Google AI-Mode

AI Mode har kommit till Sverige – hur kan du synas där?

Mina branschkollegor har redan upptäckt detta, men har du som sajtägare sett det senaste? AI Översikt/AI Overview har du redan upptäckt. Men det här är något nytt, större och visar tydligt vilken väg Google planerar att gå med sin sökmotor. 

AI Mode ger användaren svaret direkt, så varför ska någon besöka din sajt? Men kanske ännu viktigare frågan: hur kan du synas i AI Mode?

TL;DR: Det viktigaste för dig som sajtägare att jobba med: 

  • Bra innehåll med god struktur och tydliga rubriker
  • Gör det lätt för AI att sammanfatta ditt innehåll
  • Bra internlänkning mellan sidor
  • Tydliga USP:ar och metadata
  • Svara snabbt på sökfrågan
  • En fin länkprofil skadar aldrig (en dålig kan definitivt göra det)

Ovan har du viktiga optimeringspunkter som du kan läsa lite mer om längre ned i artikeln. Men låt oss dyka lite djupare i det här ämnet. 

Vad är AI Mode?

AI Mode är Googles LLM, deras AI sökmotor som bygger på Gemini 2.5. Den finns tillgänglig i Sverige sedan tidigare i veckan och har snart rullats ut över större delen av världen. 

AI Mode ser du inte i det traditionella sökresultatet. Där är det AI Översikt/Overview som syns i toppen:

Skärmbild på det traditionella sökresultatet med en AI Översikt

AI Mode. Och nu dyker vi alltså ned i världen av sammanfattade svar utan fina blå länkar. 

AI Mode är väldigt lätt att använda och familjärt för dig som redan är van med ChatGPT, Perplexity och andra AI sökmotorer. 

En första titt på Googles AI Mode. Väldigt likt andra LLMs, inte sant?

Här ställer du en fråga till Google AI Mode och får ett sammanfattat svar från deras index. 

Vilka problem kan det skapa för dig som sajtägare?

Det största problemet är detsamma som för andra AI sökmotorer, du kommer att förlora trafik och klick. Din fantastiska guide till att köpa bästa vandringsryggsäcken 2025 presenteras nu av Google, så varför bry sig om att leta på andra ställen?

Tack och lov så anges i alla fall AI Mode sina källor. Här kommer användaren att kunna se vilka webbplatser som AI Mode har använt för att ta fram sitt svar till dig. 

AI Mode leder till 0 klick i majoriteten av alla sökningar

En mindre studie av Growth Memo visade att nästan alla sökningar som görs i AI Mode stannar i AI Mode. Man stannar gärna länge, upp till 2 minuter kan man sitta och läsa och agera med sidan, men det leder sällan till djupare efterforskningar på de angivna källorna. 

Allting är bara 0 0 0 0 0

Användare verkar nöjda med att endast se att källor har angetts, de har ingen lust att gräva vidare och säkerställa att AI säger sanningen. Det finns såklart undantag, men dessa är nog ute efter något väldigt specifikt eller gör en djupdykning i research. Något man kan likna med att läsa en avhandling eller faktabok. Angedda källor besöks bara av dem som i sin tur sitter och skriver en avhandling och behöver göra en faktakoll. Resten av läsarna är nöjda med att källor finns angivna: det räcker som förtroendemärke. 

Klick sker dock vid transaktioner/bokningar

Det enda söktermer som studien visade gav klick till externa källor, var när man var redo att genomföra ett köp. Du kan inte handla i AI Mode (än?!) så när du gjort dina efterforskningar eller jämfört produkter, klickar du dig vidare för att handla. 

Det här är anledningen till varför du vill synas i AI Mode! Om bara dina konkurrenter bygger närvaro och varumärke i de nya sökresultaten, kommer de att få klick och köp som annars kunde ha blivit dina. 

AI bygger om landskapet för SEO, men det betyder inte att du ger upp! Det innebär att du kavlar upp ärmarna och anpassar dig efter tiden. 

Gammal SEO fortfarande legitim

Som jag skrivit i en tidigare artikel så tar inte LLMs så stor trafik ännu. Och grunderna i SEO gäller fortfarande. Men det finns så klart tillägg du kan göra för att bättre optimera mot dessa stora språkmodeller. 

Andra AI-sökmotorer har inte samma kapacitet som Google, inte samma resurser eller pengar. Det har gjort att deras LLMs är lite “dummare” eller måste ta genvägar för att fortsätta tävla med sökmotorgiganten. 

Google själv lider så klart inte av detta bekymmer. De kan lägga kapacitet, resurser och pengar i överflöd på att skapa den bästa AI-upplevelsen på nätet! 

Så, om du nu vill synas i AI Mode, vad ska du fokusera på?

Nyckeln till framgång i AI Mode

Det är trots allt en robot/ett program som ska läsa ditt innehåll. För att snabbt förstå och värdesätta innehållet behöver det uppfylla den del krav: 

Stora textmängder är inte längre framtiden! 

Vi har inte tid att läsa 3000 ord om varför din vandringsryggsäck är den bästa. Det är också svårare för AI att separera ut vad som är viktigt och inte när den möter en vägg av text, vilket kan motivera dem att välja en annan sajt som källa.

Dölj inte svaren längst ned eller bakom funktioner! 

Såg du att jag sammanfattade svaret på rubriken som en punktlista i toppen av sidan? Det är för att AI gillar att snabbt hitta svaret på sökfrågan. Det gör Google också. På så vis kan du snabbt besvara sökfrågan, men ändå ha med en fördjupning av ämnet längre ned i artikeln.

Tydlighet och lätt språk är nyckeln till framgång! 

Undvik jättelånga meningar (känner mig lite kränkt på den punkten!) och konstiga förkortningar och formuleringar. Om en text är tvetydig eller svårläst är risken större att AI väljer att citera någon annan. 

Listor och tabeller fungerar ypperligt! 

Det gör information lättsmält och snabbt att ta in, som smågodis för AI-sökmotorer. Det blir övergripligt och något som den kan återskapa i sitt svar och “känna sig” säker på att den återger korrekt information.

Dina rubriker och titlar fortsätter hålla stor vikt! 

AI-sökmotorer försöker använda så lite resurser som möjligt för att läsa och förstå en sida. Tydliga rubriker och informativa titlar blir då väldigt viktiga. Inkludera din sökfråga, precis som med traditionell SEO.

Javascript är svårt för AI och de har inte tid! 

Säkerställ att din viktigaste information finns i din HTML och att viktig Javascript är server-side renderad. Om du döljer produktflödet bakom client-side Javascript är risken stor att AI Mode och andra LLMs aldrig kommer att se dessa länkar eller bilder. 

“Traditionell” SEO håller än idag! 

Interna länkar till de viktigaste sidorna, genomsökningsbar sajt som är snabb och stabil, metadata, schema och optimering mot det du vill synas på. 

Vi går in i en ny värld, ett steg i taget. 2026 kommer att ge oss nya sätt att optimera mot Google och sökmotorer tillsammans med våra gamla, beprövade metoder.  

Psst! Vill du testa om Javascript är serverside eller clientside?

Det finns flera sätt att göra detta på så ingen metod kan sägas vara 100%. Det absolut säkraste metoden är att prata med din utvecklare och plattformsägare. 

Men vill du göra ett första test kan du högerklicka på sidan och välj “Inspektera”. Gå till kugghjulet längst uppe till höger och scrolla ned i listan av inställningar. Mot slutet hittar du “Stäng av Javascript”/”Disable Javascript”. Bocka i rutan och ladda om sidan. 

Högerklicka och välj ”Inspektera” och scrolla ned hit

Nu ser du vad en AI-sökmotor ser om de inte renderar Javascript.