Här delar vi med oss av konkreta förpackningstips som vi ser ge ökad försäljning och ett starkare varumärke. Häng med!
Svensk e-handel mår riktigt bra. I en undersökning svarade 38 procent av e-handlare att de 2020 upplevt en mycket högre försäljning.
Den svenska e-handeln ser till och med ut att fortsatt leverera en stark tillväxt. Under första kvartalet 2021 ökade nämligen den digitala handeln med 58 procent, enligt Svensk Digital Handel.
Låt oss kickstarta igång hösten med lite förpackningstips som boostar din digitala affär med hjälp av genomtänkt paketering.
1. Förpackning ger ökad varukännedom
Skräddarsydd förpackning stärker din varumärkeskännedom – och med en bra varumärkeskännedom kommer försäljning. De facto, en studie från 2019 visar att 66% av aktörer som konsekvent presenterat sitt varumärke ser bättre försäljning.
Vad kan jag göra? Eftersträva en tydlig och “lätt-att-känna-igen” visuell identitet. Ett starkt uttryck gör det betydligt enklare för konsumenten att identifiera ditt varumärke bland konkurrenters produkterbjudanden.
2. Förbättrad kundupplevelse
E-handelslådor ger dig goda möjligheter att förbättra kundupplevelsen av ditt varumärke. Till skillnad från en digital marknadsföringskanal kan du med skräddarsydda förpackning stimulera fler sinnen. Och för extra effekt bör du välja taktila material som passar just din produkt och brandstory.
För en organisk och mer rustik “look” passar ett naturfärgat material medan ett färgglatt FinTech bolag, som exempelvis Klarna, gör sig bättre med en livfullt färgtryckt e-handelslåda. Gärna med tryckt copy som matchar varumärkets tonalitet.
…Det är viktigt att komma ihåg att kundupplevelsen för e-handelsprodukter inkluderar hur produkten landar i konsumentens brevlåda eller på dennes tröskel. Det där första intrycket kan höja produktens värde och göra varumärket mer åtråvärt, eller så kan det skapa en negativ bild som ger dig motsatsen. –– “How Your Packaging Improves Customer Experience,” – Roger Dooley, Forbes Magazine.
Det handlar om att hitta en röd tråd mellan hemsida, bildspråk, produkt och den förpackning som blir första fysiska kontakten med varumärket. Försök se till helheten!
3. Dela dina värderingar
Mitt tredje förpackningstips handlar om att emotionellt engagemang går före rationellt engagemang.
Det betyder att kunderna dömer varumärken utifrån hur de matchar med egna värderingar. Människor föredrar att köpa eller involvera sig i företag som lirar med deras personliga värderingar, såsom socialt eller miljömässigt ansvarstagande.
Fortsättningsvis föredrar fyra av fem att läsa ett tryckt budskap framför ett digitalt – så om du inte kommunicerar dina värderingar på tryckta förpackningar idag, tänk om!
Ett enkelt men kraftfullt statement du kan göra är att skifta från plast till papper.
Då ges du ett gyllene tillfälle att kommunicera att din paketering inte kommer från fossila källor eller sprider skadliga mikroplaster.
4. Engagera dina kunder
Engagerade kunder spenderar mer pengar, är lättare att behålla och hänvisar ditt företag till sina kontakter. Undersökningar visar att en engagerad kund genererar i snitt 24% mer intäkter än genomsnittet.
I stort handlar det om att leverera en bra upplevelse från den sekund kunden klickar på din shopping-annons till att förpackningen landat i brevlådan. År 2022 kommer konsumentens krav att öka vad gäller en perfekt och sömlös upplevelse av varumärket oavsett kanal.
I detalj kan du engagera kunder genom att hålla ditt budskap konsekvent mellan kanaler, dela med dig av intressant kunskap, inspirera eller berätta en målande historia om företaget eller produkten för att skapa engagemang.
Vidare är förpackning en mycket bra plattform för att uppmana till att följa er på sociala medier och interagera med ert innehåll.
5. Bra förpackningsdesign påverkar köpbeslutet
Förpackningens primära uppgift är att skydda och informera. Men låt det inte stanna där! Addera en genomtänkt design och du har riktigt goda möjligheter att sticka ut och fånga konsumenters intresse.
En studie från 2018 menar att 72 procent av konsumenterna ofta påverkas av förpackningsdesignen i köpbeslutet.
Om du inte har erfarenhet av att arbeta i designprogram finns nu smarta alternativ online där du enkelt kan skapa e-handelslådor med eget tryck.
6. Right-sizing
Har du fått hem ett paket med 10% produkt och 90% luft? För att vara krass – det känns kasst. Både estetiskt och ur miljösynpunkt. Right-sizing är ett begrepp som syftar till att förpacka yteffektivt och bespara miljön. Undvik att frakta luft utan låt din produkt vara i fokus. Det hänger ihop med att leverera en solid kundupplevelse som inte känns skadlig för miljön.
Med dessa sex förpackningstips är vi säkra på att du kan skaffa dig extra “edge” i din digitala affär. Är du osäker på hur du ska börja? Kontakta oss på Ink n Art så hjälper vi dig hitta rätt förpackning för ditt ändamål.