform om  marknadsföring.

När Eequity bygger ett bolag tillsammans med e-handlare börjar de med att bygga ett team och en ledningsgrupp runt grundarna. De hjälper till att rekrytera in kompetens som saknas.

I avsnitt 170 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Jessica Mattsson, Investment director på riskkapitalbolaget Eequity, som ständigt letar efter nya e-handlare att investera pengar och kunskap i.

När Eequity investerar i ett bolag har de oftast redan försäljning till Norden. Nästa steg blir därför att lokalisera butiken på marknader där det redan sker köp. Många svenska e-handlare har förutsättningar att bli globala – det är inte för inte att många varumärken heter of Sweden.

Eequity har investerat 2,5 miljarder kronor i 37 bolag – de flesta inom e-handel. De har en tydlig plan för att få bolag som Footway, Ideal of Sweden, Pricerunner NA-KD och Lavendla att växa. Eequity är bara intresserad av att investera i bolag som omsätter mellan 50 och 200 miljoner kronor och växer med minst 30 procent om året.

Lyssna också på Patrik Hedelins recept på att bygga miljardbolag,  Hur investerar man i e-handel? och ABS Wheels väljer gerillamarknadsföring framför köpt reklam.