Intervju med Victor Halvarsson, grundare Vanbruun

I detta avsnitt träffar Jonny Victor Halvarsson, grundare till Vanbruun.com. Vanbruun säljer exklusiva smycken, främst förlovningsringar och vigselringar, på nätet. De har den unika möjligheten att låna hem ringar för att testa och säljer produkter för i genomsnitt 20 000 kronor per order. Hör om deras speciella resa i intervjun med deras grundare Victor Halvarsson.

Hör hela intervjun här, eller där poddar finns.

 

Så började det

Victor planerade för drygt fem år sedan sitt frieri då han insåg att marknaden för dyrare förlovningsringar på nätet nästan stod helt öppen. Att hitta en personlig och exklusiv ring var komplicerat och upplevelsen var omodern och kostsam. Victor, som är ekonom i grunden, bestämde sig för att satsa och sa upp sig från sitt jobb på banken. Utan erfarenhet av e-handel byggde han upp ett bolag från grunden som för 2019 landar på en imponerande omsättning på cirka 50 miljoner kronor.

Försäljning på nätet

Victor satsa all sin tid på att få företaget att växa, men något han ångrar än idag är att han inte anställde personal tidigare. För att få igång försäljningen satsade de initialt mycket pengar på marknadsföring i traditionell media och på Google Ads. Google ger fortfarande bäst resultat sett utifrån CPA, men i Sverige närmar dig sig nu sitt tak. Men en relativt begränsad målgrupp, de som förlovar sig, är det inte helt lätt att växa utöver nuvarande nivå. Det som Victor ser som den stora knuten att lösa för att fortsatta tillväxtresan på hemmamarknaden är en snabbare flytt från butiksförsäljning till näthandel. Smycka säljs fortfarande till stor del i butik.

Utöver Google Ads använder företaget Sociala medier som en viktig försäljningskanal. Youtube, Pinterest, Instagram och Facebook är med bland de kanaler som Vanbruun arbetar med. Bäst fungera idag Instagram. De arbetar även en del med Influenser man då det är svårt att proaktivt hitta deras målgrupp på nätet, så har de vänt på flödet. De värvar istället influensers efter köptillfället.

Om Vanbruun

Vanbruun grundandes redan 2013 och säljer vigsel- och förlovningsringar på nätet. Med tiden har de utökat sitt sortiment till andra smycken med den gemensamma nämnaren att de alltid innefattar diamanter. Idag har Vanbruun internationell handel av ringar och diamanter, även om Sverige fortfarande är den största marknaden.

3 tips för att lyckas med e-handel

  1. Om man bestämt sig för att starta ett företag måste man våga att säga upp sig från sitt jobb och bara köra. Man måste köra fullt ut för att lyckas.
  2. Var tillgänglig. Du måste finnas där kunden finns. Kontaktar kunden dig på facebook så måste du finnas där och låta kunden göra hela sin kundresa i detta forum.
  3. Välj en produkt där du kan bygga upp ett eget varumärke. Bygger du upp ett eget varumärke så är du mycket bättre rustad för framtiden och kan konkurrera på annat än pris.

Om podden

I podcasten: E-commerce SUCCESS – podden om framgångsrik e-handel, träffar vår värd, Jonny Rosengren, erfarna e-handlare som berättar om sin och sitt företags framgångsresa. Podden produceras av E-commerce Recruit.