Att driva en e-handel är enkelt – bara att slänga upp en hemsida och vänta på att miljonerna rullar in, eller hur? Om du vill säkerställa att ingen någonsin handlar från dig igen, följer här en lista på 20 idiotiska tips. Varsågod, ett recept på e-handelskatastrof!
1. Ignorera kundservice – de löser det själva!
Om en kund har problem, så är det väl deras problem, inte ditt? Strunta i att svara på mejl, göm undan kontaktuppgifter och se till att chatten alltid är offline. Om någon mot förmodan lyckas nå dig – ge dem ett riktigt drygt svar, gärna utan interpunktion.
2. Se till att din hemsida laddar långsammare än en gammal modemuppkoppling
Kunder älskar att vänta! Gör din hemsida tung och seg, fyll den med enorma bilder och videor som tar evigheter att ladda. Kanske till och med en introvideo från 2005 som måste spelas innan man får se butiken?
3. Överraska med dolda fraktkostnader
Inget är så spännande som att tro att man ska betala 199 kr, bara för att i kassan upptäcka att frakten kostar 299 kr. Grattis, du har just förvandlat en säker kund till någon som stänger fliken i vredesmod.
4. Gör returprocessen till ett escape room
Vill någon lämna tillbaka en vara? Bra! Se till att de måste maila tre olika adresser, fylla i ett 10-sidigt formulär och skicka en duva till din hemliga postbox i Transsylvanien innan de ens får en chans.
5. Produktbeskrivningar? Äsch, vem behöver det?
Sälj en tröja och skriv bara ”blå tröja” som beskrivning. Material? Passform? Storlek? Äsch, det är väl underförstått! Kunder älskar mysterier och att köpa saker de inte riktigt vet vad det är.
6. Suddiga bilder eller ännu bättre – inga bilder alls!
Tänk vad spännande det blir om kunderna får chansa på vad de köper! Fota dina produkter med en skakig mobilkamera från 2009 i ett mörkt rum – eller ladda upp bilder så små att de ser ut som Minecraft-grafik.
7. Mobilanpassning? Pfft, datorer is the way to go!
Alla använder väl ändå bara stationära datorer från 2003? Skit i att optimera för mobil, och se till att texten är så liten att den kräver mikroskop för att läsa.
8. Tvinga kunderna att skapa ett konto för att handla
Inget skrämmer bort spontanshoppare som ett obligatoriskt ”Skapa konto”-steg. Se till att de måste fylla i födelsedatum, blodtyp och namn på sin första husdjur innan de får lägga en order.
9. Popups! Fler popups! ÄNNU FLER POPUPS!
Direkt när någon kommer in på sidan – BAM! ”Prenumerera på vårt nyhetsbrev!” BAM! ”20% rabatt om du köper nu!” BAM! ”Vinn en iPhone om du svarar på den här idiotiska undersökningen!” Kunder älskar att behöva klicka bort fem fönster innan de ens sett din startsida.
10. Kontaktuppgifter? Vadå, vi är hemliga!
Att ha en tydlig ”Kontakta oss”-sida är för amatörer. Göm ditt telefonnummer längst ner på en obskyr undersida, och se till att din e-postadress är så kryptisk att ingen kan lista ut den.
11. Hemsidedesign från en svunnen tid
Nostalgi säljer! Därför ska din e-handel se ut som om den designades av en gymnasieelev 1998. Flash-animeringar, Comic Sans och neonfärgad text på svart bakgrund – mums!
12. Ständig rea på ALLT!
Om något är på rea hela tiden, är det ju ett superklipp, eller hur? Skriv ”SISTA CHANSEN – 80% RABATT!” varje dag, i evigheter. Kunder kommer definitivt att lita på att dina priser är äkta.
13. SEO? Nej tack, vi litar på slumpen!
Att optimera sin webbutik så att folk hittar den på Google är slöseri med tid. Folk snubblar säkert in ändå!
14. Sociala medier är bara en trend, eller hur?
Vem behöver marknadsföra sig? Att synas på Facebook, Instagram eller TikTok är ju bara onödigt. Säg det till din konkurrent som just sålde för en miljon via en viral video…
15. Lek färgblind designer – blanda ALLT!
Din logga är neonrosa, bakgrunden är limegrön, och texten är gul. Lägg till ett blinkande gif för extra effekt. Kunder älskar att få ont i ögonen!
16. Checka ut? Nej, gå igenom 20 steg först!
Gör köpupplevelsen så lång och seg som möjligt. Tre olika formulär, fem bekräftelser och en captcha med suddiga trafikljus innan kunden får klicka på ”Slutför köp”.
17. Leveranstid? Helt random!
Din webbutik är som ett lyckohjul – kommer paketet imorgon eller om sex månader? Kunden får helt enkelt hålla tummarna!
18. Kundrecensioner? Nää, vi gillar mörkläggning
Kunderna behöver inte veta om din produkt egentligen är skitdålig. Stäng av recensionsfunktionen helt!
19. Inga betyg – lita på magkänslan!
Folk gillar att köpa saker i blindo! Om en produkt har en stjärnbetyg på 1 av 5, vad gör man då? Tar bort betygen såklart!
20. Skicka aldrig orderbekräftelser – låt dem sväva i ovisshet
Har deras betalning gått igenom? Blir varan skickad? Vem vet! Gör varje köp till ett mysterium.
Slutsats: Grattis, du har nu förstört din e-handel!
Om du följer dessa råd kommer du snart att ha exakt noll kunder och ett rykte som en av de sämsta butikerna på nätet. Eller så kan du göra tvärtom och lyckas istället. Valet är ditt
Hoppas du fick ett gott skratt! Har du stött på någon webbutik som faktiskt gör några av dessa misstag?