Det amerikanska shoppingfenomenet har tagit världen med storm. Black Friday fortsätter växa i popularitet runt om i världen, vilket också har påverkat positivt e-handeln. Inlösenföretaget Clearhaus har analyserat transaktionsdata från över 8000 europeiska webbshopar på Black Friday 2017.
Försäljningen steg med 261 % på Black Friday
Konsumenter handlar mer på Black Friday. Det senaste året var omsättningen 261 % högre på Black Friday jämfört med en genomsnittlig dag. Det är helt klart årets största online-shopping dag.
Större ordrar
Det spenderas betydligt mer pengar på Black Friday. Den genomsnittliga ordern är 11,3 % större jämfört med en order en genomsnittlig dag. Det är imponerande med tanke på att produkterna är oftast betydligt billigare på Black Friday.
Det är först till kvarn som gäller på Black Friday
En vanlig dag köps det mest online omkring kl. 19 – men inte på Black Friday. På Black Friday köps det mest mellan kl. 8 och 9 på morgonen. De ivrigaste handlarna gör sina första köp redan kl. 5 på morgonen och är inte klara med shoppandet förrän eftermiddag. Många är rädda för att gå miste om goda erbjudanden och därför väljer att vakna tidigt på Black Friday.
En stor dag för hobbytillbehör, spel och leksaker
Det såldes mest hobbytillbehör, spel och leksaker förra året på Black Friday. Webbshoppar med dessa varor sålde 805 % mer på Black Friday jämfört med en genomsnittlig dag. Mode och inredning klarade sig också bra. Däremot var resor inte lika populära på Black Friday. Det blir intressant att se om samma trend fortsätter även detta år.