Google verkar just nu göra livet tuffare för sajtägare, SEO-byråer och kanske främst digitala verktyg att följa sökpositioner var du rankar.
Google kapar &num=100: nu ser du bara 10 första resultaten i dina verktyg
Vad betyder det här? Jo, tidigare kunde olika verktyg (inklusive Google Search Console) skrapa sökresultaten och hämta de första 100 resultaten på en gång genom att lägga till &num=100 i URL:en. Den möjligheten är nu borta.
I stället har Google begränsat detta till 10 resultat per skrapning. Det innebär att man måste göra 10 skrapningar i stället för 1 för att få fram samma data. Konsekvensen? Det blir både dyrare och mer tidskrävande att följa rankingar. Jag vet inte om något verktyg som hunnit ställa om sig, åtminstone inte i stor skala.
Ett exempel är det tyska SEO-verktygen Sistrix nyligen gått ut och förklarat att deras synlighetsgraf inte längre kan se 100 sökresultat.

Dina exponeringar i Google Search Console kan sjunka
Om Google Search Console också väljer att bara visa resultat 1–10, kan du räkna med en tydlig nedgång i exponeringar.
Exponeringar i Search Console visar hur många användare som har sett en länk till din sajt i sökresultatet, även om de inte har klickat på den. Exponeringar är oftast mycket högre än klick.

Men om exponeringar plötsligt dyker väcks två intressanta frågor:
1 Hur många användare bläddrar faktiskt till sida 2 eller ännu lägre? Man brukar säga runt 0,63% av alla sökningar får ett klick på sida 2.
Och om det inte är så många riktiga användare som gör det, men exponeringar ändå sjunker drastiskt:
2 Har exponeringar i Search Console alltid bestått till största delen av bottrafik?
Är det här för alltid?
Det vet vi inte ännu. Google har inte gjort något officiellt uttalande, men förr eller senare lär de behöva bemöta kritiken. Om förändringen står fast kommer kostnaden för att följa rankningarna bli minst tio gånger högre.
Det är också värt att notera att förändringen kom kort efter att det uppmärksammats hur mycket data ChatGPT skrapar från Google. Kan detta vara ett sätt att sätta käppar i hjulet för konkurrenter?


