Nyligen lanserade Google ett helt nytt e-handelsverktyg – Grow My Store. I denna artikel tänkte jag därför kika närmare på detta verktyg och berätta mer om hur du som e-handlare kan dra nytta av detta.
”Grow My Store är ett kostnadsfritt verktyg från Google som utvärderar kundupplevelsen på webbplatser med försäljning och ger tips om hur de kan bli bättre.”
Det var i slutet av förra veckan, mer bestämt den 14:e november, som sökjätten Google lanserade ett e-handelsverktyg vid namn Grow My Store. Vad verktyget gör är att det utvärderar kundupplevelsen på din webbshop baserat på ett tjugotal faktorer, däribland:
- Produktinformation
- Produktsökning
- Produktbetyg
- Telefonnummer
- Betalningsmetoder
- Med flera…
Precis som sökjättens tidigare verktyg – PageSpeed Insights och Mobilvänlighetstestet – är Grow My Store mycket enkelt att använda. Det enda du behöver göra är att fylla i din webbadress:
Därefter analyserar Google din e-handel baserat på de tjugotal kriterier som tagits fram genom noggranna studier inom området. Nedan kan du se hur det såg ut när jag lät testa Zalandos webbshop i det nya verktyget:
Om du vill ta del av den samtliga rapporten måste du däremot uppge kontaktuppgifter som namn och e-post.
Sammanfattningsvis är Grow My Store ett analysverktyg som kan användas av e-handlare, men också detaljhandlare som arbetar gränsöverskridande, d.v.s. med omni-channel marknadsföring. Genom att analysera din sajt kan du få tips på sådant som eventuellt saknas eller är felaktigt enligt best-practice och studier inom e-handelsområdet.