6 E-HANDELSTIPS FÖR ATT ÖKA FÖRSÄLJNINGEN FÖR SMÅ FÖRETAG

6 e-handelstips för att öka försäljningen för små företag

Branschen för e-handel är en bransch som ständigt utvecklas. Den är en del av den digitala världen, som ända sedan starten har genomgått en ständig utveckling. Dessutom har vi tillgång till Internet via prylar som dagligen växer i fråga om både teknisk sofistikering och användbarhet.

För att förbli konkurrenskraftig måste en nätbutik verkligen följa med i all denna utveckling.
Men vissa saker förändras aldrig.

E-handelsföretag kommer alltid att behöva:

  • göra ett gott första intryck
  • ta hand om sina kunder
  • nå dem där de befinner sig

Dessa metoder är viktiga för alla företag.


I den här artikeln förklarar vi de mest aktuella e-handelstipsen för att uppnå dessa tidlösa mål.

 

1. Gör ett gott första intryck på kunderna

Kunderna får mycket snabbt ett första intryck av din butik på nätet. Det tar faktiskt bara cirka 50 millisekunder för konsumenterna att välja om de gillar din webbplats eller inte.

Eftersom du bara har en chans att skapa ett bra första intryck är detta ögonblick mycket viktigt.

För att locka till sig kunder som kommer att förbli lojala på lång sikt måste onlineförsäljare använda hela sin kreativa potential.
Att öka kvaliteten på användarupplevelsen börjar med att göra en investering i webbplatsens utformning i största möjliga utsträckning.

Dessutom måste du se till att din butik ligger på en välrenommerad e-handelsplattform som BigCommerce eller Shopify. Med hjälp av dessa plattformar kommer din online-verksamhet att få en ren och välorganiserad layout på nolltid.

Skapa ett gott rykte genom att upprätta ett e-postkonto för företaget för dig själv. Om bland annat domännamnet på din e-postadress slutar på @gmail eller @yahoo.com kommer nästan ingen att bry sig om att läsa vad du har att säga eller lyssna på vad du har att säga. Ännu värre är att dina potentiella kunder kan anta att du är en bedragare.

 

2.Var kundorienterad

I jämförelse med en fysisk butik är en nätbutik mindre tillgänglig för kunderna. Innan kunderna gör ett köp kan de inte röra, känna eller prova dina produkter.

Även om det inte finns något sätt att åtgärda detta problem finns det några sätt som du kan kompensera för det

Din utgångspunkt bör vara det enkla faktum att det är mer praktiskt att beställa från en webbplats än att besöka en butik personligen. Det är dock otillräckligt.

Du måste visa ditt värde för dina kunder. Du kan till exempel erbjuda gratis frakt eller ett rättvist pris på alla dina varor. Dessutom bör hela inköpsprocessen – från urval till utcheckning – vara enkel och okomplicerad.

Ett annat sätt att visa hur mycket du värdesätter dina kunder är att tillhandahålla enastående kundservice. Se till att kunderna har en positiv upplevelse när de har att göra med ditt företag. Varje beställning från en kund kan innehålla en länk till ditt digitala visitkort, vilket hjälper dem att komma ihåg dig nästa gång de behöver det du har att erbjuda.

Vidta dessa extra åtgärder för att hålla besökarna kvar på din webbplats. Det kommer att vara lönsamt och uppmuntra dem att köpa.

 

3. Vara mobilanpassad

Användning av mobila enheter är ett av de affärsråd för online som vi ofta nämner.

Enkelt uttryckt: om du inte bygger din e-handelsverksamhet med mobilen i åtanke i dag är du irrelevant.Det är lyckligtvis enkelt att avgöra om din webbplats ser lika bra ut på mobila enheter som på stationära datorer.

Google erbjuder ett gratis testverktyg för mobilanpassning som visar hur din webbplats ser ut på en mobil enhet. Det ger också förslag på ändringar som du kan göra på din webbplats.

När du optimerar din webbplats för bästa möjliga upplevelse, ställ dig frågor som:

  • Hur fungerar navigeringen på olika enheter?
  • Är klickbara element lätt att tappa på?
  • Är dina bilder vackra på alla skärmstorlekar?
  • Är arbetsflödet för tillägg till kundvagnen, kassan och betalningen optimerat för olika skärmstorlekar?

 

4. Anpassa din verksamhet till sociala medier

Ditt e-handelsvarumärke bör lägga stor vikt vid sociala medier.

Plattformar för sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter kan hjälpa dig att utöka din kundbas och din varumärkeskännedom, så länge du använder dem på rätt sätt.

Här är några tips som hjälper dig att bygga ditt varumärke på sociala medier:

  • Publicera regelbundet innehåll, dagliga artiklar och live-innehåll varje vecka.
  • Kommentera och gilla konkurrenter som har engagerade följare.
  • Följ konton som följer dina konkurrenter eftersom du vet att de är intresserade av din verksamhet.
  • Utnyttja marknadsföring av influencers.

 

5. Använd fler foton

Människor är visuella varelser. Våra hjärnor bearbetar bilder 60 000 gånger snabbare än text.

Dra nytta av detta genom att inkludera mycket visuellt innehåll på din landningssida.
Och lyckligtvis är detta bland de enklaste råden för e-handel att genomföra. Det är bara att gå vidare och utöka bildbiblioteket på din webbplats.

En aktör som har gjort detta väldigt bra är Greenbalance med deras kristallklara produktbilder.

 

6. Håll dig uppdaterad när det gäller SEO

Locka potentiella kunder till din webbplats med engagerande och informativa blogginlägg.

Sökmotoroptimering (SEO) är vetenskapen om att se till att ditt innehåll rankas högt när du söker efter en relaterad term på Google eller Bing.

Det är otroligt viktigt att använda SEO-strategier eftersom 90 % av användarna aldrig tar sig längre än till den första resultatsidan.

Här är några SEO-optimeringsstrategier som kan bidra till att öka din inkommande söktrafik:

  • Optimera din titel, URL och meta-beskrivning så att de träffar de nyckelord som folk söker efter.
  • Tillhandahåll innehåll av högt värde och håll det färskt.
  • Förbättra webbplatsens laddningstid.
  • Implementera Googles författarskap
  • Registrera din webbplats i Googles och Bing Business Webmaster Tools.