När det kommer till SMS-marknadsföring är textlängden mycket kortare än vad man brukar vara van vid, särskilt om man brukar jobba med email. Däremot behöver inte en kortare textlängd nödvändigtvis vara negativt. SMS är en personlig marknadsföringskanal som kan föra dig närmare dina kunder om din copy är relaterbar. En bra copy kan dock vara svår att skriva oavsett längd. Därför har jag sammanställt lite information som du kan använda för att skriva en bättre copy till din SMS-marknadsföring – Häng på!
Dina första ord är din ämnesrad
Till skillnad från e-post har SMS inte tillgång till en riktig ämnesrad eller preview text som går att ställa in. Däremot så visas delar av den första meningen i sms-notisen, därför bör du istället använda de första orden i texten för att fånga läsarens uppmärksamhet! Därför vill du se till att ha så effektfulla ord som du bara kan för att säkerställa att dina mottagare förstår ditt budskap och blir sugna på att läsa vidare.
Tips på ord som du vill skall synas i SMS-notisen är:
Spara –> Om du har kampanjer med rea så är ordet “spara” en riktig vinnare. För många kunder är det viktigt med en bra deal och det genererar ofta öppningar och klick.
Du –> Det är inte konstigt att ordet “du” är högt uppe på listan. Det är trots allt kunden det handlar om och där du vill ha fokus.
Exklusiv/VIP -> Lanseringar och SMS går hand i hand, särskilt för de som signat upp sig på “VIP” listor och vill ha tillgång till produkterna så snabbt som möjligt. Plus, vem tycker inte om att känna sig speciell?
Tidsbegränsat –> Inom all marknadsföring är urgency en drivande faktor till många lyckade kampanjer. Du kan självklart byta ut mot andra variationer som till exempel “passa på” eller “sista chansen”.
Gratis –> År efter år så har ordet “gratis” visat sig vara det mest effektfulla ordet inom marknadsföring med råge. Om du har gratis frakt eller kanske inkluderar en gåva på beställningen så se till att lyfta fram det direkt.
Radbrytningar gör mycket för läsbarhet
Radbrytningar är din bästa vän när du skriver copy. En vägg av text är nästintill omöjlig att “scanna” med ögonen, därför är det viktigt att använda sig av radbrytningar så att läsaren snabbt kan förstå vad det handlar om. Generellt så har du bara några sekunder att övertyga kunden att klicka vidare, därför är det viktigt att se till att din text är så läsbar som möjligt.
Skriv som du gör till en kompis och skippa fluffet
Du behöver inte skriva din sms-copy helt enligt grammatikens alla regler. Varför? Eftersom att personlig copy där det känns som att man får ett SMS från en kompis brukar funka bättre. Använder ni mycket humor i marknadsföringen? Kanon! Inkludera ett dad-joke. Vill ni sprida glädje? Superbra! Skicka med en komplimang.
Eftersom att ett SMS endast får innehålla 160 tecken är det viktigt att skippa fluffet och endast ha med det viktigaste. Hur gör man då detta i praktiken? Ett sätt är att börja är att skriva ett utkast på allt du vill få med i ditt SMS. Fortsätt sedan med att korta ner ditt SMS genom att ta bort ord som är för informativa. De informativa orden kan du spara till din landningssida som man kommer till om man klickar på länken i smset.
Exempelvis om du hade skrivit så här:
“Vår sommarrea är i full gång! Passa på att fynda dina favoritprodukter på upp till 70% inom sportredskap med helt fri frakt över hela Sverige. Erbjudandet gäller fram till söndag, så passa på att fynda innan lagret är helt slut.”
Så hade du kunnat korta ner det till detta:
“Sommarrea – upp till 70% plus fri frakt på utvalda produkter inom sportredskap. Erbjudandet gäller fram till söndag.
Skynda fynda: www.m.länk.se/sommarrea”
I det andra exemplet är copyn nedkortad och har fokus på effektfulla ord som driver folk till att klicka vidare och handla hos dig. Kom ihåg att även inkludera en tydlig CTA(Call-to-Action) och en länk. Dessutom innehåller textförslag nummer 2 mindre än 160 tecken – vilket innebär att du bara skickar ett sms och inte två.
Sammanfattningsvis behöver inte SMS-copy inte vara så komplicerad, om du använder tipsen ovan har du kommit en bra bit på vägen. Kom ihåg att det viktigaste är att våga testa. Man måste våga testa nya saker för att utvecklas – Lycka till!